GPForum.eu

Autosport => Formule 1 forum => Topic gestart door: Wings op 08 september 2018 - 20:33:24

Titel: De (on)zin van straffen
Bericht door: Wings op 08 september 2018 - 20:33:24
In aansluiting op de straf van Max dit topic. In Grand Prix-topics verdwijnen discussies vaak naarmate een topic wegzakt. Omdat de zin en onzin van straffen regelmatig het gesprek van onderwerp zijn, wil ik deze verzamelen in dit topic. Om het 'Monza-topic' niet verder te 'bevuilen' zal ik hier continueren.



Titel: Re: De (on)zin van straffen
Bericht door: Wings op 08 september 2018 - 20:34:56
Op Twitter zag ik de onboardbeelden van 2017 waar verwezen werd naar het duel tussen Massa en Stroll. De situatie is inderdaad identiek. Stroll liet niet meer ruimte dan Max. Enige verschil is dat Massa een fractie eerder van zijn gas gaat en besluit de bocht te halen. Bij de start (dit zag ik overigens niet op Twitter) is goed te zien dat het stuk asfalt gebruikt kan worden en wordt. Wat ik mij wel eens afvraag is of teams een wedstrijdleiding niet confronteren met dit soort afwijkende besluiten op identieke situaties en hoe daar op wordt gereageerd? Zoals ik eerder aangaf is er één reglement. Hoe meer ik lees en zie, hoe meer onzin ik de straf vind. Los van het feit dat ik de straf onnodig vond.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=NFZSxX1yOj0 (http://www.youtube.com/watch?v=NFZSxX1yOj0)[/quote]
Titel: Re: De (on)zin van straffen
Bericht door: FolkertE op 08 september 2018 - 22:04:59
De straffen zijn onzin. Ik weet niet of er gestraft i destijds, maar vettel vs Alonso op Monza 2011/2012, drukte elkaar in beide jaren van de baan en over het gras/grind.
Titel: Re: De (on)zin van straffen
Bericht door: Wings op 08 september 2018 - 22:24:41
Weet ik niet uit mijn hoofd maar dat rijders elkaar raken is onlosmakelijk verbonden aan de autosport. Dat betekent niet dat rijders een vrijbrief moeten krijgen maar zo nu en dan ineens een statement willen maken slaat nergens op. Ik zou ook pas in actie komen als daar expliciet naar wordt gevraagd.
Titel: Re: De (on)zin van straffen
Bericht door: Arthur op 10 september 2018 - 21:31:15
Ik vind die straffen vaak discutabel en inconsequent. Bovendien zijn we aan het racen, wees niet te pietluttig en laat ze racen. Als ik dat incident zie bij de MotoGp dan heb je het over fors straffen, totaal ontoelaatbaar. Wat je tegenwoordig in F1 ziet doet simpelweg afbreuk aan het racen. Fans [denk ik] willen juist acties en spanning zien, dat wordt tegenwoordig [inconsequent ook nog] bestraft. Soms denk ik: "er komen eerdaags richtingaanwijzers en flitspalen, OMG"  ::)
Titel: Re: De (on)zin van straffen
Bericht door: Wings op 12 september 2018 - 11:26:15
Precies dat. Rijders zitten niet in een glazen bubbel waar je niet op mag tikken. Een beetje elleboogwerk hoort bij het racen. En natuurlijk moeten er kaders zijn waarbinnen het spel eerlijk gespeeld moet worden alleen voert het te ver door om van ieder contact wat te willen vinden. Dus iets minder eenhoorns, regenbogen en bloemetjespapier mag wel.
Titel: Re: De (on)zin van straffen
Bericht door: Matthijs op 12 september 2018 - 11:29:58
In welk kamp zitten jullie wat betreft Serena Williams? Terecht dat ze straffen kreeg voor het uitschelden van de umpire of was er sprake van inconsistent straffen? Vind ik wel passen in deze discussie.
Titel: Re: De (on)zin van straffen
Bericht door: Robbert65 op 12 september 2018 - 11:58:19
Feitelijk vind ik alle "kleine"straffen die tijdens of direct na de wedstrijd worden uitgedeeld volledig overbodig. Racen, en zeker F1 is niet voor piepertjes. Voor mij zou het zo moeten zijn dat áls er aanleiding is om te straffen het een DSQ van de voorbije race of voor de komende race zou moeten worden gegeven. In alle andere gevallen zouden eventuele incidenten met het bestaande penalty points systeem kunnen worden afgehandeld. En dat moet vooral op een andere plek en 3 dagen na de race worden besproken door de Stewards of the Meeting. En niet stante pede. Want dan krijg je emotionele beïnvloeding over en weer. Die Stewards denken: We moeten NU wat doen! en de rijder denkt: ik ga het gewoon zeggen ook, en schreeuwt zijn commentaar over de boordradio en in iedere micro die onder zijn neus wordt gehouden.

Dus, gevallentje Bottas Verstappen: op woensdag eens rustig bespreken. En als je dan met z'n drieën tot de conclusie komt dat iemand iets strafbaars deed, dan geef je 'm 1 of 2 punten. Niks geen tijdstraf, gridstraf of drive throughs, stop en go's en weet ik 't allemaal.

Stel, iemand doet iets heel erg fouts en ernstigs: Dan hebben we Charlie Whiting. Die deelt dan een zwarte vlag uit. Daar is hij wedstrijdleider voor.
Wanneer iemand voordeel haalt uit een illegale actie (chicane afsnijden etc) dan geeft de wedstrijdleider aan dat de rijder dat voordeel ongedaan moet maken. Doet ie dat niet, zwarte vlag. het is eigenlijk zo simpel....
De Stewards zoeken het verder maar op woensdag uit. In hun eigen kantoortje in Parijs, bij de FIA. Daar kunnen ze dan alledrie een handtekening onder de uitslagen zetten en daarmee basta, wat mij betreft. Doei!
Titel: Re: De (on)zin van straffen
Bericht door: Wings op 12 september 2018 - 12:24:59
Citaat van: Matthijs op 12 september 2018 - 11:29:58
In welk kamp zitten jullie wat betreft Serena Williams? Terecht dat ze straffen kreeg voor het uitschelden van de umpire of was er sprake van inconsistent straffen? Vind ik wel passen in deze discussie.

Ik kijk geen tennis.
Titel: Re: De (on)zin van straffen
Bericht door: Robbert65 op 12 september 2018 - 12:36:00
Citaat van: Matthijs op 12 september 2018 - 11:29:58
In welk kamp zitten jullie wat betreft Serena Williams? Terecht dat ze straffen kreeg voor het uitschelden van de umpire of was er sprake van inconsistent straffen? Vind ik wel passen in deze discussie.
Speel het een keer na op de club tijdens een competitiewedstrijd. Kijken wat er gebeurt dan... De umpire uitschelden voor dief en dan verbaasd zijn dat je een game tegen krijgt.  :-\

Dat WTA een verklaring van steun uit liet gaan toen de emancipatiekaart getrokken werd brak mijn klomp helemaal. Ik kijk geen vrouwentennis meer voorlopig. Nou ja, tenzij Kiek speelt.
Titel: Re: De (on)zin van straffen
Bericht door: Sphinx op 12 september 2018 - 14:24:12
Vond het redelijk overdreven van Serena Williams. Meer heel slecht verliezer dan benadeeld want andere kleur en vrouw (Naomi Osaka nota bene is half Japans half Haitiaans) Ze had gewoon helemaal niet verwacht dat Osaka goed partij kon geven, gaat zich ergeren en dan ontploft de boel. Volgens mij heeft ze echt niet gezien dat haar coach stond te gebaren, teveel bezig met stukslaan van materiaal. Maar daarna was gewoon heel heel dom. Accepteer de straf, gebruik die woede positief in je volgende rally, maak het af. Maar dat deed ze niet en daarom verloor ze, niet omdat de umpire het op haar voorzien heeft.
Titel: Re: De (on)zin van straffen
Bericht door: Wings op 12 september 2018 - 14:47:07
Ik bemerkte wat ophef over een cartoon. :-*
Titel: Re: De (on)zin van straffen
Bericht door: Mickey op 12 september 2018 - 21:55:34
Citaat van: Matthijs op 12 september 2018 - 11:29:58
In welk kamp zitten jullie wat betreft Serena Williams? Terecht dat ze straffen kreeg voor het uitschelden van de umpire of was er sprake van inconsistent straffen? Vind ik wel passen in deze discussie.

Schreeuwende vrouwen kan ik niet serieus nemen. Hysterische vrouwen die de seksismekaart trekken al helemaal niet.

Sorry, heb geen inhoudelijk antwoord. :)
Titel: Re: De (on)zin van straffen
Bericht door: Tuesday op 12 september 2018 - 22:22:04
straffen bestaan niet voor niets, daar is behoefte aan. Als jouw favoriete coureur een straf krijgt is dat vervelend, maar andersom wordt er net zo hard om een straf gevraagd als die favoriete coureur wordt benadeeld. Persoonlijk heb ik vooral moeite met dat gebedel om straffen (wat hier ook geregeld gebeurd). Overall denk ik dat het systeem redelijk goed werkt. Alleen snap ik dan weer niet dat Verstappen een straf krijgt wanneer hij keurig een autobreedte (en niks meer) over laat voor Bottas. De logica is natuurlijk dat de 2 elkaar raken en dat er dus blijkbaar te weinig ruimte was. Hadden ze beter naar de beelden gekeken hadden ze tot de conclusie moeten komen dat er wel degelijk nog een autobreedte was.
Titel: Re: De (on)zin van straffen
Bericht door: C.G. de Beaufort op 07 oktober 2018 - 13:33:44
Alonso furieus na ontvangen straf: "Zo slecht is de Formule 1 nu"

De Spanjaard kreeg een straf van vijf seconden voor het afsnijden van de baan, nadat Lance Stroll hem van de baan had gedrukt. Ook ontving Alonso een strafpunt op zijn licentie. "Als zelfs de coureur zijn verontschuldigingen aan komt bieden, is het lastig om dit te begrijpen. Helaas is dit hoe slecht de Formule 1 is. Dat ligt vooral aan de beslissingen die genomen worden, de willekeurigheid die daarbij betrokken is en de pure inconsistentie." "Je rijdt aan de buitenkant in de remzone en iemand ziet je niet", vervolgt Alonso. "Diegene komt na de race zijn excuses aanbieden omdat je door de grindbak gereden bent, en dan krijg je zelf de straf.

https://www.f1today.net/nl/nieuws/f1/241966/alonso-furieus-na-ontvangen-straf-zo-slecht-is-de-formule-1-nu (https://www.f1today.net/nl/nieuws/f1/241966/alonso-furieus-na-ontvangen-straf-zo-slecht-is-de-formule-1-nu)

Hij heeft helemaal gelijk. F1 is echt een zooitje.

Groet,

C.G, de Beaufort

Titel: Re: De (on)zin van straffen
Bericht door: Matthijs op 07 oktober 2018 - 14:28:48
Hoezo? Stroll kreeg een straf voor het van de baan duwen van Alonso (terecht en consistent lijkt mij) en Alonso voor het als een maniak de chicane afsnijden (terecht en consequent lijkt mij). Alonso is zelf een van de grootste zeurpieten (weten jullie karma voor Palmer nog?) dus zijn objectiviteit trek ik bijna bij voorbaal al in twijfel.
Titel: Re: De (on)zin van straffen
Bericht door: Jozef op 07 oktober 2018 - 15:30:13
Ik heb ook geen enkele rare beslissing van de stewards gezien vandaag.
Titel: Re: De (on)zin van straffen
Bericht door: Franky R. op 07 oktober 2018 - 16:09:28
Citaat van: Jozef op 07 oktober 2018 - 15:30:13
Ik heb ook geen enkele rare beslissing van de stewards gezien vandaag.
http://www.gppits.net/nieuws/max_verstappen_krijgt_trap_na_extra_strafpunt_voor_incident_raeikkoenen/ (http://www.gppits.net/nieuws/max_verstappen_krijgt_trap_na_extra_strafpunt_voor_incident_raeikkoenen/)
Titel: Re: De (on)zin van straffen
Bericht door: Matthijs op 07 oktober 2018 - 16:32:23
Verstappen moet ervoor zorgen niet elke keer op de penaltystip te gaan liggen, dan krijg je ook niet zo vaak een penalty. Of hij (en wij) moeten accepteren dat zijn spectaculaire rijstijl, waardoor we aan de tv gekluisterd zitten, gepaard gaat met dat hij af en toe buiten de lijntjes kleurt en een straf krijgt.
Titel: Re: De (on)zin van straffen
Bericht door: Robbert65 op 07 oktober 2018 - 17:02:52
Verstappen moet vooral zichzelf blijven maar onmiddelijk stoppen met dat bashen vanuit zijn ondderbuik van de Stewards. Het maakt het er niet beter op zo.

Zijn onafhankelijkheidsdrang en gevoel van onaantastbaarheid gaan onherroepelijk een keer geweldig tegen hem werken.
Titel: Re: De (on)zin van straffen
Bericht door: Matthijs op 07 oktober 2018 - 17:06:25
Amen Robbert
Titel: Re: De (on)zin van straffen
Bericht door: Mickey op 07 oktober 2018 - 17:22:50
Ik vind deze balans wel prima eigenlijk. Zo spannend was het allemaal niet vandaag. Vergeet niet dat juist deze houding bijdraagt aan zijn vermeende ongenaakbaarheid. Killer instinct. Boezemt iedereen toch een beetje angst in. Twijfelaars zullen achter hem blijven, ook al zijn ze sneller. Hij heeft dezelfde fuck-you-attitude als Schumi en Senna.
Titel: Re: De (on)zin van straffen
Bericht door: Jozef op 07 oktober 2018 - 17:45:35
Citaat van: Franky R. op 07 oktober 2018 - 16:09:28
Citaat van: Jozef op 07 oktober 2018 - 15:30:13
Ik heb ook geen enkele rare beslissing van de stewards gezien vandaag.
http://www.gppits.net/nieuws/max_verstappen_krijgt_trap_na_extra_strafpunt_voor_incident_raeikkoenen/ (http://www.gppits.net/nieuws/max_verstappen_krijgt_trap_na_extra_strafpunt_voor_incident_raeikkoenen/)

Is dit een reactie op mij? Dus jij vindt het raar dat Verstappen een straf kreeg voor dat incident?

Mij deed het heel erg denken aan Maldonado in de GP van Europa 2012. Helaas voor Hamilton was er aan de buitenkant van die chicane geen grindbak, maar een muur. Maldonado kreeg er 20 seconden voor, Verstappen komt er dus nog goed vanaf maar dat is prima want de gevolgen voor Räikkönen waren ook een stuk minder erg.
Titel: Re: De (on)zin van straffen
Bericht door: Matthijs op 07 oktober 2018 - 19:45:56
Soms heb ik het idee dat de Nederlandse fans al die straffen opeens onzin vinden als Max ze krijgt. Het zou ons sieren wat objectiever te beoordelen. We staan er op internationale fora niet best op als Nederlandse fans.
Titel: Re: De (on)zin van straffen
Bericht door: BMW.WilliamsF1 op 07 oktober 2018 - 20:02:52
Dat komt helaas meer door het volk wat F1 is gaan kijken sinds Max er in zit. De meeste mensen hier kijken al lang voordat Max bekend was Formule 1. De echte F1 fans snappen het dus wel, maar die zogenaamde Max fans maken er een potje van op internet. Als je sommige websites met reacties van Nederlanders leest is echt niet meer normaal. Maar goed daar gaat t hier niet om.

Ik weet niet of de 5 sec straf terecht was. Hij kwam mss wat onhandig terug de baan op, maar Kimi had daar ook op kunnen reageren. Hij zei zelf al volgende keer ga ik volle gas rechtdoor. Had ie beter kunnen doen, dan had ie zijn auto niet gesloopt en had ie ook die 5 seconden gehad wss.
Titel: Re: De (on)zin van straffen
Bericht door: Matthijs op 07 oktober 2018 - 20:56:23
Citaat van: BMW.WilliamsF1 op 07 oktober 2018 - 20:02:52
Dat komt helaas meer door het volk wat F1 is gaan kijken sinds Max er in zit. De meeste mensen hier kijken al lang voordat Max bekend was Formule 1. De echte F1 fans snappen het dus wel, maar die zogenaamde Max fans maken er een potje van op internet. Als je sommige websites met reacties van Nederlanders leest is echt niet meer normaal. Maar goed daar gaat t hier niet om.

Ik weet niet of de 5 sec straf terecht was. Hij kwam mss wat onhandig terug de baan op, maar Kimi had daar ook op kunnen reageren. Hij zei zelf al volgende keer ga ik volle gas rechtdoor. Had ie beter kunnen doen, dan had ie zijn auto niet gesloopt en had ie ook die 5 seconden gehad wss.

Inderdaad slaat dat niet op Franky.

Er zit een verschil tussen 'schuld' en 'aandeel'. Ik vond dat Verstappen de schuldige was in de aanrijding met Raikkonen (en een terechte straf), maar Raikkonen had volgens mij zelf ook een aanrijding kunnen voorkomen. Net zo met de aanrijding tussen Vettel en Verstappen. Daar vond ik dat Verstappen meer moeite had kunnen doen om een aanrijding te voorkomen, ook al vond ik hem niet schuldig.

Het is inmiddels wel duidelijk dat Verstappen track positie belangrijker vindt dan zijn auto heel houden haha.
Titel: Re: De (on)zin van straffen
Bericht door: Jozef op 07 oktober 2018 - 22:00:58
Het is heel simpel, hij was met 4 wielen buiten de baan en dan kom je dus terug op een manier waarbij je de anderen die wél op de baan gebleven zijn niet hindert. Hij had daar niks te zoeken in de buurt van Räikkönen, hij had meer rechtdoor moeten gaan. Dat hij op de radio nog probeerde om Räikkönen de schuld te geven was al helemaal lachwekkend. Blijkbaar kent hij de regels gewoon niet.
Titel: Re: De (on)zin van straffen
Bericht door: Franky R. op 07 oktober 2018 - 22:04:05
Citaat van: Jozef op 07 oktober 2018 - 17:45:35
Citaat van: Franky R. op 07 oktober 2018 - 16:09:28
Citaat van: Jozef op 07 oktober 2018 - 15:30:13
Ik heb ook geen enkele rare beslissing van de stewards gezien vandaag.
http://www.gppits.net/nieuws/max_verstappen_krijgt_trap_na_extra_strafpunt_voor_incident_raeikkoenen/ (http://www.gppits.net/nieuws/max_verstappen_krijgt_trap_na_extra_strafpunt_voor_incident_raeikkoenen/)

Is dit een reactie op mij? Dus jij vindt het raar dat Verstappen een straf kreeg voor dat incident?

Mij deed het heel erg denken aan Maldonado in de GP van Europa 2012. Helaas voor Hamilton was er aan de buitenkant van die chicane geen grindbak, maar een muur. Maldonado kreeg er 20 seconden voor, Verstappen komt er dus nog goed vanaf maar dat is prima want de gevolgen voor Räikkönen waren ook een stuk minder erg.


Nee, het sloeg niet op jouw opmerking. Al vind ik het erg overdreven dat Max na de race alsnog een strafpunt op zijn licentie krijgt. En 2012 met Maldonado was iets heel anders, naar mijn mening. Pastor bleef doorduwen, terwijl hij kansloos was.


Max volgt de regels, en wil daarbij zo weinig mogelijk tijd verliezen. Maar Kimi werd inderdaad buiten te baan gedrukt. Dus tijdstraf...Maar dan is het ronduit BIZAR dat Vettel gewoon bij Verstappen naar binnen rijdt én dan ook nog gewoon vrijuit gaat?


China? Verstappen deed daar hetzelfde en werd toen -terecht- bestraft. De FIA zorgt met dit soort gezwalk zelf voor onrust en onduidelijkheid, IMHO...


Titel: Re: De (on)zin van straffen
Bericht door: Franky R. op 07 oktober 2018 - 22:05:48
Citaat van: Jozef op 07 oktober 2018 - 22:00:58
Het is heel simpel, hij was met 4 wielen buiten de baan en dan kom je dus terug op een manier waarbij je de anderen die wél op de baan gebleven zijn niet hindert. Hij had daar niks te zoeken in de buurt van Räikkönen, hij had meer rechtdoor moeten gaan. Dat hij op de radio nog probeerde om Räikkönen de schuld te geven was al helemaal lachwekkend. Blijkbaar kent hij de regels gewoon niet.


Was Max rechtdoor gegaan, dan had hij op "schandelijke wijze" de chicane afgesneden...De regels is; niet afsnijden.
Titel: Re: De (on)zin van straffen
Bericht door: Jozef op 07 oktober 2018 - 23:53:46
Als je je een keer verremt en de chicane afsnijdt, kom je daarmee weg. In Italië sneed hij ook de chicane af in duel met Bottas en kwam hij ermee weg. Dat is schering en inslag, dus ik snap niet waarom hij vandaag zo nodig helemaal naar rechts moest uitwijken. Tenzij het was om Räikkönen moedwillig in de weg te rijden?

Het incident met Vettel vond ik geen straf. Vettel gaat voor een veel te optimistische inhaalpoging, behoorlijk dom zou ik zeggen, maar hij heeft wel het recht om die poging te ondernemen. Verstappen liet wel wat ruimte, had meer ruimte kunnen laten maar is ook niet verplicht om dat te doen. Race-incident.
Titel: Re: De (on)zin van straffen
Bericht door: Robbert65 op 08 oktober 2018 - 00:00:03
Dat laatste gold ook voor het Räikkönen incident helemaal aan het begin van de race. De stewards hadden hun handen er niet aan moeten brnaden, het incident had geen groot gevolg voor het verloop van de race en het was gewoon een racing incident. No further action was beter geweest. Van het Vetteincident is helemaal duidelijk, zoals je al zei Jozef: Racing incident, no further action.
Titel: Re: De (on)zin van straffen
Bericht door: Jozef op 08 oktober 2018 - 00:25:27
Citaat van: Robbert65 op 08 oktober 2018 - 00:00:03
Dat laatste gold ook voor het Räikkönen incident helemaal aan het begin van de race. De stewards hadden hun handen er niet aan moeten brnaden, het incident had geen groot gevolg voor het verloop van de race en het was gewoon een racing incident.

Dat was het niet. Verstappen was van de baan, en op die manier terug de baan op komen is een kristalheldere overtreding. Als de stewards besluiten om zelfs zulke duidelijke gevallen niet te bestraffen, is het einde pas echt zoek. Dan open je weer een doos van Pandora, vol beschuldigingen over inconsistentie.
Titel: Re: De (on)zin van straffen
Bericht door: BMW.WilliamsF1 op 08 oktober 2018 - 00:33:50
Ja er valt wat van te zeggen. Als Max de chicane had afgesneden had ie voordeel gehaald en was daar iedereen weer over gevallen. Nu probeerde ie de bocht nog soort van te halen en zat Raikkonen daar. Dus het is nooit goed wat ie ook gedaan zou hebben. Zoals ie zelf zegt, volgende keer snijd ik gewoon de bocht af, want dat mag blijkbaar wel.
Titel: Re: De (on)zin van straffen
Bericht door: Wings op 08 oktober 2018 - 06:51:33
Mee eens. Onzin om dit te bestraffen.
Titel: Re: De (on)zin van straffen
Bericht door: Wings op 08 oktober 2018 - 06:54:47
Citaat van: Jozef op 07 oktober 2018 - 22:00:58
Het is heel simpel, hij was met 4 wielen buiten de baan en dan kom je dus terug op een manier waarbij je de anderen die wél op de baan gebleven zijn niet hindert. Hij had daar niks te zoeken in de buurt van Räikkönen, hij had meer rechtdoor moeten gaan. Dat hij op de radio nog probeerde om Räikkönen de schuld te geven was al helemaal lachwekkend. Blijkbaar kent hij de regels gewoon niet.

Rechtdoor was inderdaad de kortste weg van de minste weerstand. Zou ik de volgende keer ook gewoon doen, als ik Max was. Verder vind ik het gezeur om niets. Twee rijders raken elkaar, nou en joh.
Titel: Re: De (on)zin van straffen
Bericht door: Fietser op 08 oktober 2018 - 09:35:33
Als Verstappen hiervoor niet bestraft zou zijn, dan weet ik echt niet waarvoor bij iedere race een aantal stewards/scheidsrechters aanwezig is. Hoe valt het in hemelsnaam goed te praten dat een 'terugkerende' coureur een ander in moeilijkheden brengt of zelfs van de baan drukt?
Wat ik in de verband vaak hoor is het populistische: 'laat die jongens toch gewoon lekker tegen elkaar racen!' Ook Jan Lammers gisteren weer in Studio Sport. (Had hij dat ook gezegd als het geen 'Max' betrof?) De dooddoener die daarbij al snel boven komt drijven is de inconsistentie bij het uitdelen van straffen. Hele zeer goed bekeken voetbalprogramma's zeuren eindeloos door over dit onderwerp. Mijn mening: het is mensenwerk en deal ermee dat sport gereguleerd is en dus ook de F1. Het 'laat ze het lekker onderling uitvechten' doet het leuk in de strips van Michel Vaillant of films als Gladiator, maar in de hedendaagse werkelijkheid gaat het gewoon niet en dus ligt er een schone taak voor de stewards die dat in Japan m.i. goed deden.
Titel: Re: De (on)zin van straffen
Bericht door: C.G. de Beaufort op 08 oktober 2018 - 09:57:37
Afgezien van Alonso, neemt Raikkonen het nu op voor Max :

"In een ideale wereld had ik hem wat meer ruimte kunnen geven. Ik probeerde buitenom te gaan en hem zoveel mogelijk ruimte te laten. Ik weet dat het onmogelijk is om te sturen wanneer je stuiterend terugkomt over de kerbs en ik weet niet of dat nu het geval was." Raikkonen neemt het dan ook op voor de Nederlander. "Ik denk niet dat hij expres iemand probeerde te raken. Wanneer we naast elkaar op het circuit zouden rijden, dan zou hij me niet naar buiten drukken, want we weten allemaal wat er dan zou gebeuren", zegt de Fin tegenover PlanetF1.

https://www.f1today.net/nl/nieuws/f1/241982/raikkonen-ik-had-verstappen-meer-ruimte-moeten-geven (https://www.f1today.net/nl/nieuws/f1/241982/raikkonen-ik-had-verstappen-meer-ruimte-moeten-geven)

Het blijft een zooitje, die F1.

Groet,

C.G. de Beaufort

Titel: Re: De (on)zin van straffen
Bericht door: Matthijs op 08 oktober 2018 - 10:06:23
Citaat van: C.G. de Beaufort op 08 oktober 2018 - 09:57:37
Het blijft een zooitje, die F1.
Je valt precies in het populistische groepje waar Fietser het over heeft, lekker blijven klagen. Het feit dat Raikkonen alles zo makkelijk van zich af laat glijden (heerlijk!) betekent nog niet dat de F1 een zooitje is.
Titel: Re: De (on)zin van straffen
Bericht door: C.G. de Beaufort op 08 oktober 2018 - 10:19:43
Citaat van: Matthijs op 08 oktober 2018 - 10:06:23
Citaat van: C.G. de Beaufort op 08 oktober 2018 - 09:57:37
Het blijft een zooitje, die F1.
Je valt precies in het populistische groepje waar Fietser het over heeft, lekker blijven klagen. Het feit dat Raikkonen alles zo makkelijk van zich af laat glijden (heerlijk!) betekent nog niet dat de F1 een zooitje is.

Niet Fietser erbij halen, die kan voor zichzelf opkomen. Voor de rest :

Populisme (van het Latijnse populus, "volk") is een politieke stijl (soms een ideologie genoemd) waarin de centrale tegenstelling die tussen "het volk" en "de elite" is, en waarbij de populist de kant van het volk kiest. Deze begrippen kunnen op verschillende manieren worden ingevuld, zodat men links-populisten, rechts-populisten en diverse andere typen kan onderscheiden. In het algemeen spraakgebruik heeft populisme doorgaans een negatieve bijklank, hoewel er politici en denkers zijn die het als geuzennaam voeren.

Geuzennaam, dat lijkt mij leuk.

Groet,

C.G. de  Beaufort


Titel: Re: De (on)zin van straffen
Bericht door: Fietser op 08 oktober 2018 - 11:00:46
Dank voor de uitleg en het bijspijkeren van mijn Latijn, De Beaufort.
Maar wat Raikkonen vindt of denkt, is, hoe sympathiek en onderkoeld ook, m.i. niet relevant. Wat een liefst zo onpartijdig mogelijke wedstrijdleiding vindt, daar gaat het om.
Titel: Re: De (on)zin van straffen
Bericht door: C.G. de Beaufort op 08 oktober 2018 - 11:50:07
Citaat van: Fietser op 08 oktober 2018 - 11:00:46
Dank voor de uitleg en het bijspijkeren van mijn Latijn, De Beaufort.
Maar wat Raikkonen vindt of denkt, is, hoe sympathiek en onderkoeld ook, m.i. niet relevant. Wat een liefst zo onpartijdig mogelijke wedstrijdleiding vindt, daar gaat het om.

Yep, daarom moet er een onafhankelijk jury-systeem komen, niet de FIA. Nu is het een slager, die z'n eigen vlees keurt. Dat is slecht voor de coureurs, constructeurs én mensen die er naar kijken. Maar het zal nog wel enige tijd duren voordat ze het doorhebben, dus de discutabele beslissingen blijven bestaan.

Groet,

C.G. de Beaufort
Titel: Re: De (on)zin van straffen
Bericht door: Mickey op 08 oktober 2018 - 11:54:03
En ik maar denken dat de FIA onafhankelijk is en boven de teams staat.

Het blijft mensenwerk, Beaufort. Prima uiteenzetting daarover van Fietser.
Titel: Re: De (on)zin van straffen
Bericht door: Robbert65 op 08 oktober 2018 - 11:58:03
Citaat van: Fietser op 08 oktober 2018 - 09:35:33
Als Verstappen hiervoor niet bestraft zou zijn, dan weet ik echt niet waarvoor bij iedere race een aantal stewards/scheidsrechters aanwezig is. Hoe valt het in hemelsnaam goed te praten dat een 'terugkerende' coureur een ander in moeilijkheden brengt of zelfs van de baan drukt?
Wat ik in de verband vaak hoor is het populistische: 'laat die jongens toch gewoon lekker tegen elkaar racen!' Ook Jan Lammers gisteren weer in Studio Sport. (Had hij dat ook gezegd als het geen 'Max' betrof?) De dooddoener die daarbij al snel boven komt drijven is de inconsistentie bij het uitdelen van straffen. Hele zeer goed bekeken voetbalprogramma's zeuren eindeloos door over dit onderwerp. Mijn mening: het is mensenwerk en deal ermee dat sport gereguleerd is en dus ook de F1. Het 'laat ze het lekker onderling uitvechten' doet het leuk in de strips van Michel Vaillant of films als Gladiator, maar in de hedendaagse werkelijkheid gaat het gewoon niet en dus ligt er een schone taak voor de stewards die dat in Japan m.i. goed deden.
Ik erger me al jaren aan de bemoeiingen achteraf en tijdens de race van de stewards. Dat heeft niets met de opkomst van Verstappen te maken. Ik vind al heel lang dat het ze maar niet lukt om consistent te zijn. Het is gewoon puur willekeur. De ene keer wel, de andere keer niet straffen. Dan voor het zelfde vergrijp een stop en go, dan 5 seconden. Penalty points wel of niet, dat is helemaal willekeurig. Kijk, die penaltypoints zijn zo'n beetje uitgevonden voor Pastor Maldonado destijds. Omdat hij regelmatig zichzelf en anderen in gevaar bracht. Maar voor een lagesnelheidsincidentje als Verstappen met Raikkönen had gisteren én een tijdsstraf én een penalty te geven is niet in de geest van de regelgeving. Er werd niemands gezondheid in gevaar gebracht en de sport werd ook niet in discrediet gebracht. Gewoon een race incident en als je dat dat moet bestraffen hou het dan bij een drive through of een tijdstraf. Het is willekeurig en geeft continu aanleiding tot speculaties over persoonlijke voorkeuren bij stewards. Heel Nederland haat ene Gerry (Gery, Gary, Garry. Ik heb alle spelwijzen voorbij zien komen het afgelopen jaar) Connolly diep. Alsof hij een staatsbedreigend element is. Het enige wat de man doet is bijna iedere keer als hij dienst doet Verstappen een straf opleggen. Tiens...
Titel: Re: De (on)zin van straffen
Bericht door: Jozef op 08 oktober 2018 - 12:24:48
De penaltypunten zijn er m.i. gekomen vanwege Romain Grosjean. Die is voor 1 race geschorst na de startcrash in Spa 2012, omdat het voor hem ook niet de eerste keer was dat hij incidenten veroorzaakte. Het puntensysteem is daarna ingevoerd, niet voor rijders die anderen in gevaar brengen, maar om objectiviteit en transparantie te brengen in de behandeling van coureurs die de incidenten opstapelen. Want iemand schorsen is een drastische beslissing, die wil je kunnen nemen met de nodige argumenten. Het gaat niet alleen over veiligheid, maar ook om eerlijk spelen. Net zoals een voetballer wordt geschorst na 5x geel in een seizoen.
Titel: Re: De (on)zin van straffen
Bericht door: Matthijs op 08 oktober 2018 - 12:49:36
Je moet ook wel 12 punten halen in 1 jaar om een schorsing op te lopen. Je moet dus 12 gele kaarten oplopen voordat je een keer wordt geschorst. Je hoeft het niet met de stewards eens te zijn, maar zo raar is het niet dat Verstappen gisteren een gele kaart kreeg. Als je 12 keer iemand van de baan duwt in 1 jaar dan mag je van mij wel een keertje een wedstrijd afkoelen.
Titel: Re: De (on)zin van straffen
Bericht door: Fietser op 08 oktober 2018 - 16:57:06
Citaat van: Mickey op 08 oktober 2018 - 11:54:03
En ik maar denken dat de FIA onafhankelijk is en boven de teams staat.

Het blijft mensenwerk, Beaufort. Prima uiteenzetting daarover van Fietser.

Dank. Je hebt gelijk. Consistentie en menselijk denken en handelen zitten mekaar vaak danig in de weg. Maar er wacht ons een schitterende toekomst dankzij algoritmen. (Ofschoon die nu reeds een hele vette vinger in de pap hebben - denk Chinese toestanden.) Hiermee wordt in een komende F1-wereld triljarden data binnen een nanoseconde verwerkt en beoordeeld. Dat laatste naar algemeen aanvaarde maatstaven. Dus elke brainwave van een coureur, zijn fysiek, zelfs zijn intenties (dit schijnt in de toekomst echt een optie te zijn), ieder mogelijke track-positie, de gehele conditie van de auto en van de concurrentie, ook de fysica van alles in zijn verdere omgeving, de weersomstandigheden en het potentiële gevaar van anderen in een bepaalde situatie, afijn een hoeveelheid vernuftige risicoberekening waar je complete zwarte gaten mee dicht kunt plamuren. Met behulp van die dekselse algoritmen weet in minder dan geen tijd iedere F1-bobo, -official, -coureur of -volger wat mag en wat niet. En dus ook wat niet wordt bestraft en wat wel. En wat de eventuele straf inhoudt. Dus geen gelul achteraf! Belangrijk hierbij is vooral ook dat een algoritme geen vooringenomenheid of voorkeur kent. Directe duidelijkheid en objectiviteit voor iedereen en wel van een onwaarschijnlijk vernuft waarbij een voetbal-VAR verbleekt tot een houten telraam. Kortom: niet getreurd, de F1 (én de hele mensheid) gaat een geweldige toekomst tegemoet. Zonder inconsistentie. ;)

Titel: Re: De (on)zin van straffen
Bericht door: Robbert65 op 08 oktober 2018 - 21:05:47
http://www.youtube.com/watch?v=4-W5kcizr5Y (http://www.youtube.com/watch?v=4-W5kcizr5Y)

Eens!
Titel: Re: De (on)zin van straffen
Bericht door: Arthur op 12 november 2018 - 20:54:26
In het kader van dit topic mag een nieuwe straf hier zeker niet ontbreken, taakstraf.... Je kunt zeggen wat je wilt maar deze vind ik wel heel creatief  :D [sarcastisch of juist niet....]