Menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen Menu

Berichten - f1columns.nl

#1
Formule 1 forum / Re: GP van Japan
12 oktober 2008 - 23:15:30
Citaat van: Eric op 12 oktober 2008 - 23:08:42
de eeuwige strijd tussen het McLaren kamp en het Ferrari kamp...het zal altijd zo blijven vrees ik.  ;)
Die tegenstrijdigheid is ook niet erg, die heerst er zowel op als naast de baan. Zo moet het ook zijn. iedereen heeft een passie voor een bepaalde rijder of een bepaald team. Ik ben zelf in de eerste plaats een liefhebber van racen, maar geef onmiddellijk toe dat ik liever een McLaren dan een Ferrari zie winnen, al is mijn eerste liefde in feite Williams.  :)
#2
Citaat van: NDCGN op 12 oktober 2008 - 22:57:12
Citaat van: 0634 op 12 oktober 2008 - 22:39:31
Citaat van: NDCGN op 12 oktober 2008 - 22:25:33
Hamilton benadeelde ook duidelijk iemand, die daardoor van 1 naar 8 terugviel.. als coureurs zo gaan racen dan is het niet zo gek dat er meer regels komen.. ik zie het verschil niet tussen de actie van Hamilton en die van Massa, tenzij Massa echt moedwillig Hamilton er af tikte... volgens mij wordt er nergens ophef gemaakt over de straffen van Massa en Hamilton alleen door een paar McLaren fans hier op het forum en in de rtl studio.. Massa krijgt 2 wedstrijden achter elkaar een drive through en toch blijven ze klagen.. vreemd..
Wie klaagt er nou? Ik niet, ik zeg nog bij de topic opener dat ik dit meer in algemene zin vind dan dat ik het meteen weer op namen betrek. Dat getouwtrek vind al plaats op alle andere topics. Ik vind het een onzinnige straf (die van Hamilton) en zeker als ik het vergelijk met vele incidenten uit het verleden. Of het nou Mac's, Williamsen of Ferrari's betreffen. Iedere race maken rijders fouten, iedere race gebeuren er potentieel gevaarlijke acties. Nou en? Het is racen. Laat het nou eens gaan.

Als coureurs zo gaan racen, zeg jij? Kom op man, dat is van alle jaren. Het is wel erger geweest.

Ik ben overigens geen Mac fan ;).
Ik zei ook niet dat jij klaagde, ik reageerde volgens mij op f1colums.nl .
in een gevecht moet veel kunnen vind ik, maar het moet wel fair zijn... iemand met een veels te optimistische uitremactie van de baan drukken die daardoor 7 plaatsen verliest vind ik niet echt fair... zo'n actie als Hamilton doet mag je alleen van een beginneling verwachten, zeker in zijn situatie... maar goed, nu zonder namen te noemen.. overal waar gesport wordt zijn scheidsrechters en worden regelmatig straffen uitgedeeld.. als er duidelijk iemand iets fout doet en er voordeel van heeft, waarom zou je dat ongestraft laten???
Ik reageer alleen op de geponeerde stelling van dit topic "Zijn al die straffen werkelijk nodig...?"
Mijn antwoord daarop is een duidelijk 'neen'. Straf minder, zodat de rijders meer gelegenheid hebben om vrijuit te racen. Dat wil niet zeggen dat er helemaal niet bestraft moet worden. Als iemand echt iets onreglementairs doet sis een straf altijd op z'n plaats. Het meest wat ik vandaag gezien heb waren echter raceongevallen, de coureurs rijden op het randje en gaan er dan wel eens over, dat behoeft geen straf, hooguit een waarschuwing.
Als je mijn reactie als "klagen" ziet, dan lees je het anders dan dat ik het bedoeld heb.
#3
Formule 1 forum / Re: GP van Japan
12 oktober 2008 - 22:58:18
Citaat van: robbert op 12 oktober 2008 - 22:42:26
stel je voor dat hamilton toch wk wordt, wat zal er dan nog gezaagd worden over de straffen?? Dan zullen ze over zwijgen hoor, maar als massa wk wordt, dan zal het weer de schuld van de fia zijn, zoals altijd volgens de mclarenfans hier
Probeer je nu olie op het vuur te gooien dat er al laait tussen Ferrari en McLaren fans?
#4
Citaat van: Ferrari 2008 op 12 oktober 2008 - 22:22:35
De straf op Lewis was voor mijn part terecht, hij ging daar zwaar in de fout, en dat vooraan in het pak bij de eerste bocht. Hij liet heel de top rechtdoor rijden. De anderen werden dus zwaar gehindert, hun kansen werden door hem gehypothikeert, het was even lastig voor de anderen als dat ze bijvoorbeeld de bocht uitgetikt werden, eeen gelijkaardige straf lijkt me dus niet onterecht.
De straf op Massa, idem, voluit terecht, véél te optimistisch, misschien zag hij het als revanche op Lewis' actie in bocht 1?
De straf of Bourdais, wat een onzin! Die straf begrijp ik totaal niet, Massa was de enige die nadeel ondervond, bestraft moest dat dus niet worden, en al helemaal niet aan Bourdais! Ik weet niet of ze hiertegen in beroep kunnen gaan, maar als ze het kunnen: doen aub, ze winnen dat ronduit en anders wordt er verduidelijkt waarom er gestraft is. Dan zijn we van die gezever van ferrari krijgt de titel hopelijk vanaf.
Ui de nasleep van de Belgische GP hebben we geleerd dat er geen beroepsmogelijkheid is in dit soort bestraffingen. Kwestie van accepteren en doorgaan naar China dus.

