Menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen Menu

Topics - Heart of Light

#1
Vergeet Maldonado! Er is een nieuwe held in de autosport!

Vol trots presenteer ik u Vadim Kogay, een Russische coureur:




Vadim is een 50-jarige Russische zakenman die inmiddels al twaalf races heeft gereden in zijn carriere. Hij rijdt momenteel in de Blancpain Endurance Series. Daar doet hij het bijzonder... uh, bijzonder.

Kijkt u vooral naar dit prachtige filmpje:



Niet alleen heeft Vadim genoeg grind verzameld om een strand mee te vullen, hij reed ook zijn pitbox voorbij en liet de wagen in z'n versnelling staan toen hij uitstapte. Vlak daarna viel de Ferrari van ellende uit elkaar. Grappig genoeg stond de wagen eerste in z'n klasse voordat Vadim instapte.

Ik zeg: Formule 1 materiaal!
#2
Ik kwam dit artikel van Will Buxton tegen. Het is heel interessant om te lezen en legt in simpele termen uit waarom Vettel en Raikkonen dit jaar met hun auto's worstelen en door hun teamgenoten verslagen worden.

Over Vettel schrijft hij samenvattend dat hij het extreem goed deed sinds de introductie van de blown diffuser. De technologie zorgde voor extra downforce en een stabiele achterkant van de wagen, daardoor kon hij zijn Red Bull een medium snelle bocht insturen door van zijn gas te gaan of een klein beetje bij te remmen, en daardoor kon hij sneller weer gas geven dan Webber en de meeste andere coureurs. Die manier van rijden ging tegen de intuitie van coureurs in. Vettel heeft beter dan alle andere coureurs geleerd om op die manier te rijden en de achterkant van de wagen te vertrouwen en harder en sneller de bochten in te gaan dan mogelijk leek.

In 2014 gedragen de wagens zich precies tegenovergesteld van waar Vettel zo goed in was. De achterkant is nu onbetrouwbaar en instabiel. Vettel kan niet meer gewoon sturen en op het gas trappen, omdat de achterkant dan direct uitbreekt. Hij moet dus zijn hele stijl aanpassen, en daar heeft hij moeite mee. Daardoor is Vettel niet alleen langzamer dan hij was, hij vergt ook veel meer van zijn banden. Dat terwijl hij altijd een coureur was die heel goed met banden om kon gaan. Ricciardo was minder afhankelijk van de blown diffuser techniek, en dus hoeft hij ook minder af te leren.

Wat Raikkonen betreft schrijft Buxton dat zijn probleem 'em vooral zit in de nieuwe manier van remmen. Normaal gesproken is de beste manier van remmen op snelheid om eerst hard te remmen, en dan geleidelijk remkracht terug te nemen. Dit jaar is dat anders door het nieuwe Energy Recovery System. Coureurs hoeven veel minder hard te remmen dan voorheen, terwijl de remkracht groter is. Hierdoor blokkeren de remmen veel sneller. Normaal kan dit worden gecompenseerd door gedoseerd gas te geven tijdens het remmen, maar in 2014 werkt dat niet omdat er dan niet genoeg energie wordt opgeslagen. Als een coureur er niet in slaagt die energie op te slaan wordt z'n auto aanzienlijk langzamer.

Volgens de observaties van Buxton heeft Raikkonen erg veel problemen met deze nieuwe manier van remmen en remt hij vaak te weinig, waardoor hij harder de bochten ingaat dan de concurrentie en daardoor veel meer last van onderstuur heeft. Hij verliest tijd doordat de auto glijdt en met minder snelheid de bochten uitkomt, en daarbovenop doordat hij minder energie verzamelt en zijn vermogen omlaag gaat. Daarnaast lijkt Raikkonen het moeilijk te hebben met de stuurbekrachtiging van de Ferrari.

Anyway, ik weet dat dit in een aantal andere threads besproken wordt, maar dit leek me genoeg nieuwe informatie om een gecombineerde thread te starten over de twee wereldkampioenen. Hoe denken jullie over de nieuwe informatie? Zit er waarheid in?

Ik vraag me af wat dit zegt over de toekomst van Vettel en Raikkonen, aangezien deze regels langere tijd aanwezig zullen blijven. Bovendien, wat zegt dit over Vettel's kwaliteiten? Het klinkt bijna alsof het enige dat Vettel beter kan dan anderen dom sturen en hard gasgeven is, terwijl hij technisch veel zwakker is.

Thoughts?
#3
Formule 1 forum / Nieuw stuur voor 2015!
19 april 2014 - 10:49:19
De FIA introduceert een nieuw stuur voor 2015. Om de sport veiliger te maken, zeggen ze.