Menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen Menu

Topics - MS Fan

#1
Autoforum / Seat Toledo
19 mei 2004 - 13:28:43
Seat onthult nieuwe Toledo

MADRID - Seat komt eind dit jaar met een radicaal anders gelijnde Toledo dan we tot op heden gewend waren. De auto krijgt niet de vertrouwde sedan-belijningen, maar een duidelijk op de Renault Vel Satis geïnspireerde hatchback-koetswerk. Om het publiek alvast aan het opmerkelijke carrosseriedesign te laten wennen toont Seat nu op de autoshow in Madrid een concept-versie. De tussenliggende maanden zullen hard nodig zijn om aan de derde generatie Toledo te wennen. De auto is gewoon af.

Seat typeert de Toledo nog als prototipo, maar we weten hoe het met de Altea is gelopen. Ook dat model veranderde in een maand of zes van een studiemodel in een productierijp type zonder drastische wijzigingen. De Toledo heeft overigens meer gemeen met de Altea: de techniek is uitwisselbaar. Bovendien zien we enkele stylingdetails, zoals de ronde koplampen achter helder glas, de motorkaplijn en de plooi op de flanken, op beide auto's terugkomen. Het zijn tevens de basisingrediënten voor de volgende Leon, die komend jaar arriveert. Dat wordt naar verluidt een coupé-achtig model met naar keuze drie of vijf portieren.

Hij beschikt volgens insiders over een lijnenspel dat zeer dicht bij dat van het studiemodel Salsa ligt.

Terug naar de Toledo.Hij is 4,49 meter lang bij een breedte van 1,77 meter. Onconventioneel is de hoogte van 1,58 meter. Dat is een waarde die je eerder bij MPV's tegenkomt dan op sedans of hatchbacks. De wielbasis bedraagt 2,58 meter. Door de ongewone carrosserievorm, het is een combinatie van een sedan, MPV en hatchback, beschikt de Toledo volgens Seat over een enorm ruimte-aanbod, zowel voor inzittenden als bagage. Er is plaats voor vijf personen en 501 liter bagage. Seat claimt dat er geen sedan in het segment van de Toledo is die ruimer is.

Seat start eind dit jaar de productie van de Toledo. In het begin zal het motorengamma bestaan uit vier motoren. Het zijn een 1.6 en 2.0 benzine, 1.9 en 2.0 diesel. Later wordt het gamma verder aangevuld. De levering in Nederland start begin volgend jaar.

bron : //www.autotelegraaf.nl




#2
Autoforum / Seat Altea
05 februari 2004 - 12:19:16







#3
Autoforum / Nieuwe Skoda Octavia
05 februari 2004 - 12:15:27


#4
Meesterknecht Roberto Heras van vijfvoudig Tourwinnaar Lance Armstrong verlaat zijn team. Hij heeft een driejarig contract getekend bij de nieuwe Spaanse formatie 'Liberty Seguros' van ploegleider Manolo Saiz. De 29-jarige wielrenner wordt kopman bij deze ploeg. Voor de ploeg van Armstrong, US Postal, is de overgang zuur. Heras is namelijk een goede klimmer die goed werk kan verrichten voor kopman Armstrong.

Buiten dat hij kopman zal worden, gaat Heras er ook financieel op vooruit. Hij gaat 1,2 miljoen euro per seizoen verdienen. De Spanjaard, die in de Vuelta voor eigen kans mocht gaan en verrassend won, moet US Postal nog wel een afkoopsom betalen. Hij had nog een verbintenis tot eind volgend jaar.
#5
Autoforum / Spyker C8 Spyder T: nog extremer
16 september 2003 - 15:55:28
De exclusieve Nederlandse supersportwagenbouwer Spyker heeft van zijn normaal 400pk sterke Spyder een nog extremere versie klaar. Op het autosalon van Frankfurt toonde de constructeur immers de Spyker C8 Spyder T. Die krijgt een door Cosworth afgestelde Audi V8 met twee turbo's in het vooronder. Om met de extra kracht overweg te kunnen heeft het model een verlaagde koets (- 1,5cm) en een breder spoor (+4cm). Voor dat laatste moest ook de vorm van de wielkasten onder handen genomen worden. De buitenafmetingen bedragen daardoor 4,18m in de lengte, 1,92m in de breedte en 1,06m in de hoogte. Een kleine kofferspoiler moet voor voldoende neerwaartse druk zorgen terwijl extra ventilatieopeningen in de snuit en de flanken de temperatuur van motor en remmen binnen de perken moeten houden.