Over het gevalletje tussen Massa en Bourdais zijn we het in ieder geval eens, straffen was onnodig. Het meest zou wat mij betreft gewoon als race incident moeten worden afgedaan en niet bestraft worden. Door al die straffen veroorzaak je alleen maar dat fans met elkaar discusieren over de rechtmatigheid van de behaalde positie van een rijder i.p.v. dat de fans met elkaar genieten van een race, zonder naderhand hoogoplopende discussies aan te gaan.
Straf minder zodat de fans naderhand alleen nog maar praten over de mooie inhaalcties en niet over de al dan niet politieke steekspelletjes die om F1 hangen.
#5
Citaat van: 0634 op 12 oktober 2008 - 21:36:22
Alonso is nog steeds de enige toprijder van het hele spul. De rest volgt op afstand.
Daar ben ik het niet mee eens. Alonso is erg goed, anders wordt je niet tweemaal kampioen. Hamilton is ook heel erg goed, anders wordt je niet bijna kampioen in je debuutjaar en pak je niet een recordaantal podia tijdens je debuut. (Ik weet niet meer hoeveel het er waren, maar meer dan wie ook, als ik me niet vergis.) En wat te denken van Vettel, hij is nog jonger als hij zn eerste GP wint dan Alonso en is dus ook een talent om rekening mee te houden.

De enige toprijder is Alonso dus niet, maar wel een va de vier toppers, waarmee je dus 25% gel;ijk hebt...  ;D
#6
Formule 1 forum / Re: Man van de race: Japan
12 oktober 2008 - 22:13:57
Citaat van: 0634 op 12 oktober 2008 - 21:58:02
Citaat van: f1columns.nl op 12 oktober 2008 - 21:53:23
Citaat van: 0634 op 12 oktober 2008 - 21:42:21
Daar hadden er wel meer last van vandaag. Wat dat betreft zou het niet eens zo onlogisch zijn als Kubica die titel pakt. Onder het mom van 'waar twee honden vechten om een been gaat een derde ermee heen'.
Ik hoop dat Kubica de titel pakt, dat zou pas echt een verrassing zijn en eer doen aan dit seizoen waarin al menig verrassing op de hoogste trede van het podium stond.
Aan de andere kant heb ik wel een beetje moeite met een kampioen die maar 1 potje de snelste was....
Het F1 wk wordt niet per definitie gewonnen door de snelste. De meest constante, of meest geregeld scorende rijder kan de titel ook paken. Daardoor is de titel juist altijd voor degene die het beste is over een heel jaar gemeten. Dus wat mij betreft mag Kubica de titel pakken, dan betekend dat alleen maar dat hij de meest constante geweest is, zelfs met maar 1 overwinning op zak kun je kampioen worden. Geweldig toch?

Op dit moment is hetzelfde aan de hand in de Suzuki Swift up in NL. Sandra Douma staat standaard altijd op het podium en leidt het kampioenschap, terwijl ze maar 1 keer gewonnen heeft. Ze is wel de meest constante en dus de terechte leider.
#7
Formule 1 forum / Re: Man van de race: Japan
12 oktober 2008 - 21:53:23
Citaat van: 0634 op 12 oktober 2008 - 21:42:21
Daar hadden er wel meer last van vandaag. Wat dat betreft zou het niet eens zo onlogisch zijn als Kubica die titel pakt. Onder het mom van 'waar twee honden vechten om een been gaat een derde ermee heen'.
Ik hoop dat Kubica de titel pakt, dat zou pas echt een verrassing zijn en eer doen aan dit seizoen waarin al menig verrassing op de hoogste trede van het podium stond.
#8
Citaat van: zeph op 12 oktober 2008 - 19:21:37
Kalf is openlijk McLaren fan, dat steekt hij niet onder stoelen of banken. Los daarvan is hij natuurlijk geen begenadigd race-commentator, zoals blijkt uit domme opmerkingen van het kaliber "Alonso wordt natuurlijk nooit meer wereldkampioen" aan het begin van dit seizoen. Hij is overduidelijk een liefhebber, maar de Vlaamse commentatoren doen het een stuk beter. Ik kijk liever naar Sporza (ook omdat daar de race niet elke tien minuten onderbroken door reclameblokken).



Hoe het Vlaamse commentaar is weet ik niet, maar ik ben in ieder geval dolblij dat Allard alleeen maar in de studio zit en niet het commentaar verzorgt vanaf het circuit. Allard is niet zo scherp als Mol in het commentaar geven, Mol ziet veel meer op de baan en doet een beter verslag vind ik. Allard was als pitreporter in vroeger jaren uitstekend, samen met Mol die het overall commentaar gaf, dat was een ijzersterk duo en een prima verslag. Allard is technisch nl wel erg goed, veel beter dan Olav.
Als analist kan ik m wel waarderen, maar dat is misschien om dat hij in mijn straatje praat...  ;D Zolang hij maar niet direct naast me staat met z'n arrogante geschetter. Tenzij je alleen met hem praat, dan is het een aardige en rustige gozer. Zoalng de camera's en pers er maar niet bij zijn...
#9
Formule 1 forum / Re: GP van Japan
12 oktober 2008 - 21:40:40
Citaat van: 0634 op 12 oktober 2008 - 21:35:09
Citaat van: f1columns.nl op 12 oktober 2008 - 21:23:31
Graag enig respect voor mijn mening, net als ik die heb voor jouw mening.
Respect voor elkaars mening was hier altijd aanwezig. De laatste tijd wordt dat echter aanmerkelijk minder. Vervelende bijkomstigheid van een onvriendelijke post is dat deze vaak wordt beantwoord door een nog onvriendelijkere post. etc. etc... Tja. Times are changing.
Ik probeer de onvriendelijkheid en het disrespect nu te doorbreken door niet een nog kwaaiere reactie te geven, daarvoor is dit forum niet. Wat mij betreft willen we allemaal hetzelfde, een mooie race. En wie er wint zal me een zorg zijn, zolang het maar eerlijk gebeurd.

Ik hoop dat iedereen die mening deelt en dat we elkaar met respect hieormtrent kunnen blijven bestridjen met woorden en vooral argumenten, geen bedreigingen en beledigingen.
#10
Citaat van: dami op 12 oktober 2008 - 21:16:22
Het word iedere race erger en erger, die straffen lopen de spuigaten uit >:(
Racen betekent aktie en risicos nemen, zoals bij de start vanmorgen.
Was in mijn ogen niks verkeerd aan daar er niemand echt was uitgekegeld in de eerste bocht.
Volgens mij maken ze er een spelletje van :( :o
Bij de start gebeurde volgens mij ook niets onrechtmatigs, dus straffen hadden van mij achterwege mogen blijven. Het gevalletje tussen Massa en Bourdais was mijns inziens Massa z'n schuld, dus een straf voor Bourdais is dan onterecht. Als er al gestraft had moeten worden dan Massa, al had ik persoonlijk willen zien dat er helemaal geen aandacht aan was geschonken. Massa spinde doordat hij Bourdais raakte en was daarmee al voldoende gestraft. Het geval tussen Massa en Hamilton zou naar mijn idee een straf voor Massa hebben moeten opleveren omdat hij Hamilton echt benadeelde door hem te raken, terwijl Hamilton er echt al voorbij was.

Kortom er was eigenlijk maar 1 reden voor een straf in mijn optiek, terwijl er veel meer werden uitgedeeld. Ik denk dat de FIA echt serieus minder regels nodig heeft, zodat er vrijer geracet kan worden en minder gestraft. Je moet de coureurs ook de ruimte geven om de grens op te zoeken en ze niet direct bestraffen als ze de grens benaderen.
#11
Citaat van: sloggerke op 12 oktober 2008 - 21:22:10
Helemaal eens met de uitspraak van Zeph!
Sorry maar Alonso is vooralsnog van een andere klasse dan een Hamilton, en zeker van een Massa.
Misschien speelt de ervaring van twee keer de strijd voor een kampioenschap hem nu wel heel erg sterk in de kaart. De kemphanen zijn allebei rookie als kampioen en laten het door de druk van de titel misschien wel afweten ten gunste van Renault en vooral Alonso die optimaal gebruik maakt van de sitauatie.
#12
Formule 1 forum / Re: GP van China
12 oktober 2008 - 21:25:17
Citaat van: Ferrari 2008 op 12 oktober 2008 - 21:09:26
Citaat van: Burorri op 12 oktober 2008 - 20:20:53
Citaat van: f1columns.nl op 12 oktober 2008 - 19:23:55
Als liefhebber van de racesport hoop ik dat Massa en Hamilton niet scoren en Kubica wint, dan staat de top drie weer lekker dicht bij elkaar als we naar Brazilië gaan.
Helemaal mee eens. Maar goed, Hamilton had eigenlijk met 14 punten voor sprong deze race in gegaan. Maar goed, dat vond de FIA weer niet ok.
Niet te veel van dit gezaag aub hé. Als je zo'n onzin wil verkondigen, hou je dan bij het topic van die GP aub!
Is hier een gevoelige snaar geraakt ferrari 2008?  ;)
#13
Formule 1 forum / Re: GP van Japan
12 oktober 2008 - 21:23:31
Citaat van: Jasper op 12 oktober 2008 - 20:58:57
Citaat van: Ray Den op 12 oktober 2008 - 19:38:33
5 of 6 maakt geen verschil, 6 of 7 wel.

6 min 5 is 1.
7 min 6 is 1.

1 is gelijk aan 1.

Dat leerde ik bij juffrouw Jeanne in het eerste leerjaar.

Citaat van: Ray Den op 12 oktober 2008 - 19:48:46
Citaat van: f1columns.nl op 12 oktober 2008 - 19:29:58
Volgens mij constateren de stewards alleen mogelijk strafbare zaken en beslist de wedstrijdleiding over straffen. De stewards zijn de politie en de wedstrijdleider is Justitie, dat is toch het systeem?

Het is algemeen bekend dat de FIA pro Ferrari is. In het verleden heeft Ferrari bij de FIA gedreigt om het kampioenschap te verlaten en daar is de FIA bang voor. Zonder Ferrari zal de F1 instorten, denkt men. Ik baseer me hierbij niet op een vermoeden of een mening, maar op feiten die door diverse journalisten zijn uitgezocht en gepubliceerd. Journalisten overigens die geen belang hebben bij welk team dan ook, maar uitsluitend zoeken naar journalistieke onafhankelijkheid.

Als Mclaren de F1 wil verlaten, be my guest. Valsspelende spionnen zijn echt geen noodzaak voor de formule 1. Stel je voor dat ik nooit meer het duivelsgedrocht Dennis moet zien zeg. Ik mag er niet aan denken of ik krijg tranen in mijn ogen. Geef mij maar "ouderwetse" Renault vs Ferrari gevechten.

Het straffen van Bourdais is inderdaad bij het haar gegrepen maar al de rest klopt als een bus. De FIA is niet pro Ferrari, de FIA is neutraal. Jij bent gewoon anti Ferrari en probeert met samenzweringscomplotten iets te insinueren dat zelfs niet dicht bij de waarheid komt. Hamilton is gewoon niet zo goed als iedereen denkt. Om die leemte op te vullen, vertel je sprookjes.

Vriendelijke discussies, geargumenteerde stellingen en posts zonder iemand persoonlijk aan te vallen zijn ook niet jouw ding hé?

