Menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen Menu

Topics - Wings

#1
Het seizoen is alweer een tijd onderweg en we kunnen, kijkend naar Mercedes, niet anders stellen dan dat Russell de bovenliggende partij is. Russell heeft Hamilton -tot nu- in zijn zak.

Als we de netten ophalen heeft Hamilton alleen ten aanzien van de Finse middenmoters structurele overmacht laten zien. Alonso kon gelijke tred houden, Button overleefde Hamilton en ook Rosberg wist Hamilton in zijn laatste jaar af te troeven. Dat brengt mij bij de volgende stelling:

"Hamilton is niet zo superieur als zijn palmares doet vermoeden!"

Hij is niet de 'all time best' zoals Senna en Schumacher dat waren. Ik ben benieuwd hoe anderen hierover denken.
#2
Formule 1 forum / Grand Prix van Bahrein - Sakhir
29 november 2020 - 15:06:45
Geen Grand-Prix topic zag ik? Jammer. Maar bij deze een topic, mochten zich dingen voordoen hebben we een podium om het te bespreken.

Enjoy the race!
#3
F1|2019|GP Monaco|Monte Carlo


Bron: https://www.educations.com

Niki Lauda
Ik had mijn preview klaargezet, toen ik vanmorgen een push-bericht ontving en las dat Lauda is heengegaan. Het is te kort dag om er een stuk aan te wijden (deze eer laat ik voor degene die de volgende preview schrijft) maar ik wil het ook niet ongemerkt de revue laten passeren.

Al racend heb ik Lauda niet meegemaakt. Toen ik jong was en besef kreeg van Formule 1 werd Lauda gezien als de Messias. Het waren de papieren jaren toen ik veel opzocht en las over de Formule 1 van toen. In 2012 werd Lauda adviseur van Mercedes GP. Hij nam geen blad voor de mond. Zijn kritiek op Max was ongezouten maar hij nam ook geen blad voor de mond als het aankwam op de rijders van Mercedes. Zo wees hij Hamilton aan als schuldige bij een crash met Rosberg en gaf hij aan dat Rosberg de slimmere was toen hij zijn auto wel binnenbracht in tegenstelling tot Lewis met hetzelfde technisch mankement. Begin vorig jaar verdween hij uit beeld. Ineens doemen geluiden op dat hij gezondheidsproblemen heeft, complicatie als gevolg van een operatie en dan nu dit. Jeetje. Niki Lauda. Met een leeftijd voor 70 jaar erg jong als je het mij vraagt: Rust in vrede Niki!



Voorspelbaarheid en Formule 1!
Het pleidooi van afgelopen jaar over de onvoorspelbaarheid van de Formule 1 kan de prullenmand in. Mercedes zwaait het scepter en is dominant. Voorspellen in wat voor een kleur auto de winnende rijder rijdt is ineens weer makkelijk. Het is opmerkelijk hoe Ferrari het maar niet voor elkaar krijgt om Mercedes van de troon te stoten. Evenaren is gelukt en afgelopen jaar leek het er heel even op dat Ferrari kon doorpakken maar op het moment suprême stond Mercedes weer op hun voetstuk. En vaster dan ooit tevoren, om er voorlopig niet meer vanaf te vallen. Het lijkt er op dat Mercedes dit wel even volhoud, wat de voorspelbaarheid wat minder maakt dan afgelopen jaren. Daarachter is het leuker en spannender tussen Ferrari en Red Bull.

Monaco
Toch maar eens terugblikken naar één van de meest bekende edities van Monaco. Het jaar dat Williams met Nigel Mansell de Formule 1 oprolde. Het lijkt alweer eeuwen geleden dat Williams iets in de melk te brokkelen had. De jaren 90 was dan ook het feest van de renstal uit  Wantage,. Williams won in de jaren 90, maar liefst 4 kampioenschappen in 5 jaar. Het bijzondere is dat men dit deed met 4 verschillende rijders. Mansell, Prost, Hill en Villeneuve. Jacques.

Het jaar 1992 staat niet in boeken als het meest spraakmakende seizoen. Williams domineert. McLaren is in geen velden en wegen te bekennen. Niets is over van de succesjaren. McLaren heeft één troef in handen. Zijn naam, Ayrton Senna. Begin deze maand vernam ik dat het alweer 25 jaar geleden is dat hij stierf. Een kwarteeuw geleden. Ik herinner het nog als de dag van gisteren. Maar goed, in 1992 had de nog springlevende Senna weinig in te brengen. Nigel Mansell won de eerste 5 races, de regerend wereldkampioen scoorde slechts 8 punten tot aan Monaco.


Bron: www.motorsport-total.com/

Mansell vertrekt van polepositie en leidt de race tot aan ronde 71. De Brit vermoedt een leeglopende band en gaat naar binnen voor vers rubber. Hij belandt achter de Braziliaan met nog 7 ronden te rijden. Met rassenschreden nadert hij Senna maar dan geldt een oud Formule 1-gezegde, erachter betekent nog niet er voorbij. Dat geldt zeker voor Monaco en gold zeker voor Senna. De master van het verdedigen.

Dan volgen misschien wel de mooiste 5-6 minuten Formule 1 ever. Mansell rijdt met een superieure Williams, op vers rubber, achter wat ik de beste rijder ooit vind. Senna. Hij is véél sneller probeert het binnendoor, buitenlangs, eroverheen, eronderdoor te passeren, ronde na ronde, maar wat hij ook doet, Senna maakt zijn McLaren breed en Mansell slaagt er niet in hem te passeren. Senna wint de race. Saillante details:

- Mansell won nooit de Grote Prijs van Monaco.
- Na de race deed Mansell een soort van editie voor de beste F1-acteur. Tot op heden is die prestatie niet evenaart.




Max Verstappen
Max en Monaco is tot op heden geen succesnummer. Een paar wist hij zijn auto niet uit de muur te houden en crashte hij op de achterkant van Romain. Jong en onbezonnen, zo zullen we het wellicht uitleggen over 10 jaar. Afgelopen jaren blonk Red Bull uit wat betreft het chassis. Het hield niet over wat betreft motorvermogen maar de snelheid in de bochten was er wel. Op circuits als Monaco was er daarom een klein voordeel voor de mannen in de blauwe auto.

Hoe actueel het bovenstaande is valt te bezien. Ik heb het idee dat Mercedes het aerodynamisch gat heeft dichtgelopen. In sectoren waar Red Bull significant sneller was, zijn het nu de zilveren pijlen wat de klok slaat. De kans dat Max hier met twee vingers in de neus een pole rijdt en het succesverhaal van Ricciardo dun overdoet acht ik klein. Niet onmogelijk, maar klein.

Max zelf draait een solide seizoen. Op wat momenten na lijkt hij wat meer in balans. Wat ik mooi vind aan Max is dat hij bij tijd en wijlen nog steeds de sterren van de hemel rijdt. Het is en blijft een spektakel. Max heeft het vermogen om zijn rijstijl aan te passen om zo het maximale uit de auto te trekken. Die gave hebben maar weinig rijders. Alleen de helden konden dat. En Max is er één, in wording welteverstaan! Of het genoeg is om ons zondag van de bank af te krijgen gaan we meemaken.