De V8, met twee cilinderbanken die in een hoek van 90° ten opzichte van elkaar staan, heeft een inhoud van 4172cc. De krachtbron ontwikkelt 525pk tussen 5.700 en 6.400t/min. 125pk meer dus dan de reguliere C8 Spyder. Het koppel bedraagt 560Nm en is tussen 1.950 en 5.600t/min ter beschikking van de bestuurder. Een manuele of sequentiële zesbak (naar keuze) stuurt de kracht door naar de achterwielen. Een limited slip differentieel is optioneel. Met een leeggewicht van 1.200kg haalt de bolide 100km/u na exact vier tellen. De topsnelheid bedraagt 320km/u. Spyker start half 2004 met de productie en zal ten minste 25 exemplaren produceren. Op die manier kan de TR race-uitvoering gehomologeerd worden volgens de ACO en de FIA GT-reglementering. De prijs voor de C8 Spyder T zal € 232.500 bedragen. Dat is af-fabriek en zonder belastingen en taksen.

Bron : http://www.auto55.be
#6
Autoforum / Studie: Skoda Roomster
22 augustus 2003 - 07:40:34
Op het Autosalon van Frankfurt zal Skoda niet alleen zijn volledige gamma, maar ook de Roomster tentoonstellen. Dat is een studiemodel van een compacte gezinswagen. Kenmerkend voor het model zijn de lange wielbasis en de uitzonderlijke breedte en hoogte. Die combinatie zorgt voor de opvallend grote binnenruimte (vergelijkbaar met die van wagens uit hoger gepositioneerde segmenten) waar Skoda met de naam van dit model op zinspeelt. De vormgeving wordt gedomineerd door strakke lijnen en opvallende kenmerken als hoekomvattende lichtblokken en een zeer bolle voorruit die quasi-naadloos aansluit bij de ruiten in de voorportieren en zo een panoramisch effect creëert. De achterbank is verschuifbaar om -naar keuze- ruimte te bieden aan de passagiers, dan wel bagage. Twee in lengterichting uitgevoerde glazen dakpanelen zorgen voor een overvloedige lichtinval die omvang van het interieur benadrukt. Meer informatie is nog niet vrijgegeven.



bron : http://www.auto55.be
#7
Autoforum / Ultieme Mercedessen: CL/S 65 AMG
20 augustus 2003 - 12:18:51


Mercedes kondigde in Genève al de komst aan van de CL 65 AMG, die met zijn V12 ruim 600 pk in huis heeft. Samen met de S 65 AMG staat hij nu klaar voor zijn marktintroductie.

De nieuwe CL 65 AMG en S 65 AMG zijn de snelste modellen die Mercedes-AMG heeft geproduceerd sinds zijn oprichting in 1968. Beide modellen zijn uitgerust met de nieuwe zesliter V12, die met een dubbele turbo een enorm vermogen en een machtig koppel levert. De nieuwe AMG-motor is gebaseerd op de 12-cilinder uit de S-klasse, waarvan de cilinderinhoud is vergroot van 5513 tot 5980 cc en er verder tal van andere wijzigingen zijn toegepast, zoals het vergroten van de cilinderboring en het verlengen van de slag van de krukas, en het verhogen
van de druk van de turbo's tot 1,5 bar. Met 612 pk en een maximum koppel van 1000 Nm bij 2000-4000 tpm accelereren beide versies in 4,4 s naar 100 km/h en bereiken ze een (afgeregelde) topsnelheid van 250 km/h. De kilometerteller gaat tot 350 km/h!
De motor is in zowel de CL als in de S gekoppeld aan de AMG Speedshift vijftraps automatische transmissie met handmatige bediening op het stuur. Om te zorgen dat de transmissie al die kracht nog aankan, is het maximum koppel elektronisch begrensd op 1000 Nm, maar als dat niet het geval was, zou het op 1200 Nm liggen. Ook de aandrijfassen en wiellagers zijn berekend op het hoge vermogen en koppel.



