GPForum.eu

Autosport => Formule 1 forum => Topic gestart door: Robbert65 op 17 oktober 2018 - 15:41:35

Titel: GP USA 2018: Austin, TX. Circuit of the America's
Bericht door: Robbert65 op 17 oktober 2018 - 15:41:35
Formula 1 Pirelli United States Grand Prix 2018

(https://ea80e97cace747c2c244-5483548c70a81fe49af7816b21fff1c8.ssl.cf1.rackcdn.com/_800x350_strech_top-center_100/F1_2018_1600x700.jpg)
Bruna Mars en Britney. Joechei! Hamilton in het midden, voor de gelegenheid in het rose. Tsja...


De Grand Prix van de Verenigde Staten staat voor de deur, nog twee nachtjes slapen en je kunt zo uit je werk de vrije trainingen bekijken. De quali is pas als iedereen op bed ligt en de race is 's avonds ná Studio Sport.  :D  Wat zijn jullie toch allemaal mazzelaars.

Ge-wel-dig toffe baan, vind ik. Echt een uitdagende track waar de echte rijders het goed doen. Dus: Hamilton zal 'm wel winnen en Verstappen zal wel op het podium staan. Als -let op hoor- Als Hamilton wint en Vettel eindigt slechter dan de tweede plek, dan is Lewis Hamilton de nieuwe wereldkampioen! Dat kan zondag dus ook nog gebeuren.

Het is een race om naar uit te kijken en ik hoop dat het allemaal nog een beetje spannend blijft zeg, maar ik vrees met grote vreze...

Let's get ready to rumble!!

De tijden:

Titel: Re: GP AUSTIN: Circuit of the America's
Bericht door: robbert op 18 oktober 2018 - 10:19:43
inderdaad, ik denk ook dat hamilton hem makkelijk wint. Verstappen zal met gemak de 3de plek kunnen nemen. Redbull heeft nu echt ferrari voorbijgestoken qua prestaties. De italianen zullen nog onder een grotere druk staan en opnieuw verkeerde strategieën beslissen.
Titel: Re: GP AUSTIN: Circuit of the America's
Bericht door: gloudiesaurus op 19 oktober 2018 - 19:10:16
Het weer is ook een factor dit weekend, zie VT1.
Ik denk dat de kans wel groot is dat Hamilton hier zijn wereldtitel pakt.
Goed voor de F1 in Amerika...
Titel: Re: GP AUSTIN: Circuit of the America's
Bericht door: robbert op 19 oktober 2018 - 19:35:07
ja idd, en ook hier kan ferrari niet mee met mercedes. Hamilton mag al zijn kampioenentrui aandoen. De titel is dit weekend binnen.
Titel: Re: GP AUSTIN: Circuit of the America's
Bericht door: Sabai op 20 oktober 2018 - 11:06:16
Wat begint de kwalificatie laat deze keer. Zo kijkt half Europa en heel Azië niet.
Titel: Re: GP AUSTIN: Circuit of the America's
Bericht door: Matthijs op 20 oktober 2018 - 17:12:46
Ja ik snap dat ook niet. Het lijkt wel een trend te zijn van dit jaar dat de kwalificatie later is dan de race. Ik snap ook niet wat het nut daarvan is.
Titel: Re: GP AUSTIN: Circuit of the America's
Bericht door: FolkertE op 20 oktober 2018 - 20:12:03
Citaat van: Matthijs op 20 oktober 2018 - 17:12:46
Ja ik snap dat ook niet. Het lijkt wel een trend te zijn van dit jaar dat de kwalificatie later is dan de race. Ik snap ook niet wat het nut daarvan is.
Idd, 11 uur. Dat is ca 4 uur lokale tijd.
Titel: Re: GP AUSTIN: Circuit of the America's
Bericht door: Matthijs op 20 oktober 2018 - 21:18:14
Citaat van: FolkertE op 20 oktober 2018 - 20:12:03
Citaat van: Matthijs op 20 oktober 2018 - 17:12:46
Ja ik snap dat ook niet. Het lijkt wel een trend te zijn van dit jaar dat de kwalificatie later is dan de race. Ik snap ook niet wat het nut daarvan is.
Idd, 11 uur. Dat is ca 4 uur lokale tijd.
Ja, waarom zou je de kwalificatie zo laat organiseren als je al aan het 'einde' van de tijdzones zit.
Titel: Re: GP AUSTIN: Circuit of the America's
Bericht door: robbert op 21 oktober 2018 - 10:19:17
heeft dat niet te maken met de het event in miami?
Ofwel omdat de pole toch niet spannend is met dat hamilton de beste is en vettel weeral dom gereden heeft in de training
Titel: Re: GP AUSTIN: Circuit of the America's
Bericht door: Jozef op 21 oktober 2018 - 10:27:24
Het was om de kwalificatie beter aan te laten sluiten op het concert van Bruno Mars, zodat meer fans het concert zouden bijwonen. Waarom ze dat concert dan niet gewoon vroeger plannen, is me wel een raadsel.
Titel: Re: GP AUSTIN: Circuit of the America's
Bericht door: Matthijs op 21 oktober 2018 - 12:43:03
Het was in ieder geval een bewuste keuze
Titel: Re: GP AUSTIN: Circuit of the America's
Bericht door: Tuesday op 21 oktober 2018 - 15:56:22
Citaat van: robbert op 21 oktober 2018 - 10:19:17
heeft dat niet te maken met de het event in miami?
Ofwel omdat de pole toch niet spannend is met dat hamilton de beste is en vettel weeral dom gereden heeft in de training
ze hebben idd vrijdag na de vrije trainingen het tijdstip van de kwalificatie aangepast  :o Vond het trouwens nog best spannend met Kimi op slechts 0.06
Titel: Re: GP AUSTIN: Circuit of the America's
Bericht door: JS JTD op 21 oktober 2018 - 22:20:24
Wat een race was dit!! Haha degene die zijn geld gezet heeft op deze top 3 is nu heel erg rijk!
Het is de Iceman gegund!
Titel: Re: GP AUSTIN: Circuit of the America's
Bericht door: Mickey op 21 oktober 2018 - 22:24:56
Beste van het jaar!
Titel: Re: GP AUSTIN: Circuit of the America's
Bericht door: Tuesday op 21 oktober 2018 - 22:34:00
by far. t is maar goed dat Max een Renault motor heeft, anders zou het wel erg saai worden allemaal. En toch erg gaaf dat Kimi nog weer eens wint, al was het wel lastig kiezen op het einde. Verstappen vanaf P18 was ook een mooie winnaar geweest.
Titel: Re: GP AUSTIN: Circuit of the America's
Bericht door: Mickey op 21 oktober 2018 - 22:39:23
Citaat van: robbert op 19 oktober 2018 - 19:35:07
ja idd, en ook hier kan ferrari niet mee met mercedes. Hamilton mag al zijn kampioenentrui aandoen. De titel is dit weekend binnen.

Het liep allemaal iets anders. ;D

Mercedes slecht dit weekend! Eerste call was fout, tweede call kwam een ronde of zeven á acht te laat.
Titel: Re: GP AUSTIN: Circuit of the America's
Bericht door: Tuesday op 21 oktober 2018 - 23:12:45
Citaat van: Mickey op 21 oktober 2018 - 22:39:23
Citaat van: robbert op 19 oktober 2018 - 19:35:07
ja idd, en ook hier kan ferrari niet mee met mercedes. Hamilton mag al zijn kampioenentrui aandoen. De titel is dit weekend binnen.

Het liep allemaal iets anders. ;D

Mercedes slecht dit weekend! Eerste call was fout, tweede call kwam een ronde of zeven á acht te laat.
die 1e call was niks mis mee, Hamilton reed achter Kimi en nog voor Kimi zn eerste stop zat ie daar weer, op veel betere banden. Ongelofelijk dat ze van daaruit de race nog uit handen gaven.
Titel: Re: GP AUSTIN: Circuit of the America's
Bericht door: Jozef op 22 oktober 2018 - 00:05:16
Hamilton naar binnen roepen was zijn beste kans om de race te winnen. Maar ook het grootste risico om de tweede plek te verliezen, wat uiteindelijk gebeurde.

Ik vond het alleen raar dat ze hem voor de derde stint weer op softs naar buiten stuurden. Ik verwachtte een latere pitstop en dan een knalstint op ultra's. Maar misschien waren de zachtere banden op?
Titel: Re: GP AUSTIN: Circuit of the America's
Bericht door: Jozef op 22 oktober 2018 - 01:06:09
Magnussen en Ocon gediskwalificeerd, Hartley en Ericsson pakken punten.
Titel: Re: GP AUSTIN: Circuit of the America's
Bericht door: Sabai op 22 oktober 2018 - 06:37:29
Wat een topper die max  :D
Titel: Re: GP AUSTIN: Circuit of the America's
Bericht door: Mickey op 22 oktober 2018 - 06:42:44
Citaat van: Tuesday op 21 oktober 2018 - 23:12:45
Citaat van: Mickey op 21 oktober 2018 - 22:39:23
Citaat van: robbert op 19 oktober 2018 - 19:35:07
ja idd, en ook hier kan ferrari niet mee met mercedes. Hamilton mag al zijn kampioenentrui aandoen. De titel is dit weekend binnen.

Het liep allemaal iets anders. ;D

Mercedes slecht dit weekend! Eerste call was fout, tweede call kwam een ronde of zeven á acht te laat.
die 1e call was niks mis mee, Hamilton reed achter Kimi en nog voor Kimi zn eerste stop zat ie daar weer, op veel betere banden. Ongelofelijk dat ze van daaruit de race nog uit handen gaven.

Banden die er dus aangingen. Hamilton hoefde de race niet te winnen. Had gewoon continu achter Kimi aan kunnen rijden wellicht rond het midden een over--of undercut proberen.

Het leek een briljante move. Totdat het een tweestopper werd.
Titel: Re: GP AUSTIN: Circuit of the America's
Bericht door: Mickey op 22 oktober 2018 - 06:45:28
Dat ze overigens zo laat kwamen met die tweede call heeft ze volgens mij gewoon de race gekost. Hamilton verloor op dat setje op een gegeven moment 1,5 of 2 seconden per ronde. En dan nog zo lang doorrijden.
Titel: Re: GP AUSTIN: Circuit of the America's
Bericht door: Fietser op 22 oktober 2018 - 08:56:23
Citaat van: Jozef op 22 oktober 2018 - 01:06:09
Magnussen en Ocon gediskwalificeerd, Hartley en Ericsson pakken punten.

De diskwalificatie van Ocon en Magnussen gaat me eerlijk gezegd boven mijn pet. De brandstofregels zijn me te ingewikkeld en te technisch. Wat is er eigenlijk mis mee dat als je te veel brandstof verbruikt, je gewoon stil kom te staan? Zoals vroegah. Maar wellicht denk ik te simpel en kan iemand het mij goed uitleggen.
Titel: Re: GP AUSTIN: Circuit of the America's
Bericht door: Matthijs op 22 oktober 2018 - 09:14:12
Citaat van: Tuesday op 21 oktober 2018 - 22:34:00
by far. t is maar goed dat Max een Renault motor heeft, anders zou het wel erg saai worden allemaal. En toch erg gaaf dat Kimi nog weer eens wint, al was het wel lastig kiezen op het einde. Verstappen vanaf P18 was ook een mooie winnaar geweest.
Dat was het leukste aan het gevecht om de overwinning: elke winnaar was goed geweest. Kimi, eindelijk na 5,5 jaar weer eens. Max, fantastisch na P18 op de grid. En Lewis verdiende het ook, als hij na een verkeerde strategie Verstappen én Raikkonen op de baan zou hebben ingehaald.
Titel: Re: GP AUSTIN: Circuit of the America's
Bericht door: Tuesday op 22 oktober 2018 - 10:08:14
Citaat van: Matthijs op 22 oktober 2018 - 09:14:12
Citaat van: Tuesday op 21 oktober 2018 - 22:34:00
by far. t is maar goed dat Max een Renault motor heeft, anders zou het wel erg saai worden allemaal. En toch erg gaaf dat Kimi nog weer eens wint, al was het wel lastig kiezen op het einde. Verstappen vanaf P18 was ook een mooie winnaar geweest.
Dat was het leukste aan het gevecht om de overwinning: elke winnaar was goed geweest. Kimi, eindelijk na 5,5 jaar weer eens. Max, fantastisch na P18 op de grid. En Lewis verdiende het ook, als hij na een verkeerde strategie Verstappen én Raikkonen op de baan zou hebben ingehaald.
als ie dat had gedaan misschien wel, maar die 2e stint van hem was gewoon waardeloos. Hij had na de VSC de zege eigenlijk al in zn zak.
Titel: Re: GP AUSTIN: Circuit of the America's
Bericht door: Tuesday op 22 oktober 2018 - 10:11:42
Citaat van: Jozef op 22 oktober 2018 - 00:05:16
Hamilton naar binnen roepen was zijn beste kans om de race te winnen. Maar ook het grootste risico om de tweede plek te verliezen, wat uiteindelijk gebeurde.

Ik vond het alleen raar dat ze hem voor de derde stint weer op softs naar buiten stuurden. Ik verwachtte een latere pitstop en dan een knalstint op ultra's. Maar misschien waren de zachtere banden op?
die banden waren idd helemaal op. Achteraf hadden ze Hamilton juist eerder binnen moeten halen, ze hadden zelfs met een hele vroege 2e stop Kimi kunnen undercutten. En Hamilton had natuurlijk ook gewoon Kimi op de baan moeten pakken met zn veel betere banden.
Titel: Re: GP AUSTIN: Circuit of the America's
Bericht door: Jozef op 22 oktober 2018 - 13:12:51
Citaat van: Fietser op 22 oktober 2018 - 08:56:23
Citaat van: Jozef op 22 oktober 2018 - 01:06:09
Magnussen en Ocon gediskwalificeerd, Hartley en Ericsson pakken punten.

De diskwalificatie van Ocon en Magnussen gaat me eerlijk gezegd boven mijn pet. De brandstofregels zijn me te ingewikkeld en te technisch. Wat is er eigenlijk mis mee dat als je te veel brandstof verbruikt, je gewoon stil kom te staan? Zoals vroegah. Maar wellicht denk ik te simpel en kan iemand het mij goed uitleggen.

Eigenlijk is het niet heel ingewikkeld. Je mag 105 kg verbruiken tijdens de race, meer niet. Magnussen deed dat wel en is dus gediskwalificeerd. Simpel. Ik denk dat er een kleine reserve in de tank zit zodat je op het eind niet op dampen komt te rijden terwijl je nog niet boven de limiet zit.

Naast de limiet van 105 kg per race staat er ook nog een begrenzing op hoeveel benzine er tegelijk ingespoten wordt. Die limiet staat op 100 kg per uur, omgerekend een kleine 28 gram (38 ml) per seconde. Verloopt je verbruik op een gegeven moment harder dan dat, word je ook gediskwalificeerd. Dit was het probleem bij Ocon.

De reden waarom die tweede limiet bestaat, is dat ze anders vooral heel intens zouden versnellen aan het begin van ieder recht stuk, om dan aan het einde gewoon uit te bollen. Dat zou de snelste manier zijn om te racen binnen de limiet van 105 kg per race, maar het zou ook gevaarlijke situaties opleveren doordat coureurs heel vaak van het gas zouden moeten op het rechte stuk. Dankzij de tweede regel wordt het brandstofverbruik meer verspreid over alle delen van het circuit. In het WEC bestaan gelijkaardige regels.
Titel: Re: GP AUSTIN: Circuit of the America's
Bericht door: Fietser op 22 oktober 2018 - 15:00:14
Citaat van: Jozef op 22 oktober 2018 - 13:12:51
Citaat van: Fietser op 22 oktober 2018 - 08:56:23
Citaat van: Jozef op 22 oktober 2018 - 01:06:09
Magnussen en Ocon gediskwalificeerd, Hartley en Ericsson pakken punten.

De diskwalificatie van Ocon en Magnussen gaat me eerlijk gezegd boven mijn pet. De brandstofregels zijn me te ingewikkeld en te technisch. Wat is er eigenlijk mis mee dat als je te veel brandstof verbruikt, je gewoon stil kom te staan? Zoals vroegah. Maar wellicht denk ik te simpel en kan iemand het mij goed uitleggen.

Eigenlijk is het niet heel ingewikkeld. Je mag 105 kg verbruiken tijdens de race, meer niet. Magnussen deed dat wel en is dus gediskwalificeerd. Simpel. Ik denk dat er een kleine reserve in de tank zit zodat je op het eind niet op dampen komt te rijden terwijl je nog niet boven de limiet zit.

Naast de limiet van 105 kg per race staat er ook nog een begrenzing op hoeveel benzine er tegelijk ingespoten wordt. Die limiet staat op 100 kg per uur, omgerekend een kleine 28 gram (38 ml) per seconde. Verloopt je verbruik op een gegeven moment harder dan dat, word je ook gediskwalificeerd. Dit was het probleem bij Ocon.

De reden waarom die tweede limiet bestaat, is dat ze anders vooral heel intens zouden versnellen aan het begin van ieder recht stuk, om dan aan het einde gewoon uit te bollen. Dat zou de snelste manier zijn om te racen binnen de limiet van 105 kg per race, maar het zou ook gevaarlijke situaties opleveren doordat coureurs heel vaak van het gas zouden moeten op het rechte stuk. Dankzij de tweede regel wordt het brandstofverbruik meer verspreid over alle delen van het circuit. In het WEC bestaan gelijkaardige regels.

Dank je voor je prima uitleg. Ik begrijp het nu. Regels zijn regels, soit.
Toch blijf ik (stiekem) simpel denken: wat is er mis met 'je mag max. X liter benzine meenemen en je ziet maar hoever je ermee komt'? Ik denk dit vooral ook omdat deze technische regels tamelijk 'verborgen' en voor veel kijkers erg onnavolgbaar zijn, wat de aantrekkelijkheid van de autorensport bepaald ten goede komt.
Titel: Re: GP AUSTIN: Circuit of the America's
Bericht door: Jozef op 23 oktober 2018 - 00:17:24
Ik zeg niet dat je ongelijk hebt.

Vroeger in de late jaren '80 en vroege jaren '90 was het bij mijn weten zo, dat er een hoeveelheid benzine was die je voor de start mocht tanken en dan zocht je het maar uit? Dan vielen er ook regelmatig auto's zonder benzine aan het einde van de race. Thierry Boutsen heeft zo nog de eerste podiumplek uit zijn carrière behaald, omdat er voor hem 2 of 3 zonder benzine vielen. Hijzelf ook met enkele meters te gaan, maar hij heeft zijn auto nog over de finish geduwd.

Ik weet niet zeker waarom ze het nu niet meer zo doen, maar ik kan wel een paar mogelijke redenen bedenken:
- er moet na de race nog wat benzine over zijn zodat de FIA een staal kan nemen, want anders wordt er gegarandeerd vals gespeeld met additieven
- "auto's die stilvallen zonder benzine zijn gevaarlijk, meneer"
Titel: Re: GP AUSTIN: Circuit of the America's
Bericht door: Fietser op 23 oktober 2018 - 10:19:27
Dat zijn inderdaad mogelijke (en goede) redenen voor deze maatregel, Jozef.

Jij noemt het voorbeeld van Boutsen.
Ik weet ook een aardige. In 1964 op Francorchamps gingen Dan Gurney, Graham Hill, Bruce McLaren en Jim Clark in die volgorde de laatste ronde in. Leider Gurney zag echter zijn benzinemeter op nul staan en dook daarom voor een extra slokje de pits in waarmee hij de overwinning uit handen gaf. Halverwege de laatste rond kwam Hills BRM droog te staan en viel dus uit. Een paar honderd meter voor de finish begon ook McLarens Cooper te stotteren waardoor hij gedwongen was freewheelend heuvelaf richting finish te gaan. (Die finish lag toen voorbij La Source hairpin.) Maar juist voor de streep werd hij gepasseerd door Clark die daarmee de race won. Het spreekt haast vanzelf dat winnaar Clark vlak na de finish ook droog kwam te staan.
Unaniem was men van mening dat het lag aan het racetempo dat veel hoger lag dan men vooraf dacht. Dat kwam vooral doordat de vier coureurs de hele race met elkaar in de clinch lagen. Ach ja, andere tijden.
Titel: Re: GP AUSTIN: Circuit of the America's
Bericht door: JS JTD op 23 oktober 2018 - 12:06:43
Citaat van: Jozef op 22 oktober 2018 - 13:12:51
Naast de limiet van 105 kg per race staat er ook nog een begrenzing op hoeveel benzine er tegelijk ingespoten wordt. Die limiet staat op 100 kg per uur, omgerekend een kleine 28 gram (38 ml) per seconde. Verloopt je verbruik op een gegeven moment harder dan dat, word je ook gediskwalificeerd. Dit was het probleem bij Ocon.

De reden waarom die tweede limiet bestaat, is dat ze anders vooral heel intens zouden versnellen aan het begin van ieder recht stuk, om dan aan het einde gewoon uit te bollen. Dat zou de snelste manier zijn om te racen binnen de limiet van 105 kg per race, maar het zou ook gevaarlijke situaties opleveren doordat coureurs heel vaak van het gas zouden moeten op het rechte stuk. Dankzij de tweede regel wordt het brandstofverbruik meer verspreid over alle delen van het circuit. In het WEC bestaan gelijkaardige regels.

Gelukkig wordt deze regel voor 2021 geschrapt!
Titel: Re: GP AUSTIN: Circuit of the America's
Bericht door: Jozef op 23 oktober 2018 - 18:49:21
Welke regel? Zijn er überhaupt al regels voor 2021 bekend? Ik mag hopen dat ze de fuel flow limit niet afschaffen, wordt echt een onnozele show dan.
Titel: Re: GP AUSTIN: Circuit of the America's
Bericht door: JS JTD op 23 oktober 2018 - 21:08:30
Citaat van: Jozef op 23 oktober 2018 - 18:49:21
Welke regel? Zijn er überhaupt al regels voor 2021 bekend? Ik mag hopen dat ze de fuel flow limit niet afschaffen, wordt echt een onnozele show dan.

?
Het zorgt juist voor meer actie! Bovendien kunnen de motoren dan weer naar Formule 1 waardige toerentallen gaan. Kortom, een belangrijke verandering om de show te verbeteren.
Titel: Re: GP AUSTIN: Circuit of the America's
Bericht door: Matthijs op 23 oktober 2018 - 22:18:19
Dat vraag ik echt af. Een turbo heeft geen hoge toeren nodig voor veel vermogen, volgens mij. Maar het brandstofverbruik gaat wel omhoog, waardoor je met meer benzine aan de start moet staan. Meer benzine betekent meer gewicht en dus tragere rondetijden. Volgens mij zal brandstofbesparen altijd blijven bestaan. Niet zozeer omdat het moet, maar omdat je dat lichter bent.
Titel: Re: GP AUSTIN: Circuit of the America's
Bericht door: JS JTD op 24 oktober 2018 - 08:55:54
Citaat van: Matthijs op 23 oktober 2018 - 22:18:19
Dat vraag ik echt af. Een turbo heeft geen hoge toeren nodig voor veel vermogen, volgens mij. Maar het brandstofverbruik gaat wel omhoog, waardoor je met meer benzine aan de start moet staan. Meer benzine betekent meer gewicht en dus tragere rondetijden. Volgens mij zal brandstofbesparen altijd blijven bestaan. Niet zozeer omdat het moet, maar omdat je dat lichter bent.

Wellicht moeten we deze discussie verplaatsen naar het motoren topic.
Enfin, de hoeveelheid brandstof voor de hele race blijft gehandhaafd, het is dus aan de teams dit naar eigen inzicht zo goed mogelijk te spreiden gedurende de race. Brandstofsparen zal inderdaad blijven bestaan want er is nu eenmaal een limiet ingesteld voor de totale hoeveelheid benzine.
Vanwege de fuelflow limiet, waar het hier dus over gaat, wordt de koppelcurve rond de 10500 rpm naar beneden afgebogen. Het heeft dus geen enkele zin om de motor naar 15000 rpm te brengen ondanks dat het reglement wel die ruimte laat voor wat betreft het motortoerental. De intentie is om dat te veranderen.
(http://i.imgur.com/uEyD71P.png)
Titel: Re: GP AUSTIN: Circuit of the America's
Bericht door: Matthijs op 24 oktober 2018 - 10:46:29
Interessante grafiek! Omdat de fuelflow is gemaximeerd bij 10.500 toeren en hoger heeft het dus weinig zin om hogere toeren te rijden. Maar daarmee is mijn vraag nog niet beantwoord: als de maximale fuel flow wordt afgeschaft, in hoeverre gaat het vermogen van een turbomotor dan nog omhoog bij hogere toerentallen? Weegt dat op tegen het extra brandstofverbruik en dus zwaardere auto's bij de start? Kortom: gaat een auto sneller van start tot finish met een hoger maximaal toerental of zullen teams altijd toerental drukken om brandstof te sparen? Het gaat hier specifiek om een turbomotor, van een atmosferische motor weten we dat meer toeren altijd gewenst is.
Titel: Re: GP AUSTIN: Circuit of the America's
Bericht door: Wings op 24 oktober 2018 - 11:10:55
Citaat van: Jozef op 22 oktober 2018 - 01:06:09
Magnussen en Ocon gediskwalificeerd, Hartley en Ericsson pakken punten.

Wat riep Helmut nog eens als Hartley punten pakt? ;)
Titel: Re: GP AUSTIN: Circuit of the America's
Bericht door: Jozef op 24 oktober 2018 - 12:53:28
Wat je gaat krijgen als je de 105 kg per race handhaaft maar de fuel flow limit afschaft is:

1. Lift & coast neemt ENORM toe, want je zou dom zijn om nog benzine te verspillen in pakweg de laatste 300 meter van een recht stuk.
2. Races met safety car worden gewonnen door degene die vóór de SC het langzaamst heeft gereden, want die heeft na de SC meer benzine dan de rest en kan dus harder rijden.

Maar hey, we krijgen hogere toerentallen, woehoe!
Titel: Re: GP AUSTIN: Circuit of the America's
Bericht door: JS JTD op 24 oktober 2018 - 13:01:43
Citaat van: Matthijs op 24 oktober 2018 - 10:46:29
Maar daarmee is mijn vraag nog niet beantwoord: als de maximale fuel flow wordt afgeschaft, in hoeverre gaat het vermogen van een turbomotor dan nog omhoog bij hogere toerentallen? Weegt dat op tegen het extra brandstofverbruik en dus zwaardere auto's bij de start? Kortom: gaat een auto sneller van start tot finish met een hoger maximaal toerental of zullen teams altijd toerental drukken om brandstof te sparen? Het gaat hier specifiek om een turbomotor, van een atmosferische motor weten we dat meer toeren altijd gewenst is.

Bij een turbomotor is dat hetzelfde verhaal. Je kan wel zeggen, oke gooi de turbodruk omhoog, maar dat vraagt meer energie in de vorm van tegendruk. En meer energiebehoefte voor de turbo is ook een probleem als de turbo uitsluitend op de mgu-h draait, iets dat in de kwalificatie gebeurt om maximaal motorvermogen te halen.
Titel: Re: GP AUSTIN: Circuit of the America's
Bericht door: JS JTD op 24 oktober 2018 - 13:33:56
Citaat van: Jozef op 24 oktober 2018 - 12:53:28
Wat je gaat krijgen als je de 105 kg per race handhaaft maar de fuel flow limit afschaft is:

1. Lift & coast neemt ENORM toe, want je zou dom zijn om nog benzine te verspillen in pakweg de laatste 300 meter van een recht stuk.
2. Races met safety car worden gewonnen door degene die vóór de SC het langzaamst heeft gereden, want die heeft na de SC meer benzine dan de rest en kan dus harder rijden.

Maar hey, we krijgen hogere toerentallen, woehoe!

Het gaat er vooral om dat er verschillende strategieën mogelijk worden, wat de actie op de baan vergroot. Volgens mij (en vele anderen) is dat juist een positieve ontwikkeling.
Titel: Re: GP AUSTIN: Circuit of the America's
Bericht door: Jozef op 24 oktober 2018 - 13:59:25
Ja, de strategie die mogelijk wordt is het nog meer uitbuiten van een safety car. Daar zit ik echt op te wachten.

De SC buiten beschouwing gelaten zal er altijd één weg zijn die het snelst is om de finish te halen met de gegeven benzine, en dat is het gelijkmatig spreiden van je verbruik over de hele race, maar met een lichte voorkeur voor de beginfase omdat je dan snel veel gewicht kwijt wil. Daar zet een F1-team even een stagiair op en een week later weten ze voor elk circuit wat het optimum is. En natuurlijk lift & coast, héél veel lift & coast.
Titel: Re: GP AUSTIN: Circuit of the America's
Bericht door: Tuesday op 24 oktober 2018 - 14:03:41
Citaat van: Jozef op 24 oktober 2018 - 12:53:28
Wat je gaat krijgen als je de 105 kg per race handhaaft maar de fuel flow limit afschaft is:

1. Lift & coast neemt ENORM toe, want je zou dom zijn om nog benzine te verspillen in pakweg de laatste 300 meter van een recht stuk.
2. Races met safety car worden gewonnen door degene die vóór de SC het langzaamst heeft gereden, want die heeft na de SC meer benzine dan de rest en kan dus harder rijden.

Maar hey, we krijgen hogere toerentallen, woehoe!
punt 2 lijkt me wel op te lossen en is daarnaast misschien juist wel een leuke toevoeging. Een SC heeft sowieso al de potentie om de boel op de kop te gooien, daar kan dit ook nog wel bij.
En punt 1 kan juist in duels ook interessante ontwikkelingen geven. Ik zeg niet dat ik voor ben, maar naast de nadelen zijn er natuurlijk ook altijd voordelen te bedenken. Wat mij betreft is het geluid prima zoals het nu is, dus prima als het zo blijft als het nu is.
Titel: Re: GP AUSTIN: Circuit of the America's
Bericht door: Sabai op 24 oktober 2018 - 15:38:57
Voor mijn idee is het geluid al beter geworden. Of ik ben er gewend aan geraakt :D
Titel: Re: GP USA 2018: Austin, TX. Circuit of the America's
Bericht door: Wings op 28 oktober 2018 - 10:36:02
Dat laatste. Een halo is er ook niet mooier uit gaat zien maar het stoort me niet (meer).