Foto: ANP

Vorige winnaars
2018 D. Ricciardo Red Bull
2017 S. Vettel Ferrari
2016 L. Hamilton Mercedes
2015 N. Rosberg Mercedes
2014 N. Rosberg Mercedes

Wie gaat winnen?
Afgelopen seizoen was het Red Bull wiens chassis het motorisch tekortkomen kon compenseren. Circuits als Monaco was hen dan ook op het lijf geschreven. Het heeft er schijn naar dat Mercedes dat gat heeft dichtgelopen. In mijn optiek heeft Mercedes dan ook de beste papieren in handen. Een dagsucces van Max of Charles zou echter niet verkeerd zijn. Ik ben benieuwd of iemand zondag aanstaande nog iets uit de hoge hoed tovert. We zullen het zien!

Tijdschema

23 mei 2019
11:00-12:30 Eerste vrije training   
15:00-16:30 Tweede vrije training   

25 mei 2019
12:00-13:00 Derde vrije training   
15:00-16:00 Kwalificatie   

26 mei 2019
15:10 Race 

Veel kijkplezier en moge de beste winnen!
#4
F1 | 2018 | Autodromo José Carlos Pace | Interlagos



Voorwoord
De strijd is gestreden. Nummer 5 voor Lewis een feit. Natuurlijk omdat Mercedes bloedgoed is maar we mogen niet vergeten dat wij kijken naar een racende legende. Lewis doet gewoon alles goed.  Nou ja, bijna alles dan. Maar goed, wat nu? Laten we de balans opmaken. 

Allereerst hebben we de strijd om het constructeurkampioenschap. Het puntenverschil bedraagt 55 in het voordeel van het raceteam van Toto Wolff.  Dat 'de Italianen' dit gat dichten is dan ook zeer onwaarschijnlijk, maar, it ain't over till the fat lady sings

1. Mercedes 585
2. Ferrari 530

Daarachter is het Red Bull met 362 punten. Zij bevinden zich in niemandsland want het verschil met de nummer 4 is bijna 250 punten. Renault verzamelt 114 punten. Daarachter staat het team van Gene Haas met 84 punten. Mathematisch kan Haas, Renault nog voorbij gaan maar ik zie hen niet bijna 50% van hun puntentotaal scoren. Datzelfde geldt voor McLaren die met 22 punten achter Haas staan. Achter McLaren wordt het nog spannend:

6. McLaren 62
7. Force India 47
8. Sauber 36
9.Toro Rosso 33

Force India kreeg na de Grand Prix van Hongarije een nieuwe eigenaar.  Daarmee was hun bestaansrecht veiliggesteld, wel raakte zij hun punten kwijt. Sinds de Grand Prix van België begon het team met nul punten. Ze lopen echter met rasse schreden in op McLaren en zijn slechts 15 punten verwijderd. McLaren is niet scoorkrachtig daar waar Force India op een goeie dag zich in de top 10 kan manifesteren.

Achter de pinkpanters is het ook spannend. Sauber en Toro Rosso maken uit wie op P8 eindigt. Williams is de hekkensluiter met 7 punten. Williams lijkt iets uit het dal te kruipen maar zal zich niet kunnen mengen in de strijd om P8 en P9.

Bij de rijders is de top 2 zeker. Lewis en Seb. Bottas en Kimi zullen uitmaken wie met het brons ervandoor gaat. Max Verstappen heeft beide in het vizier maar niet de auto om aan te kunnen vallen. Ricciardo P6. Hülkenberg staat met een straatlengte achter op de Australiër.  Checo sluit aan met 12 punten achterstand. Achter Checo is het spannend. De rijders staan binnen elkaar bereik. Het kan leuke gevechten opleveren.

8. Pérez 57   
9. Magnussen 53   
10. Alonso 50
11. Ocon 49
12. Sainz Jr. 45

Achter dit rijtje is het niet minder spannend. Romain, Pierre en Charles staan slechts 2 punten van elkaar verwijderd. Als de mannen elkaar tegenkomen in de buurt van de punten kan het knetteren.

13. Grosjean 31
14. Gasly 29
15. Leclerc 27

Ondanks dat de strijd om het kampioenschap gestreden is, is er nog genoeg te zien komend weekend! De weersvooruitzichten voorspellen niet veel goeds. Water, water en nog eens water.

Autodromo José Carlos Pace
Eén van mijn mooiste Grand Prix van Brazilië momenten blijft de zege van Ayrton Senna. 1991. Het moest er een keer van komen en het kwam. Al ging het niet vanzelf. Tijdens de start moest hij de Williamsen en Ferrari's achter zich houden. Senna kwam goed weg, had direct na de start ruimte naar Mansell maar de Brit was sneller en liep in. Het lijkt erop dat de Williams van Mansell de snellere is. Een leeglopende achterband en technische malheur ligt ten grondslag aan de eerste thuiszege van de Braziliaan. Mansell valt uit.

Intussen hapert en sputtert de McLaren van Senna. Het 'roerwerk' van zijn versnellingsbak lijkt gestaag de brui eraan te geven. Het start met de vierde versnelling die vaarwel zegt en even later volgen versnelling drie en vijf. Geluk bij een ongeluk ratelt het ook in de versnellingsbak van de overgebleven Williams. De weergoden gooien de hemelpoorten wagenwijd open waarna de situatie naar Senna toekomt. Senna -die probeert de race vroegtijdig te staken- geeft zijn eerste plaats niet meer af. Zijn eerste thuiszege is een feit.



Eerbetoon aan / laatste race van...
Als de Grand Prix van Brazilië voor de deur staat zijn de (meeste) zetels voor het nieuwe seizoen meestal bekend. Een nieuw jaar betekent nieuw talent, nieuwe ronde, nieuwe kansen, helaas betekent het ook dat we afscheid nemen van een aantal rijders. Niemand minder dan Fernando Alonso Díaz verlaat de Formule 1. Voor mij toch wel één van de meest iconische rijders allertijden. In 2003 verving hij Button bij Renault om 2 jaar later niemand minder dan Michaë Schumacher naar de troon te stijgen. Een frisse wind in Formule 1-land.

In 2006 deed hij het dun over en 'dwong' Schumacher om afscheid te nemen. Na zijn Renault-periode was het tijd voor wat nieuws. McLaren was de nieuwe uitdaging. De man uit  Oviedo sprong in een zwart gat maar had geen rekening gehouden met het talent wat de naam Lewis Hamilton draagt. Het oogappeltje van Ron Dennis. Dat wat zo mooi had moeten zijn, spatte als een zeepbel uiteen, het huwelijk liep spaak en Alonso keerde terug naar Renault. Renault was echter weggezakt en Alonso kon geen potten breken.



Italië lonkt. Dat Alonso naar de renstal uit Italië zou verkassen werd snel duidelijk. De Finse Räikkönen kon, ondanks zijn succes, Schumacher niet doen vergeten. Met behoud van salaris werd de Fin opzij geschoven voor de Spanjaard. Maar opnieuw bleek het geen succes. Op het moment van instappen begon Red Bull aan een periode waarin zij de sport domineren. Alonso kon wel een vuist maken, maar over een seizoen lang niets afdwingen. Toen Ferrari de aansluiting verloor op Red Bull werden de geruchten steeds luider dat het onmogelijk was om samen te werken met de Spanjaard. Het team was zijn spirit kwijtgeraakt, de eerste haarscheurtjes zichtbaar en niet lang daarna werd zijn vertrek wereldkundig gemaakt.

Alonso sprong samen met Honda en McLaren in een zwart gat en gingen het avontuur met elkaar aan. Het moest nu maar eens lukken! Helaas voor Alonso bereikte zijn carrière een dieptepunt. Waar hij eerder bekend was van zijn rijkwaliteiten, werd hij bekender van zijn ludieke boordradio's. Van de man die ooit de maatstaf was van de Formule 1, bleef een komiek over. Frustratie alom wat heeft geleid tot de meest hilarische boordradio's.

In mijn optiek heeft Alonso niet gekregen wat hij heeft verdiend. Misschien was samenwerken wel erg moeilijk maar los daarvan was hij bloedsnel, berekend en goed. Kon een auto aanvoelen als geen anders, was in elke omstandigheid sterk, kon prima met verandering omgaan en perste werkelijk alles uit zijn bolide. En laten we eerlijk zijn, kijkend naar Ferrari, Seb heeft het ook niet kunnen waarmaken. Alonso zal ik heugen als een rijder die na zijn Renault-periode, op het verkeerde moment, op de verkeerde plek was. Ik zal Alonso zeker missen en heb onwijs genoten! Hasta la vista.

Max Verstappen
Max is hot. Wat kan dat mannetje sturen. Ik kijk inmiddels een paar jaar Formule 1 maar zo goed als Max Verstappen zie je ze niet vaak. Hij behoort tot de bovenkant van het huidige F1-veld en kan doorstijgen tot grote hoogte. Daar waar de Hamiltons zich bevinden. Of Senna's, Schumachers, hoe je wil. Maar ook Max kan geen ijzer met handen breken. De verwachtingen voor komend weekend zijn niet torenhoog. Brazilië is geen racetrack wat Red Bull op het lijf is geschreven en de kans op veel water is aanwezig. De RB14 voelt zich niet als een vis in regenwater.   

Wie gaat winnen?
Er is werkelijk geen peil op te trekken wie de race naar zich toe zal trekken. Voorspel je de één, wint de ander. Zelfs Max Verstappen die kansloos is, wint 'out of the blue' races. Kijkend naar komende zondag kan het alle kanten op. Hamilton is kampioen, Bottas iets tegoed en de weersvoorspellingen voorspellen water. Veel water. We weten dat de Mercedes-AMG F1 W09 EQ Power van Lewis en Valtteri goed gaan op het water. Het meest voor de hand liggend is dat Lewis deze pakt, kan de Fin in de buurt blijven bij zijn teamgenoot zou het zomaar kunnen zijn dat de niet de kersverse wereldkampioen wint, maar hij de zege laat (lees: teruggeeft) aan zijn Finse teamgenoot.



Circuit: Interlagos, Autodromo José Carlos Pace
Circuitlengte: 4,309 km
Aantal ronden: 71
Totale afstand: 305,909 km
Baanrecord: 1'11,473" (Juan Pablo Montoya, 2004)

Vorige winnaars
2017 S. Vettel (GER) Ferrari
2016 L. Hamilton (GBR) Mercedes
2015 N. Rosberg (GER) Mercedes
2014 N. Rosberg (GER) Mercedes
2013 S. Vettel (GER) Red Bull

Tijdschema
09 november 2018
14:00-15:30   Eerste vrije training   
18:00-19:30   Tweede vrije training

10 november 2018
15:00-16:00   Derde vrije training   
18:00-19:00   Kwalificatie   

11 november 2018       
18:10   Race

Veel kijkplezier en moge de beste winnen!
#5
Formule 1 forum / De (on)zin van straffen
08 september 2018 - 20:33:24
In aansluiting op de straf van Max dit topic. In Grand Prix-topics verdwijnen discussies vaak naarmate een topic wegzakt. Omdat de zin en onzin van straffen regelmatig het gesprek van onderwerp zijn, wil ik deze verzamelen in dit topic. Om het 'Monza-topic' niet verder te 'bevuilen' zal ik hier continueren.



#6
Formule 1 forum / Sergio Marchionne
25 juli 2018 - 14:03:26
Mij bereikte net het droevig bericht dat Sergio Marchionne is overleden.

CitaatSergio Marchionne is overleden. De 66-jarige Italiaan was tot voor kort nog actief als CEO van Fiat Chrysler Automobiles en president van Ferrari.

De Italiaanse Canadees overleed in het ziekenhuis van Zürich, nadat afgelopen week complicaties optraden na een schouderoperatie. Tijdens die operatie werd hij getroffen door een hersenembolie. De situatie was dusdanig slecht dat de raad van bestuur afgelopen zaterdag bijeen kwam om een opvolger te benoemen. Volgens Italiaanse media lag hij al enkele dagen in coma. Helaas is nu het bericht naar buiten gekomen dat Marchionne is overleden.

John Elkann, de nieuwe voorzitter van het merk, liet in een statement weten: "Helaas is gebeurd waar we voor vreesden. Sergio Marchionne, man en vriend, is overleden. De beste manier om hem te eren is door voort te borduren op zijn nalatenschap; doorgaan met het ontwikkelen van de menselijke waarden van verantwoordelijkheid en openheid waarin hij een groot kampioen was. Mijn familie en ik zullen voor altijd dankbaar zijn voor wat hij heeft gedaan. Onze gedachten zijn bij Manuela en zijn zoons Alessio en Tyler. Ik wil iedereen vragen de privacy van Sergio's familie in acht te nemen."

De populaire leider stond aan het roer van de wederopstanding van het Italiaanse Formule 1-team door de structuur ingrijpend te wijzigen en te kiezen voor de doorstroom van intern aanwezig talent. Bovendien speelde hij een belangrijke rol in de onderhandelingen over de toekomst van het team in de sport, nu in 2021 de reglementen ingrijpend gaan veranderen. Het raceteam en de overige renstallen reageerden geschokt op de situatie. Het is nog niet duidelijk welke impact dit heeft, dat zal de komende weken en maanden moeten blijken.

Marchionne was sinds mei 2003 onafhankelijk lid van de raad van bestuur van Fiat S.p.A. en werd in 2004 aangesteld als CEO. In de daaropvolgende jaren maakte hij van het noodlijdende merk weer een wereldspeler en een van de snelst groeiende bedrijven binnen de auto-industrie. Hij was de drijvende kracht achter de samengang met het Amerikaanse Chrysler, waarna in 2014 beide merken samengingen in de nieuwe holding Fiat Chrysler Automobiles.

Bron: https://www.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/366223/voormalig-ferrari-topman-sergio-marchionne-overleden/
#7
F1|2018|GP Hungaroring|Budapest



Voorwoord

Jeetje wat hebben we toch een seizoen! Telkens als je denkt dat het momentum naar de één toegaat, faalt degene en / of slaat de ander hard terug. Tijdens het tikken van dit voorwoord is de race van Duitsland net achter de rug. Er zit nog adrenaline in mijn lijf. Ferrari is toe aan het winnen van een kampioenschap, de fans zijn er aan toe, Italië is er aan toe.  Seb kan het waarmaken. De Ferrari lijkt het snelste en zijn directe concurrent Lewis start vanaf P14. Seb kan uitlopen en Lewis nog meer frustreren. Een belangrijk moment in het kampioenschap. Dan is er ineens regen, regen die Seb de fout in dwingt. Met een klap komt zijn Ferrari tot stilstand. Het is klaar. En Lewis? Lewis leidt de dans en heeft de control terug. De rus. Seb mag opkrabbelen en hard werken om het momentum naar zich toe te halen. De Finse wingmannen lijken zich niet te kunnen mengen in de strijd, al liet Bottas zien waarom hij mag blijven bij Mercedes. Hij legt zijn Engelse teamgenoot geen strobreed in de weg en gehoorzaamt als hij de opdracht krijgt, Lewis niet aan te vallen voor de zege. Helder. Intussen zakt Red Bull steeds verder weg. In zowel snelheid als betrouwbaarheid. Het team dat al jaren sterker wordt tijdens het seizoen lijkt dit seizoen niet mee te kunnen. Tekort aan vermogen luidt het devies.


Hongaroring
De Hungaroring is een circuit gelegen in Mogyoród nabij Budepest, in Hongarije, waar sedert 1986 de Formule 1 Grand Prix van Hongarije gehouden wordt. Het circuit telt 4380 strekkende meters en staat bekend als 'Mickey Mouse circuit', korte lange stukken en veel bochten en een chronisch gebrek aan inhaalmogelijkheden. In eerste instantie stond een stratencircuit gepland totdat de regering besloot om een spiksplinternieuw circuit aan te laten leggen, net buiten Budapest. De realisatie van dit circuit heeft slechts 8 maanden in beslag genomen. Wegens het gebrek aan inhaalmogelijkheden  is een goede startpositie is hier. Ondanks dat de karakteristieke eigenschappen van het circuit niet garant staan voor spektakel zijn de races allerminst saai.



Voor zondag aanstaande wordt noodweer voorspeld. Dat beloofd nog wat.


Max Verstappen
Afgelopen seizoen typte ik dat  Max een onfortuinlijk seizoen had. In Hongarije kwam dit tot een hoogtepunt nadat hij zich vergaloppeerde tijdens de openingsronde en daarmee zijn eigen teamgenoot uitschakelde. Dit seizoen is minder rampzalig maar het Red Bull dat zich doorgaans sterk ontwikkelt en groeit in een seizoen lijkt nu steeds meer afstand te nemen. Dat laat onverlet dat Red Bull een goed chassis heeft en áls het ergens kan, het hier is. Daar waar het seizoen voor zijn pa ooit excelleerde. Volgens mij is Hongarije het enige circuit waarop vader en zoon Verstappen beiden F1 hebben gereden en Jos de hoogste finishpositie. Op jacht naar een goed resultaat dus.



Wie gaat winnen?
De Hungaroring wordt qua karakteristiek eigenschappen vaak vergeleken met Monaco. Het motorvermogen is niet van doorslaggevend belang. Hoe snel een auto de hoek om kan temeer. Dit geeft teams als Red Bull vaak weer aansluiting en dus kansen. Of Red Bull direct een potentiële kandidaat is voor de overwinning valt te bezien maar het kan. Verder verwacht ik dat Ferrari hier opnieuw sterk zal zijn. Als ik de weersvoorspelling er op nakijk kan het circuit nog wel eens overgoten worden door liters water. Dat biedt natuurlijk ook kansen voor rijders met wat minder materiaal en meer geluk. We zullen zien. 



Vorige winnaars
2017 S. Vettel (GER) Ferrari
2016 L. Hamilton (GBR) Mercedes
2015 S. Vettel (GER) Ferrari
2014 N. Ricciardo (AUS) Red Bull
2013 L. Hamilton (GER) Mercedes

Tijdschema
27 juli 2018
11:00-12:30        Eerste vrije training       
15:00-16:30        Tweede vrije training   

28 juli 2018
12:00-13:00        Derde vrije training       
15:00-16:00        Kwalificatie       

29 jul 2018                           
15:10     Race

Veel kijkplezier en moge de beste winnen!

Wings©
#8
F1|2018|GP Monaco|Monte Carlo


Bron: https://www.educations.com

Voorspelbaarheid en Formule 1!
Doorgaans wordt de Formule 1 -door doorgewinterde fans- verweten voorspelbaar te zijn. Dat was jaren ook het geval. Het nadeel van dominantie is dat het zich makkelijk laat raden wie wint. Red Bull en Mercedes (note: Brawn in 2009) wonnen tussen 2009 en 2016 alle races. Daar kwam niemand anders aan te pas. Afgelopen jaar doorbrak Seb de zegereeks van Mercedes op Monaco en won de race. Dat leek aanvankelijk voor de hand liggend en dus volgens verwachting maar dan wordt wel erg makkelijk over het feit heengestapt dat Ferrari maar liefst 16 jaar droog stond op Monaco. Buiten Ferrari is ook Red Bull competitief qua snelheid en kunnen zij een aardig potje breken in de straten van Monaco. Met Mercedes als het te kloppen raceteam zijn er dus 3 teams die om de overwinning strijden en op eigen kracht de wedstrijd naar zich toe kunnen trekken. Ik zou mijn maandsalaris niet willen wedden op één van hen. Formule 1 in optima forma.

Monaco
Als je zegt Monaco, zeg je Ayrton Senna. Maar liefst 6 keer won hij de Grote Prijs van Monte Carlo. Met 1992 als hoogtepunt. Nelson Piquet omschreef het als met een helikopter door je woonkamer vliegen. Welkom bij het langzaamste circuit van de Formule 1. Waar rijder de muren ruiken. Het betongruis komt los als de bolides langsrazen. Het stratencircuit kent smalle wegen met krappe bochten en daardoor weinig ruimte voor inhalen. Voor hedendaagse begrippen is het circuit ongeschikt voor een Formule 1 race. En toch niet weg te denken van de Formule 1 kalender.



In de maand mei is Monaco in de ban van het racen. Het opbouwen van het circuit duurt 6 weken, één week duurt de race en daarna wordt 3 weken lang de boel afgebroken. Het circuit is 3.340 meters lang. De rijders passeren 78 keer de start-finish voordat met het zwart-wit wordt gezwaaid.
Bron: 2016-editie

Max Verstappen
Tot op heden is Monaco en Max geen sterke combinatie gebleken. In 2015 reed hij zijn auto op de prak achterop de auto van Romain en afgelopen jaar hing hij zijn Red Bull regelmatig in de vangrail. Verder zit Max natuurlijk niet in een geweldige flow waar alles goed en hij excelleert. Natuurlijk hoop je dat Monaco het doorbraakmoment is maar gekeken naar zijn raceprestaties op Monaco én de recente resultaten ligt dat niet voor de hand. Waar het bij Red Bull voornamelijk aan schort is een kwalificatiemodus op zaterdag, zij overwegen een agressievere afstelling in de hoop wat verder vooraan te starten. Laten we afwachten wat het Max brengt. Een goede uitgangspositie en start biedt hoop op een goed resultaat. Laten we duimen.


Foto: ANP

Vorige winnaars
2017 S. Vettel Ferrari
2016 L. Hamilton Mercedes
2015  N. Rosberg  Mercedes   
2014  N. Rosberg  Mercedes   
2013  N. Rosberg  Mercedes   

Wie gaat winnen?
Moeilijk te voorspellen wie gaat winnen. Bakoe en Spanje waren voor Lewis. De updates hebben Mercedes goedgedaan. Lewis won met overmacht.  Desalniettemin mogen we niemand uitvlakken. Afgelopen jaar werd het een Italiaans feest en ook op het circuit. Op stratencircuits doen zij het niet verkeerd. En als de balans tussen aerodynamica en vermogen meer naar aerodynamica uitkomt, doet ook Red Bull mee. De afgelopen twee edities zat Danny er dan ook kortbij. Gezien Red Bull nu korter bij zit is de vraag of het nu wel kan. Als ik kamp-Red Bull mag geloven zou het nu zomaar eens hun feestje kunnen worden. Het kan alle kanten uit en ik zou niet zomaar iemand kunnen aanwijzen die het wordt. De kritiek dat de Formule 1 voorspelbaar is op vandaag, deel ik dan ook niet. 

Tijdschema

24 mei 2018
11:00-12:30   Eerste vrije training   
15:00-16:30   Tweede vrije training   

26 mei 2018
12:00-13:00   Derde vrije training   
15:00-16:00   Kwalificatie   

27 mei 2018
15:10   Race 

Veel kijkplezier en moge de beste winnen!
#9
Formule 1 forum / F1|2018|GP Spanje|Catalunya
09 mei 2018 - 17:12:59
F1|2018|GP Spanje|Catalunya


Bron: www.spain-grand-prix.com

Weer een jaar later!
Afgelopen editie stond ik stil bij de eerste overwinning van de Nederlander. Voor de meesten staat het in het geheugen gegrift. Voor eeuwig. Max Verstappen wint tijdens de Grand Prix van Spanje zijn eerste race. De eerste Nederlander die überhaupt een race wint. Nederland was in extase. Des te groter was de domper afgelopen jaar. Bottas neemt in de eerste bocht teveel snelheid mee en glijdt tegen de Ferrari van zijn landgenoot aan. Max zit buiten Kimi en wordt geraakt. Einde race voor de Nederland. Zo groot kan het contrast dus zijn.

2018...het wil maar niet lukken!
Geen idee waar de pijn zit. De auto is redelijk competitief maar Max  en de RB14 zijn geen vrienden. En als er dan toch plots kan opdoemen is Max gretig. Te gretig. Soms lijkt hij te vergeten dat hij tegen wereldkampioenen racet in een vroeg stadium in het seizoen. Die zet je niet even te kakken. Het is niet eventjes buitenom of een divebomb plaatsen. Hij komt nu in een speelveld en situatie waar ellebogenwerk niet wordt geschuwd. Welkom bij de wereldtop Max! Daar zullen dingen net even anders moeten. Stoer roepen dat je de rijstijl niet aanpast brengt je niet ver. 



Los van het wringen, schampen en schuren vind ik het niet lekker gaan. De RB14 in het spoor houden is geen vanzelfsprekendheid. In het midden van de bocht lijkt er iets gebeuren waardoor de RB14 happy wordt van achteren en het achterwerk in de rondte zwiept. Dachten we in Melbourne nog dat het aan een defecte diffusor lag blijkt het een paar races later onlosmakelijk verbonden te zijn aan de RB14. Maar alleen die van Max. Want Danny heeft al die problemen niet. Geen defecte diffusor, gaspedaal wat blijft hangen en al de andere technische malheur wat als verklaring wordt opgevoerd. Laten we hopen dat het tij snel keert voor Max. Vanaf Barcelona zouden er wat updates op de stapel liggen. Het zal mij benieuwen.

Reino de España
Velen zullen de 2016-editie van Spanje aanvoeren als je vraagt naar de editie die hen het meeste bijstaat, ik niet. De meest legendarische editie vind ik de race die 20 jaar eerder plaatsvond. Tussen 1992 en 1994 verliet de gevestigde orde de Formule 1. Samen goed voor 11 wereldtitels. Schumacher neemt het stokje over en heeft in 1994 en 1995 alleenheerschappij. Niemand die de Duitser kan bedreigen. Aan de dominantie van Benetton en Schumacher komt een eind als Ferrari Schumacher een sappig contact aanbiedt en wegkaapt bij Benetton.  De Italianen staan dan sinds 1979 droog en willen een kampioen leveren. Niemand minder dan Schumacher mag deze honneurs waarnemen.



De F310 is een barrel  van een auto. Liefkozend wordt de F310 shitbox genoemd. De auto is onbetrouwbaar en onvoorspelbaar. Niet opgewassen tegen de FW18 van Hill. Doel van Ferrari was om 2 races te winnen. Eén meer dan een jaar eerder. Schumacher won maar liefst 3 races. En hoe!

De kwalificatie in Spanje is geen voorbode wat gaat komen. De start biedt evenmin perspectief als de koppeling dienst weigert. Toch lukt het de tweevoudig wereldkampioen om zijn Ferrari in het spoor te houden waar anderen worstelen met hun auto en struikelen door de weersomstandigheden. De weergoden zijn Schumacher gezind, hij voelt zich zienderogen een vis in het water in de Spaanse hoosbui. Ondanks de technische malheur blijft Schumacher fier zijn ronden draaien en doet hij alles goed. De race komt naar hem toe en hij wint! De defecten krijgen het krediet waarom Schumacher zoveel beter was, het kon de feestvreugde echter niet bederven. De man bracht Italië in extase, de fans sloten hem in zijn hart.

Max Verstappen
Red Bull komt wederom met een update. Of Max hiermee uit de voeten kan, moet blijken. Als hij zijn Red Bull in het spoor kan houden, kunnen leuke dingen gebeuren. Om dat aan te tonen hoeven we niet heel ver terug. Dit circuit staat Red Bull als een maatpak. De plakkracht van de auto is minstens zo belangrijk als het motorvermogen. Het kan dus alle kanten uit. Laten we ervan uitgaan dat alles tijdens dit Grand Prix weekend samenkomt en Max een podium pakt. Het zou mooi zijn als dit het ereschavot betreft.

Vorige winnaars
2017  L. Hamilton Mercedes
2016  M. Verstappen Red Bull
2015  N. Rosberg  Mercedes   
2014  N. Rosberg  Mercedes   
2013  N. Rosberg  Mercedes   

Wie gaat winnen?
Spanje is het habitat van Mercedes. De afgelopen jaren bleken zij te beschikken over het sterkste pakket. En toch zit Ferrari Mercedes onder de huid. Strategisch houdt het eveneens niet over. De Italianen hebben het goed voor elkaar. Ik tip Seb dan ook voor de overwinning tenzij Red Bull kan stunten door een afwijkende strategie.

Tijdschema

11 mei 2018
11:00-12:30   Eerste vrije training   
15:00-16:30   Tweede vrije training   

12 mei 2018
12:00-13:00   Derde vrije training   
15:00-16:00   Kwalificatie   

13 mei 2018
15:10   Race 

Veel kijkplezier en moge de beste winnen!
#10
Marktplaats / Gratis: complete jaargangen Formule 1
20 december 2017 - 20:24:55
Sinds ik geen Facebook meer heb kijk ik nog maar zéér weinig op FB maar nu ik vakantie heb dacht ik, ik ga eens kijken wat zoal wordt geschreven over Formule 1. Ik zie dat verschillende mensen een pagina hebben heden ten dage. Op één van de pagina's trof ik een zeer interessante oproep aan. Voor de liefhebber en gratis af te halen:

Citaat11 (bijna) complete jaargangen van het blad Formule 1. Dit zijn dus meer dan 200 edities.
Ik wil er niks voor hebben, ik hoop dat ik er nog iemand een plezier mee kan doen.

Enige voorwaarde is dat ze opgehaald worden in Zuidoostbeemster of Amsterdam.

Degene die ze als het eerste kan komen halen mag ze hebben.

Mailen naar: michael.oudejans@gmail.com

Ik heb geschreven dat ik de advertentie op dit forum plaats dus je zou kunnen refereren naar het forum. Voor de liefhebber erg interessant lijkt mij. Omdat ik vermoedelijk start met een studie komend jaar en het erg druk krijg heb ik besloten deze niet zelf af te halen. Dan liggen ze hier wat stof te happen en dat is doodzonde.
#11
F1|2017|GP Hungaroring|Budapest



Voorwoord
Sziasztok!

Laten we uitzoomen. Het seizoen startte veel belovend. Ferrari was competitief en leek Mercedes van de troon te kunnen stoten. In de kwalificatie even snel en soms iets sneller en op zondag leek Ferrari haar huiswerk zelfs beter hebben gedaan afgelopen winter. Maar in Duitsland heeft men niet stilgezeten. Sterker nog, het ziet er naar uit dat 'Das Haus' de zaakjes zo goed op orde is dat ze opnieuw onaantastbaar zijn. Ferrari kan er niet meer bij al zullen er circuits zijn waar zij dat wel kunnen. Als we nog meer inzoomen bij Mercedes is het Lewis die het scepter zwaait. Hij kent geen foutloos seizoen maar dat zijn Finse teamgenoot over een seizoen gemeten te kort schiet is duidelijk. Aldus de auteur.   


Hongaroring
De Hungaroring is een circuit gelegen in Mogyoród nabij Budepest, in Hongarije, waar sedert 1986 de Formule 1 Grand Prix van Hongarije gehouden wordt. Het circuit telt 4380 strekkende meters en staat bekend als 'Mickey Mouse circuit', korte lange stukken en veel bochten en een chronisch gebrek aan inhaalmogelijkheden. In eerste instantie stond een stratencircuit gepland totdat de regering besloot om een spiksplinternieuw circuit aan te laten leggen, net buiten Budapest. De realisatie van dit circuit heeft slechts 8 maanden in beslag genomen. Wegens het gebrek aan inhaalmogelijkheden  is een goede startpositie is hier. Ondanks dat de karakteristieke eigenschappen van het circuit niet garant staan voor spektakel zijn de races allerminst saai.



Zo te zien hebben de weergoden geen waterballet voor ons in petho. Het raceweekend zal  een warm en droog verloop kennen in Hongarije.

(De oma van) Max Verstappen
Max kent een onfortuinlijk seizoen. In races met een bijzonder verloop en punten voor een Red Bull rijder is het de techniek die hem in de steek laat en een Aussie die 'plaatsvervangend' podia en punten pakt. Dit weekend wordt geracet op de Hungaroring. Het circuit wat hem vooral in 2015 goed lag. Max eindigde daar als vierde. Afgelopen jaar kwam hij vast te zitten achter zijn teamgenoot die reed als zijn oma en behaalde hij een teleurstellende vijfde plaats voor een blazende, stomende, briesende Räikkönen want Max had weer eens te fel verdedigt. Wat Max dit jaar gaat brengen is afwachten. Hij zit niet in een goede flow, de Red Bull staat wat verder weg bij Mercedes en Ferrari en héél betrouwbaar is de RB13 van Max niet gebleken maar als het ergens kan is het in Hongarije. Laten we hopen op een enerverende race en Max die zonder kleerscheuren het podium beklimt.

Wie gaat winnen?
Ik denk dat niemand het mij kwalijk neemt als ik hier de naam van Lewis invul. Aanvankelijk leek Ferrari een vuist te maken naar de troon die sinds 2014 wordt bezet door een Mercedesrijder. Dat tij is gekeerd. Mercedes heeft de Pirelli's getemd en weet deze beter in de operating window te houden dan wie dan ook. Tel daarbij op dat Mercedes één van de meest betrouwbare en de allersterkste krachtbron is. Ik denk niet dat iemand het de silberpfeile echt moeilijk kan maken al hoop ik dat ze in Ferrari weer een stap de juiste richting uit hebben gezet. De vraag wie de dans leidt als de zomerstop wordt ingeluid, beantwoord ik met Lewis Hamilton.



Bron: http://cdn.images.express.co.uk

Vorige winnaars
2016 L. Hamilton (GBR) Mercedes
2015 S. Vettel (GER) Ferrari
2014 N. Ricciardo (AUS) Red Bull
2013 L. Hamilton (GER) Mercedes
2012 L. Hamilton (GER) Mercedes

Tijdschema
28 juli 2017
10:00-11:30   Eerste vrije training   
14:00-15:30   Tweede vrije training   

29 juli 2017
11:00-12:00   Derde vrije training   
14:00-15:00   Kwalificatie   

30 jul 2017       
14:00   Race

Veel kijkplezier en moge de beste winnen!

Wings©
#12
 F1|2017|GP Spanje| Catalunya


Bron: www.spain-grand-prix.com

Eén jaar later!
Soms sta je stil bij een moment en dat realiseer je je hoe hard de tijd gaat. De dag dat Max Verstappen zijn eerste race won is alsof het gisteren was. Man wat een dag was dat. Nooit eerder was ik zo nerveus en vol emotie als die race. Een bloedstollend gevecht met een snellere en ontketende Kimi die de slim rijdende Max Verstappen maar niet kon pakken. Tot aan de laatste meter heeft Kimi zich vastgebeten in de strijd. En wat was het mooi. Inmiddels is alweer een jaar verstreken.

2017...de comeback van Ferrari!
Als de eerste kruitdampen zijn opgetrokken en de contouren zichtbaar zijn kunnen we stellen dat Ferrari terug is van weggeweest. Mercedes heeft niet langer en alleenheerschappij, Ferrari is deelgenoot. Bij Mercedes is zelfs een spoedoverleg belegd. De belangrijkste taak van Mercedes is doorgronden waarom de nieuwe banden van Pirelli niet zo werken als bij de Ferrari aldus Niki Lauda. Vooralsnog is het twee-twee in de strijd om overwinningen en lijkt het er op dat Ferrari ook op zaterdag zo nu en dan kan aanvallen.

Het team van Max Verstappen en Daniel Ricciardo, Red Bull, doet dit jaar niet mee. Alle teams zullen met nieuwe updates komen maar ik verwacht niet dat de kaarten opnieuw geschud zullen worden. Bij Red Bull worstelt men nog steeds met het te kort aan vermogen van de Renaultkrachtbronnen. Verstandsverhoudingen zijn meer dan eens op dezelfde redenen op scherp gezet.  Buitenlandse inofficiële media schrijft dat Red Bull opzoek gaat naar een onafhankelijke motorpartner en zich mogelijk terugtrekt wanneer dit niet lukt. Ik denk dat deze soep niet zo heet gegeten wordt maar het moge duidelijk zijn dat het geduld in Oostenrijk langzaam opraakt. Zeker nu Ferrari langszij is gekomen en het wel lukt om Mercedes te bedreigen. Wel moet gezegd worden dat het chassis en aerodynamisch pakket minder lijkt dan dat van 2016.

Reino de España


www.jardinreal.com

Om eens wat anders te doen dan schrijven over de historie van het circuit, even kort over Spanje zelf. Laten we officieel starten, Koninkrijk Spanje, zoals Spanje officieel heet, heeft 48.5 miljoen inwoners. Het land ligt in het zuidwesten van Europa. Daarnaast horen de eilandengroep Balearen in de Middellandse Zee, de Canarische Eilanden in de Atlantische Oceaan en de Spaanse exclaves in Noord-Afrika ook bij Koninkrijk Spanje.

Net als Italianen, Fransen en Portugezen is Spanje een bourgondisch land met een diverse keuken. Spanje staat bekend om hun wijnen en cava's maar ook om gerechten zoals tortilla, paella en  gazpacho, gerechten waarvan de polariteit zijn weerga niet kent, ook buiten Spanje. Ook typisch Spaans zijn de traditionele tapasgerechten. Wisten jullie dat  tapas in Spanje gratis is en de hele dag verkrijgbaar? Het wordt gegeven bij alcoholische dranken zoals in Nederland een schaaltje pinda's wordt neergezet. Van oorsprong is tapas een eetlustopwekkende snack.


https://u.tfstatic.com

Aansluitend op de Spaanse keuken en de culinaire versnaperingen, de Spaanse drank. De meest bekende (zomer)drankjes zijn sangria en horchata.  Daarnaast is sherry een wereldbekende drank dat zijn oorsprong in Spanje heeft. Dat Spanje één van de belangrijkste wijnproducenten ter wereld is staat in de opening van deze alinea. Deze eer deelt Spanje met o.a. Italië en Frankrijk.

Spanje heeft een droog en warm tot zeer warm zomerklimaat. Dat zorgt er mede voor dat het een populaire vakantiebestemming is in Zuid-Europa. Het mediterrane Spanje heeft een  rijke historie en een prachtige cultuur geëtaleerd.  Naast het cultuursnuiven en bezienswaardigheden (kunst) staan de costa's en de eilanden van Spanje garant voor bruinbakkerij en een hoop vertier!  Jong en oud vinden hun vakantieheil  bij de bruisende badplaatsen of in het cultuur- en kunstrijke binnenland.

Max Verstappen


Bron: http://www.skysports.com

Red Bull komt met een update in Spanje. Een update die ver voor de seizoenstart groots is aangekondigd. Het enthousiasme is inmiddels genuanceerd. De achterstand van Red Bull is te groot en de concurrentie zit natuurlijk niet stil. Zonder dat zich bijzondere dingen voordoen is de Red Bull goed voor P5, P6. Een podium zou mooi zijn maar eerlijkheidshalve gebied mij te zeggen dat ik dit niet verwacht. De enige uitdaging voor Max komt dan ook uit de eigen gelederen en wel van zijn teamgenoot Daniel Ricciardo. Het winnen van het onderlinge duel is wellicht het enige wat te winnen is dit seizoen.

Vorige winnaars
2016 M. Verstappen Red Bull
2015  N. Rosberg  Mercedes   
2014  L. Hamilton  Mercedes   
2013  F. Alonso Ferrari
2012  P. Maldonado Williams Renault   
2011  S. Vettel   Red Bull-Renault

Wie gaat winnen?
Nu Bottas een racewinnaar is en bewezen heeft Hamilton te kunnen verslaan over een weekend is hij zeker een factor om rekening mee te houden. Wie had dat gedacht? Mercedes en Ferrari zullen net als Red Bull nieuwe updates meebrengen. Mercedes schijnt een probleem te hebben met de banden. Het rubber werkt niet zo goed als bij Ferrari waardoor ze vooral op zondag snelheid inboeten. Dat ze snel zijn bewijzen de kwalificaties waar ze doorgaans de boventoon voeren. Ferrari zit er wel heel kort bij dus werk aan de winkel. Omdat motorvermogen minder doorslaggevend is en Red Bull wie weet wel wat stappen zet in het aerodynamisch pakket denk ik dat áls een podium er in zit, het in Spanje is. Het zullen echter Mercedes en Ferrari zijn die knokken voor de overwinning.

Tijdschema

12 mei 2017
10:00-11:30   Eerste vrije training   
14:00-15:30   Tweede vrije training   

13 mei 2017
11:00-12:00   Derde vrije training   
14:00-15:00   Kwalificatie   

14 mei 2017
14:00   Race 

Veel kijkplezier en moge de beste winnen!
#13
Nu Max Toro Rosso verlaat kan wel gesproken worden over een opening van de stoelendans. Een stoelendans om de vingers bij af te likken. Bij de topteams lopen contracten af en dienen zich mogelijkheden aan. Het zal een seizoen lang speculeren wie waar tekent, wie het team verlaten en wie debuteren. Hieronder een opsomming van team, coureurs en contracten:

Hieronder de teams en coureurs voor 2017:

Mercedes AMG Petronas - Mercedes
#6 Nico Rosberg (Contract t/m 2016)
#44 Lewis Hamilton (Contract t/m 2018)

Infiniti Red Bull Racing - Renault
#3 Daniel Ricciardo (Contract t/m 2017)
#33 Max Verstappen  (Contract t/m 2019)

Williams Martini Racing - Mercedes
#19 Felipe Massa (Contract t/m 2016)
#77 Valtteri Bottas  (Contract t/m 2016)

Scuderia Ferrari - Ferrari
#5 Sebastian Vettel (Contract t/m 2017)
#7 Kimi Raikkonen  (Contract t/m 2016)

McLaren - Honda
#14 Fernando Alonso (Contract t/m 2017)
#22 Jenson Button (Contract t/m 2016)

Sahara Force India - Mercedes
#11 Sergio Perez  (Contract t/m 2016)
#27 Nico Hulkenberg  (Contract t/m 2016)

Scuderia Toro Rosso - Ferrari
#26 Daniil Kvyat  (Contract t/m 2016)
#55 Carlos Sainz (Contract t/m 2016)

Renault F1 team
#20 Kevin Magnussen (Contract t/m 2016)
#30 Jolyon Palmer  (Contract t/m 2016)

Sauber F1 Team - Ferrari
#9 Marcus Ericsson (Contract t/m 2016)
#12 Felipe Nasr (Contract t/m 2016)

Manor Marussia F1 Team - Mercedes
#28  Pascal Wehrlein (Contract voor 2016)
#88  Rio Haryanto (Contract voor 2016)

Haas F1 Team - Ferrari
# 8 Romain Grosjean (Contract voor 2016)
# 21 Esteban Gutiérrez (Contract voor 2016)

*fouten voorbehouden.

Zoals jullie zien zijn er veel plekken die we komend seizoen kunnen bespreken. Ik zal straks een opsomming doen van wat ik verwacht wat kan en staat te gebeuren. Wie rijden er waar in 2017!

Veel plezier!
#14
Formule 1 forum / Toekomst van Toro Rosso onzeker?
19 september 2015 - 09:47:17
Ik liet het Volkswagen neemt Red Bull idee rondgaan in mijn hoofd. Mooi toch? Wellicht dat ze het Audi-label eraan verbinden en de concurrentie aan willen met dat andere Duitse merk. Onder het Volkswagen-label zou dan een B-spec motor kunnen worden verkocht aan de teams die afhankelijk zijn van klantenmotoren. Prima timing nu Renault de stekker uit het leveren van motoren trekt. In mijn euforische toestand stond ik niet stil bij eventuele nadelige gevolgen. Ik tikte zojuist een korte post over McLaren. Zij missen een Junior-Team waardoor talenten als Magnussen aan de kant zitten. Nadeel als je als privateer deelneemt. Je kunt geen plaatsen verhandelen in motordeals. Uitzondering is het team van Red Bull die Toro Rosso financieel injecteren en ook nog eens behoorlijke talenten laten plaatsnemen. Maar wacht eens, wat nu als Red Bull dadelijk enkel sponsort (sponsor van Volkswagengroep?)? Wat dan? Het belang om Toro Rosso te spekken vervalt daarmee. En waarom zouden zij twee teams sponsoren? Daarmee vervalt dus de aanwas van talent alsmede de financiële steun van Red Bull. Wat betekent dat voor Toro Rosso? Enige wat ik mij heel ver op de zaken vooruitlopend (en waarschijnlijk zal dat niet zo uit komen te zien als ik nu omschrijf) kan bedenken is dat de Volkswagengroep dit concept overneemt. De Audi-label aan het moederteam en wellicht het Volkswagen-label voor de klantenmotoren en de werkwijze doorzetten die Red Bull nu hanteert. Enige wat Toro Rosso dan nog mist is een sponsor om het bestaansrecht te garanderen. Alleen betreft dit wel een best-case-scenario. Voor het zelfde geld hebben ze er geen ogen en oren naar en belopen ze een eigen traject waarvan hun vinden dat deze minder kost en net zo effectief is...
#15
Formule 1 forum / Drie auto's per team in 2015?
31 oktober 2014 - 15:10:16
Nu Caterham en Marussia zo goed als de poorten sluiten wordt de drie auto's per team discussie weer afgestoft. In dit topic kunnen we het wel en wee bespreken wat drie auto's per team aangaat. Ik vraag me af wat jullie er van vinden? Ikzelf zie er helemaal niks in. Indien een team domineert, domineren ze nu met een compleet podium. En het wordt nu nog moeilijker om door te dringen tot de top wat mijns inziens een rem is om nog toe te treden. Ook vraag ik mij af of teams die nu iets minder te besteden hebben (lees: Williams) meekunnen hiermee. En zo nee wat de rechtstreekse gevolgen zijn? Een derde auto erbij zal flink in de papieren lopen.

#16
Formule 1 forum / Het dubbele punten topic!
21 oktober 2014 - 16:28:21
Citaat van: F1fan2987 op 21 oktober 2014 - 13:24:34Nou als Rosberg wint dankzij de dubbele punten verdient hij de titel in mijn ogen niet echt.

Wanneer wint hij hem dankzij de dubbele punten? In mij beleving kan dat alleen als hij dus meer dan 25 punten verwijderd is van Hamilton. En wat als Hamilton de titel nu wint dankzij de dubbele punten? Dan verdient hij dus ook niet de titel?
#17
Formule 1 forum / The battle: Fernando vs Kimi
08 oktober 2013 - 18:11:45
In 2006 besloot Schumacher zijn helm aan de wilgen te hangen. Na een reeks kampioenschappen maakte hij plaats voor de next generation. Met torenhoge verwachtingen stapte Kimi Räikkönen in bij Ferrari om zijn honneurs waar te nemen. Echter vertrokken sleutelfiguren en was het contrast tussen de Fin en Braziliaan, Felipe Massa, stukken kleiner dan gedacht.



Na het winnen van het kampioenschap volgt een moeilijke periode. Waar men verwacht dat Kimi door zal pakken en de kopmanstatus afdwingt, timmert Felipe Massa aan een weg om die status om te buigen. En met succes. Een jaar later is het niet de Fin maar de Braziliaan die vecht om de lauwerkrans.

Ferrari zakt verder weg, prestaties blijven uit, Kimi vertrekt om na 2 jaar afwezigheid terug te keren bij Lotus. Na een formidabel rentree tekent hij opnieuw voor het team in Maranello en wordt hij teamgenoot van Fernando Alonso. Hoe Kimi zich zal verhouden t.o.v is op diverse sites/fora en bedrijfskantines hét gesprek. Gaat Kimi het vuur aan de schenen leggen van Alonso of wordt het toch de rol als tweede viool? Bespreek het hier!
#18
Formule 1 forum / Dominantie: Schumacher vs Vettel.
07 februari 2013 - 17:52:44
We gaan weer een poging wagen!

"kon de Schumacher/Ferrari dominantie niet meer aanzien"

Wat vind je van de Vettel/Red Bull dominantie? Want, 2012 is het 2002 van toen. Alleen een andere Duitser en ander team in de hoofdrol.