't Is maar goed dat ik me dit allemaal niet persoonlijk aantrek, anders zou ik toch haast aangifte gaan doen van bedreiging...  :D
Mij wordt verweten anti Ferrari te zijn, misschien niet onterecht. dat wil ik best toegeven, maar ik heb bij mij weten nog nooit zo'n vuil gespoten over iemand als ik hier lees over Ron Dennis en McLaren, zelfs als columnist niet! En die overdrijven toch altijd behoorlijk, dat is nl. het kenmerk van een column.
Sorry hoor, maar als dit de manier van discusiëren is, dan nok ik ermee. Kom met argumenten om je menig te staven en onthoud je van vuilspuiterij, scheldkanonades en beweringen dat ik iets zou insinueren. Discusieer met respect voor andermans mening, dat is namelijk het mooiste aan de autosport: respect voor alle meningen en voorkeuren. Dit is geen voetbalmatch tussen Ajax en Feyenoord waarbij veldslagen worden uitgevochten, dit is gewoon een potje racen en zien wie de snelste is. Massa is voor Hamilton geëindigd en was absoluut sneller dan Hamilton, ik heb geen probleem om dat toe te geven. De manier waarop de FIA echter handelt is dubieus in mijn optiek (en die van velen), dat is alles waar het om gaat en lijkt me niet de moeite om je zo te laten gaan.

Graag enig respect voor mijn mening, net als ik die heb voor jouw mening.
#14
Formule 1 forum / Re: Man van de race: Japan
12 oktober 2008 - 21:08:31
Citaat van: Ray Den op 12 oktober 2008 - 13:45:17

Inhaalacties op Button en zeker Webber waren geen sinecure. Button was misschien nog gemakkelijk maar Webber duwde hem helemaal tegen de muur. Het is de verdienste van Massa om niet te trunten en door te gaan wat hem een punt (later 2) op heeft geleverd.


Welke race heb ji gezien? Ik die op Fuji vanmorgen! `Wat jij hier beschrijft heb ik niet gezien, zelfs niet in de herhaling op video en ater op de dag nogmaals de herhaling op tv en zojuist de samevatting.
Webber zat op het rechte stuk en verdedigde ten opzichte van Massa die tussen Webber en de muur door wilde. Typisch niet de kant die je normaal zou proberen, maar daar zou ik alle waardering voor kunnen hebben, ware het niet dat Massa zich er echt tussendoor moest wringen, terwijl de andere kant wijd open lag en hij zo Webber en zichzelf in gevaar bracht. De onbord beelden laten zien dat de wielen elkaar bijna rake en niet doordat Webber naar rechts kwam, maar omdat Massa er tussen kroop.
Van mij mag hij, want de actie was op zich geweldig. Alleen wel erg dom om het aan die kant te proberen terwijl de andere kant helemaal open lag, onnodig risico genomen. Maar evengoed hulde voor het slagen van de actie! Ik hou van racers die af en toe iets doen wat niemand verwacht en dat is wel een beetje Massa z'n stijl Jammer is alleen dat hij vaak echt onnodig iets probeerd en daarmee zo vaak zichzelf en anderen elimineert. Dit is iets wat hij vanaf dag 1 van z'n carriere al heeft en nog steeds niet helemaal kwijt is.
Het is een Braziliaans heethoofd die bij vlagen briljant is, bij evenzovele vlagen erg dom en de rest van de races weinig aansprekend.

Kortom, niet mijn man van de race.
#15
Citaat van: 0634 op 12 oktober 2008 - 19:56:43

Als mijn herinnering mij niet in de steek laat werd er ook geen straf uitgedeeld bij Verstappens debuut toen Eddie Irvine de Nederlander 3 keer over de kop liet rollen toen de Ier hem in het gras drukte. Zeker geen straf en erg discutabel was Schumacher's move in Adelaide 94. Als raceleeider schampte hij de muur, kwam terug op de baan, zag Hill aan komen stormen en stuurde de Benneton Ford tegen de Williams Renault. Schumacher werd er kampioen mee, want er volgde geen straf.



Ik kan me ook vergissen, maar werd Irvine niet gediskwalificeerd voor een aantal races na dit akkefietje? Of was dat een ander geval?

In ieder geval onderschrijf ik de mening dat er belachelijk veel gestraft wordt op het moment. De reden hiervan is al uitvoerig besproken in andere topics, dus die zal ik hier achterwege laten. In ieder geval wordt er steeds meer gereglementeerd en dus ook steeds meer overtreden en dus meer bestarft. We moeten in f1 misschien terug naar een vereenvoudigd wetboek, minder regels, minder straffen en meer échte races.