De beide AMG-versies zijn standaard uitgerust met Active Body Control (ABC) wielophanging en speciale AMG-veren en straffere dempers. ABS, Brake Assist, ASR en ESP completeren het geheel. Om te zorgen dat de snelle jongens ook vlot tot staan gebracht kunnen worden, zijn ze uitgerust met nieuwe high performance remsysteem van composietmateriaal met 8 zuigers per remklauw. AMG 19-inch
wielen met 245/50 ZR 19 banden vóór en 275/35 ZR 19 banden achter zorgen voor het contact tussen auto en weg.
Het exterieur van de CL 65 AMG en de S 65 AMG heeft de typische AMG-styling, met zijskirts en bumperspoilers vóór en achter. Een verchroomd ´V12 Bi-turbo´ embleem op de voorschermen verraden de potentie van deze auto´s, terwijl de twee verchroomde uitlaateindstukken de achterkant een extra sportief tintje geven.
Het interieur is afgewerkt met hout en exclusief, deel geperforeerd, nappaleer, dat in drie kleuren beschikbaar is. AMG sportstoelen met biezen zijn elektrisch verstelbaar en verwarmbaar en bieden optimale steun.
De CL 65 AMG is te bestellen vanaf december, de S volgt begin 2004. Prijzen zijn nog niet bekend.



Kwijl ... kwijl ... kwijl ... kwijl ... kwijl ... kwijl ...
#8
Autoforum / Supersportwagen: Bristol Fighter
28 mei 2003 - 15:57:11
Citaat van: www.auto55.com
Het gebeurt zelden of nooit dat Bristol een nieuwigheid heeft aan te kondigen, maar de Fighter is een uitzondering. De piepkleine Londense luxeconstructeur, een afsplitsing van de vliegtuigenfabrikant Bristol, presenteert daarmee een supersportwagen, zij het zonder af te doen aan het comfort binnenin.



De Fighter (na een vliegtuig uit WOII de tweede Bristol met die naam) heeft een koetswerk waarvan de vorm voornamelijk werd bepaald door de aërodynamische vereisten. De constructeur stoelt daarmee op haar ervaring in de luchtvaartindustrie en dat vertaalt zich ook in de praktische uitwerking. De voorruit is panoramisch om het zicht rondom te verbeteren en er werden vleugeldeuren voorzien voor een probleemloze in- en uitstap in alle omstandigheden. De hoge, scherp afgelijnde achterpartij, de volledig vlakke bodem die vanaf twee derde van de wagenlengte licht oploopt om een aanzuigeffect te creëren, de druppelvorm van de cockpit en het lage frontale oppervlak zijn slechts enkele van de maatregelen waardoor de tweezitter een Cx van slechts 0,28 laat opmeten. Door de zorgvuldige positionering van de verticaal opgestelde voorruit valt het aërodynamische zwaartepunt overigens samen met het fysieke zwaartepunt (net in het midden van de wagen voor een ideale gewichtsverdeling) en dat is eerder uitzonderlijk.



Het chassis bestaat voornamelijk uit stalen en aluminium balken met een aluminium vloer met honingraatstructuur. Geen hoogtechnologische composietmaterialen of lijmtechnieken, maar het bedrijf slaagt er desondanks wel in het gewicht te beperken tot 1.475kg. De koetswerkpanelen zijn in aluminium en de vleugeldeuren en de kofferklep, bij wijze van uitzondering, uit carbon. Het voornaamste technische gegeven is zonder twijfel de krachtbron. In het vooronder zit immers een dikke 8-liter V10. Die is afkomstig van Chrysler waar hij ook dienst doet in de Viper, maar Bristol haalt toch iets meer vermogen uit het blok; 525pk om exact te zijn. De koppelkromme piekt bij 4.200t/min op 714Nm. De motor wordt naar keuze gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak of een automaat met vier verhoudingen. Over de prestaties is de constructeur vaag; een spurtje van 0 naar 100km/u kan in ongeveer 4 seconden en de topsnelheid bedraagt meer dan 330km/u. Daarmee komt men alvast op het terrein van de echte supersportwagens. Overigens zou er nauwelijks verschil zijn tussen de handbak en de automaat.

Bristol gaat jaarlijks 20 stuks produceren, tegen 195.000 pond, exclusief belasting, per stuk.

Der zijn schoner auto's, maar dit is volgens mij echt wel een beest  :twisted:  :twisted:  :twisted: