GPForum.eu

Autosport => Formule 1 forum => Topic gestart door: Robbert65 op 24 juni 2018 - 22:17:31

Poll
Vraag: Wie was de beste rijder van de Grand Prix van Frankrijk?
Optie 1: Hamilton stemmen: 4
Optie 2: Verstappen stemmen: 4
Optie 3: Räikkönen stemmen: 0
Optie 4: Vettel stemmen: 1
Optie 5: Ricciardo stemmen: 0
Optie 6: /Magnussen stemmen: 1
Optie 7: Bottas stemmen: 0
Optie 8: Sainz stemmen: 0
Optie 9: Hülkenberg stemmen: 0
Optie 10: Leclerc stemmen: 3
Optie 11: Iemand anders, namelijk: stemmen: 0
Titel: GP FRANKRIJK: Driver of the Day
Bericht door: Robbert65 op 24 juni 2018 - 22:17:31
Ik zeg Lewis. Kan niet missen. Prima, foutloos en souverein...
Titel: Re: GP FRANKRIJK: Driver of the Day
Bericht door: Matthijs op 24 juni 2018 - 22:23:58
Hamilton foutloos en oppermachtig.

Credits voor Leclerc, maar hij was niet foutloos in de race. Desondanks toch een puntje, knap als niemand voor je uitvalt.
Titel: Re: GP FRANKRIJK: Driver of the Day
Bericht door: Tuesday op 24 juni 2018 - 22:44:13
LeClerc over het hele weekend.
Titel: Re: GP FRANKRIJK: Driver of the Day
Bericht door: Jozef op 24 juni 2018 - 23:17:13
Ik vond het wel opmerkelijk dat Vettal tot Driver of the Day werd gekroond. Hij vergooide toch echt zelf een zekere podiumplek...
Titel: Re: GP FRANKRIJK: Driver of the Day
Bericht door: Tuesday op 24 juni 2018 - 23:59:59
Citaat van: Jozef op 24 juni 2018 - 23:17:13
Ik vond het wel opmerkelijk dat Vettal tot Driver of the Day werd gekroond. Hij vergooide toch echt zelf een zekere podiumplek...
op dat moment niet helemaal zeker, Max zat ook aan de buitenkant er naast. Komt die ervoor moet je er eerst nog maar weer voorbij zien te komen.
Titel: Re: GP FRANKRIJK: Driver of the Day
Bericht door: Mickey op 25 juni 2018 - 06:46:16
Vind het ook absurd. Vettel vergooit hier zijn leiderschap in het wk en laat veel punten liggen die misschien wel cruciaal kunnen zijn voor de titel. Kan je nog zo'n goede race rijden, je hebt 'm eerst zelf verkloot.
Titel: Re: GP FRANKRIJK: Driver of the Day
Bericht door: robbert op 25 juni 2018 - 08:47:11
ik zou mss voor vettel kiezen, omdat hij ervoor zorgt dat de race niet saai is. Maar de winnaar is hier toch wel de driver of the day. Zeer dominant gereden, en grote kans op de titel met zo'n superwagen. Mercedes heeft duidelijk met 1 update ferrari voorbijgestoken met voorsprong
Titel: Re: GP FRANKRIJK: Driver of the Day
Bericht door: Mickey op 25 juni 2018 - 09:20:09
Maar is dat een verdienste van Hamilton of van Mercedes? Ik merk dat ik bij dotd vaak zoek naar de optie 'geen van allen', maar die is er niet.
Titel: Re: GP FRANKRIJK: Driver of the Day
Bericht door: Robbert65 op 25 juni 2018 - 11:23:56
Citaat van: Mickey op 25 juni 2018 - 09:20:09
Maar is dat een verdienste van Hamilton of van Mercedes? Ik merk dat ik bij dotd vaak zoek naar de optie 'geen van allen', maar die is er niet.
Daar is op zich wat aan te doen, maar ik weet niet of dat aan het karakter van de poll beantwoordt. Verder is er natuurlijk de poll Dork of the Day...
Titel: Re: GP FRANKRIJK: Driver of the Day
Bericht door: BMW.WilliamsF1 op 25 juni 2018 - 11:26:31
haha Vettel driver of the day ja. Ik vind t knap hoor. Je beukt iemand er af, vervolgens verlies je ook nog de leiding in het WK en dan driver of the day worden. Als Max iemand er af had gebeukt had ie weer een bak stront over zich heen gehad en was ie nooit driver of the day geworden :)

Anyway, ik heb op Lewis gestemd, maar Max was ook gewoon foutloos en Leclerc weer in de punten!
Titel: Re: GP FRANKRIJK: Driver of the Day
Bericht door: Wings op 25 juni 2018 - 17:47:57
Ligt eraan welk criterium je hanteert. Seb reed behalve dat ongelukkig moment een prima race. Zet het maar eens af tegen Bottas die met de snellere Mercedes in exact dezelfde situatie verkeert en meer topsnelheid heeft. Heeft beduidend meer moeite met inhalen dan de Duitser.
Titel: Re: GP FRANKRIJK: Driver of the Day
Bericht door: Wings op 25 juni 2018 - 17:49:31
Max. Deed niets verkeerds, won twee plekken en had een dijk van een pace, afgezet tegen de pace van Danny in exact dezelfde situatie.
Titel: Re: GP FRANKRIJK: Driver of the Day
Bericht door: BMW.WilliamsF1 op 25 juni 2018 - 22:18:00
Ricciardo had trouwens wel echt een kapotte voorvleugel.
Titel: Re: GP FRANKRIJK: Driver of the Day
Bericht door: Tuesday op 25 juni 2018 - 22:31:15
Citaat van: BMW.WilliamsF1 op 25 juni 2018 - 22:18:00
Ricciardo had trouwens wel echt een kapotte voorvleugel.
moet haast wel, in de eerste stint kon ie Max prima volgen, de 2e stint begon ie ook nog goed, maar toen zakte het ineens als een pudding in elkaar.
Titel: Re: GP FRANKRIJK: Driver of the Day
Bericht door: Arthur op 25 juni 2018 - 22:48:22
Ik ga voor Leclerc. Puike prestatie met die Sauber!
Titel: Re: GP FRANKRIJK: Driver of the Day
Bericht door: Robbert65 op 25 juni 2018 - 23:00:45
Citaat van: Tuesday op 25 juni 2018 - 22:31:15
Citaat van: BMW.WilliamsF1 op 25 juni 2018 - 22:18:00
Ricciardo had trouwens wel echt een kapotte voorvleugel.
moet haast wel, in de eerste stint kon ie Max prima volgen, de 2e stint begon ie ook nog goed, maar toen zakte het ineens als een pudding in elkaar.
Het schijnt (niet gezien, maar gehoord bij Autobahn) dat eerst aan de ene en een paar ronden later aan de andere kant de bovenste twee vleugeltjes op het horizontale deel van de voorvleugel spontaan(?) zijn afgebroken.
Titel: Re: GP FRANKRIJK: Driver of the Day
Bericht door: Tuesday op 25 juni 2018 - 23:13:38
Citaat van: Robbert65 op 25 juni 2018 - 23:00:45
Citaat van: Tuesday op 25 juni 2018 - 22:31:15
Citaat van: BMW.WilliamsF1 op 25 juni 2018 - 22:18:00
Ricciardo had trouwens wel echt een kapotte voorvleugel.
moet haast wel, in de eerste stint kon ie Max prima volgen, de 2e stint begon ie ook nog goed, maar toen zakte het ineens als een pudding in elkaar.
Het schijnt (niet gezien, maar gehoord bij Autobahn) dat eerst aan de ene en een paar ronden later aan de andere kant de bovenste twee vleugeltjes op het horizontale deel van de voorvleugel spontaan(?) zijn afgebroken.
https://www.f1today.net/nl/nieuws/f1/239355/p4-maximaal-haalbare-voor-ricciardo-door-schade-aan-voorvleugel (https://www.f1today.net/nl/nieuws/f1/239355/p4-maximaal-haalbare-voor-ricciardo-door-schade-aan-voorvleugel)
Titel: Re: GP FRANKRIJK: Driver of the Day
Bericht door: Robbert65 op 25 juni 2018 - 23:30:59
yep. zelfde verhaal.
Titel: Re: GP FRANKRIJK: Driver of the Day
Bericht door: BMW.WilliamsF1 op 25 juni 2018 - 23:43:16
https://nl.motorsport.com/f1/news/uitgelegd-beschadigde-voorvleugel-ricciardo-frankrijk/3129232/

Hier nog wat foto's van de schade. Lijkt wel afgebroken te zijn. Geen fout van Ricciardo iig.
Titel: Re: GP FRANKRIJK: Driver of the Day
Bericht door: Robbert65 op 25 juni 2018 - 23:45:03
productiefoutje misschien...
Titel: Re: GP FRANKRIJK: Driver of the Day
Bericht door: Matthijs op 26 juni 2018 - 08:11:06
'Mooi' hoe Ricciardo op f1today punt nl door een aantal 'fans' aardig wordt afgefikt. Dat hij altijd wel een rotsmoes heeft als hij langzamer is, dat soort werk. Jammer dat we er met Verstappen een aantal nieuwe fans bijgekregen hebben die Verstappen blind verdedigen, ook als dat niet nodig is (zoals nu). Op internationale fora zijn deze nieuwe fans ook berucht.
Titel: Re: GP FRANKRIJK: Driver of the Day
Bericht door: Robbert65 op 26 juni 2018 - 11:24:58
Dat was in de tijd van Jos ook zo. Klein adviesje: lees nooit de comments op F1today :-)
Titel: Re: GP FRANKRIJK: Driver of the Day
Bericht door: Matthijs op 26 juni 2018 - 12:50:00
Daarvoor ga ik juist naar f1today  ;)
Titel: Re: GP FRANKRIJK: Driver of the Day
Bericht door: Wings op 26 juni 2018 - 13:09:08
Citaat van: Matthijs op 26 juni 2018 - 08:11:06
'Mooi' hoe Ricciardo op f1today punt nl door een aantal 'fans' aardig wordt afgefikt. Dat hij altijd wel een rotsmoes heeft als hij langzamer is, dat soort werk. Jammer dat we er met Verstappen een aantal nieuwe fans bijgekregen hebben die Verstappen blind verdedigen, ook als dat niet nodig is (zoals nu). Op internationale fora zijn deze nieuwe fans ook berucht.

Viel mij in 2016 ook op. Danny kan het niet goed hebben als hij verslagen won en de races waarin Max succesvol was, was er altijd wel iets aan te merken op zijn auto of strategie. Is ook verder niets mis mee, die mannen zijn tot op het bot gemotiveerd en de zurigheid druipt er af als het niet wil lukken. Kijk maar naar Lewis. En verder heeft Max natuurlijk ook zijn bashclub die minstens zo erg zijn. Bij ieder contact wordt Max tot aan zijn schoenveters afgebrand. Zo kunnen we aan de gang blijven natuurlijk.
Titel: Re: GP FRANKRIJK: Driver of the Day
Bericht door: Wings op 26 juni 2018 - 13:15:38
Citaat van: BMW.WilliamsF1 op 25 juni 2018 - 23:43:16
https://nl.motorsport.com/f1/news/uitgelegd-beschadigde-voorvleugel-ricciardo-frankrijk/3129232/

Hier nog wat foto's van de schade. Lijkt wel afgebroken te zijn. Geen fout van Ricciardo iig.

Hoeft niet maar kan wel. Als je wat agressiever over de kerbs rijdt, kun je misschien wel sneller zijn, maar kan het spul ook  stukgaan. Verder was Max in Canada ook in het tweede deel van de race sneller dan het eerste deel ten aanzien van Danny.   
Titel: Re: GP FRANKRIJK: Driver of the Day
Bericht door: Tuesday op 26 juni 2018 - 14:21:07
Citaat van: Wings op 26 juni 2018 - 13:15:38
Citaat van: BMW.WilliamsF1 op 25 juni 2018 - 23:43:16
https://nl.motorsport.com/f1/news/uitgelegd-beschadigde-voorvleugel-ricciardo-frankrijk/3129232/

Hier nog wat foto's van de schade. Lijkt wel afgebroken te zijn. Geen fout van Ricciardo iig.

Hoeft niet maar kan wel. Als je wat agressiever over de kerbs rijdt, kun je misschien wel sneller zijn, maar kan het spul ook  stukgaan. Verder was Max in Canada ook in het tweede deel van de race sneller dan het eerste deel ten aanzien van Danny.
na de 1e pitstops zijn de kaarten doorgaans wel geschud. In de eerste stint moet je zo snel (en slim) mogelijk zijn om rond de pitstops wat te kunnen uitrichten. Wat dat betreft is een eerste stint echt wel beter vergelijkingsmateriaal dan wat daarna gebeurd.
Titel: Re: GP FRANKRIJK: Driver of the Day
Bericht door: BMW.WilliamsF1 op 26 juni 2018 - 20:56:13
Haha ik lees die comments van dat volk op f1today ook weleens, Altijd leuk. :)

Zonder schade was Riccardo ook niet voor Max gekomen, maar wel P3 denk ik.
Titel: Re: GP FRANKRIJK: Driver of the Day
Bericht door: FolkertE op 27 juni 2018 - 10:28:20
Maar hoeveel tijd verloor Ricciardo er door? Hoe groot was de schade?
Max complete wing end plate ontbrak en hij was nog steeds heel snel. Ik geloof niet dat de schade aan de vleugel coor meer dan 3 tiende per rondje zou hebben gekost, anders waren ze wel gaan pitten denk ik.
Titel: Re: GP FRANKRIJK: Driver of the Day
Bericht door: Jozef op 27 juni 2018 - 12:53:45
De schade aan Ricciardo's vleugel was véél erger dan een ontbrekende end plate. Pitten was nooit een optie omdat hij dan achter de Ferrari's was beland.
Titel: Re: GP FRANKRIJK: Driver of the Day
Bericht door: Matthijs op 27 juni 2018 - 13:27:34
Waarom is het zo moeilijk om te accepteren dat Ricciardo op achterstand werd gereden door een kapotte vleugel? Doet dat iets af aan de prestatie van Verstappen?
Titel: Re: GP FRANKRIJK: Driver of the Day
Bericht door: Mickey op 27 juni 2018 - 13:45:47
Het is coureurs eigen om een reden, ik noem het bewust geen excuus, buiten zichzelf te zoeken en vaak ook te melden. Hebben ze allemaal wel een handje van, de ene erger dan de ander. Carry on, wat mij betreft.
Titel: Re: GP FRANKRIJK: Driver of the Day
Bericht door: FolkertE op 27 juni 2018 - 16:34:50
Citaat van: Matthijs op 27 juni 2018 - 13:27:34
Waarom is het zo moeilijk om te accepteren dat Ricciardo op achterstand werd gereden door een kapotte vleugel? Doet dat iets af aan de prestatie van Verstappen?

Het is niet dat ik niet kan accepteren dat Ricciardo schade had en dat het bij heeft bij gedragen aan deachterstand van Dan, maar ik vraag me af hoeveel.

Citaat van: Jozef op 27 juni 2018 - 12:53:45
De schade aan Ricciardo's vleugel was véél erger dan een ontbrekende end plate. Pitten was nooit een optie omdat hij dan achter de Ferrari's was beland.

Heb je dat ergens gelezen? Want het enige wat ik er over gehoord heb is dat het het rijgedrag beïnvloede maar niet hoeveel.
En pitten had wel degelijk een optie kunnen zijn. Kimi was soms 1,5 sexonde per rondje sneller.
Titel: Re: GP FRANKRIJK: Driver of the Day
Bericht door: Wings op 27 juni 2018 - 17:55:06
Citaat van: Jozef op 27 juni 2018 - 12:53:45
De schade aan Ricciardo's vleugel was véél erger dan een ontbrekende end plate. Pitten was nooit een optie omdat hij dan achter de Ferrari's was beland.

Mét kapotte voorvleugel ook. Ik geloof geen bal dat de schade zoveel verschil maakt. De schade zou twee ronden voor de bandenwissel zijn ontstaan. Als het verschrikkelijk veel uitmaakt dan had Danny het eerder opgemerkt. Bovendien had Red Bull ook het zekere voor het onzekere kunnen nemen en de vleugel vervangen op het moment dat Seb banden wisselt. Er was marge genoeg en je moet er niet aan denken wat er gebeurt bij een SC. Dan was hij de pineut met schade en ouder rubber.
Titel: Re: GP FRANKRIJK: Driver of the Day
Bericht door: Jozef op 27 juni 2018 - 18:22:53
Citaat van: FolkertE op 27 juni 2018 - 16:34:50
Citaat van: Jozef op 27 juni 2018 - 12:53:45
De schade aan Ricciardo's vleugel was véél erger dan een ontbrekende end plate. Pitten was nooit een optie omdat hij dan achter de Ferrari's was beland.

Heb je dat ergens gelezen? Want het enige wat ik er over gehoord heb is dat het het rijgedrag beïnvloede maar niet hoeveel.
En pitten had wel degelijk een optie kunnen zijn. Kimi was soms 1,5 sexonde per rondje sneller.

Nee, maar dat is wel duidelijk aan het soort schade. De end plate helpt een vleugel wat efficiënter te maken en heeft ook invloed op de luchtstroom verder naar achteren. Maar door de turbulentie die het voorwiel creëert, is die invloed eigenlijk niet zo heel groot. Ricciardo miste meerdere horizontale vleugeldelen die gewoon rechtstreeks instaan voor het creëren van neerwaartse druk, dus het was gewoon een significante klap downforce die hij miste. En de invloed van die elementen op de luchtstroom aan de voorkant van de vloer is ook nog eens enorm (de befaamde 'Y250 vortex').

De reden waarom pitten niet kon was omdat hij dan zijn positie op de baan had afgegeven.
Titel: Re: GP FRANKRIJK: Driver of the Day
Bericht door: Tuesday op 27 juni 2018 - 18:36:52
Citaat van: Jozef op 27 juni 2018 - 18:22:53
Citaat van: FolkertE op 27 juni 2018 - 16:34:50
Citaat van: Jozef op 27 juni 2018 - 12:53:45
De schade aan Ricciardo's vleugel was véél erger dan een ontbrekende end plate. Pitten was nooit een optie omdat hij dan achter de Ferrari's was beland.

Heb je dat ergens gelezen? Want het enige wat ik er over gehoord heb is dat het het rijgedrag beïnvloede maar niet hoeveel.
En pitten had wel degelijk een optie kunnen zijn. Kimi was soms 1,5 sexonde per rondje sneller.

Nee, maar dat is wel duidelijk aan het soort schade. De end plate helpt een vleugel wat efficiënter te maken en heeft ook invloed op de luchtstroom verder naar achteren. Maar door de turbulentie die het voorwiel creëert, is die invloed eigenlijk niet zo heel groot. Ricciardo miste meerdere horizontale vleugeldelen die gewoon rechtstreeks instaan voor het creëren van neerwaartse druk, dus het was gewoon een significante klap downforce die hij miste. En de invloed van die elementen op de luchtstroom aan de voorkant van de vloer is ook nog eens enorm (de befaamde 'Y250 vortex').

De reden waarom pitten niet kon was omdat hij dan zijn positie op de baan had afgegeven.
ik heb het idee dat Wings de foto's niet heeft gezien

Edit: dit is een foto van de eerste schade. Binnenkant van de linkervleugel (voor de kijker rechts) mist een groot gedeelte. Een paar ronden later gebeurd aan de rechterkant hetzelfde. (https://drivetribe.imgix.net/OnyaYIcdRQy7bcJRUKLdRg?w=1100&h=619&fm=pjpg&auto=compress&fit=crop&crop=faces)
Titel: Re: GP FRANKRIJK: Driver of the Day
Bericht door: FolkertE op 27 juni 2018 - 19:13:01
Citaat van: Jozef op 27 juni 2018 - 18:22:53
Citaat van: FolkertE op 27 juni 2018 - 16:34:50
Citaat van: Jozef op 27 juni 2018 - 12:53:45
De schade aan Ricciardo's vleugel was véél erger dan een ontbrekende end plate. Pitten was nooit een optie omdat hij dan achter de Ferrari's was beland.

Heb je dat ergens gelezen? Want het enige wat ik er over gehoord heb is dat het het rijgedrag beïnvloede maar niet hoeveel.
En pitten had wel degelijk een optie kunnen zijn. Kimi was soms 1,5 sexonde per rondje sneller.

Nee, maar dat is wel duidelijk aan het soort schade. De end plate helpt een vleugel wat efficiënter te maken en heeft ook invloed op de luchtstroom verder naar achteren. Maar door de turbulentie die het voorwiel creëert, is die invloed eigenlijk niet zo heel groot. Ricciardo miste meerdere horizontale vleugeldelen die gewoon rechtstreeks instaan voor het creëren van neerwaartse druk, dus het was gewoon een significante klap downforce die hij miste. En de invloed van die elementen op de luchtstroom aan de voorkant van de vloer is ook nog eens enorm (de befaamde 'Y250 vortex').

De reden waarom pitten niet kon was omdat hij dan zijn positie op de baan had afgegeven.

Dus eigenlijk gok je een beetje hoeveel tijd de schade zou kosten. Je weet dus niet welke schade veel erger was en welke niet.
Daarnaast, als ik de foto's van Tuesday bekijk, zie je dat de schade al zichtbaar was bij de pitstop. Als de schade zo erg zou zijn geweest hadden ze hem direct een nieuwe neus gegeven. Zelfs als ze het na een paar ronde pas ontdekte, was een nieuwe neus halen de logische keus geweest. Zeker als de schade veel invloed zou hebben gehad op de ronde tijden. Hij zou hoogstens P5 zijn geweest. Maar hij zou wel nieuwe banden hebben gehad.
Titel: Re: GP FRANKRIJK: Driver of the Day
Bericht door: Wings op 27 juni 2018 - 19:30:22
Citaat van: Jozef op 27 juni 2018 - 18:22:53
De reden waarom pitten niet kon was omdat hij dan zijn positie op de baan had afgegeven.

Die ruimte was er wel toen Seb naar binnen kwam voor vers rubber. Ondanks dat gegeven besloot Red Bull om Danny buiten te laten, terwijl er geen dreiging was van Seb en hij Kimi niet kon aanvallen.
Titel: Re: GP FRANKRIJK: Driver of the Day
Bericht door: Wings op 27 juni 2018 - 19:35:53
Citaat van: FolkertE op 27 juni 2018 - 19:13:01
Dus eigenlijk gok je een beetje hoeveel tijd de schade zou kosten. Je weet dus niet welke schade veel erger was en welke niet.
Daarnaast, als ik de foto's van Tuesday bekijk, zie je dat de schade al zichtbaar was bij de pitstop. Als de schade zo erg zou zijn geweest hadden ze hem direct een nieuwe neus gegeven. Zelfs als ze het na een paar ronde pas ontdekte, was een nieuwe neus halen de logische keus geweest. Zeker als de schade veel invloed zou hebben gehad op de ronde tijden. Hij zou hoogstens P5 zijn geweest. Maar hij zou wel nieuwe banden hebben gehad.

Toen Seb naar binnen ging was er ruimte. Plus wat je zegt.
Titel: Re: GP FRANKRIJK: Driver of the Day
Bericht door: Tuesday op 27 juni 2018 - 19:36:15
Citaat van: FolkertE op 27 juni 2018 - 19:13:01
Citaat van: Jozef op 27 juni 2018 - 18:22:53
Citaat van: FolkertE op 27 juni 2018 - 16:34:50
Citaat van: Jozef op 27 juni 2018 - 12:53:45
De schade aan Ricciardo's vleugel was véél erger dan een ontbrekende end plate. Pitten was nooit een optie omdat hij dan achter de Ferrari's was beland.

Heb je dat ergens gelezen? Want het enige wat ik er over gehoord heb is dat het het rijgedrag beïnvloede maar niet hoeveel.
En pitten had wel degelijk een optie kunnen zijn. Kimi was soms 1,5 sexonde per rondje sneller.

Nee, maar dat is wel duidelijk aan het soort schade. De end plate helpt een vleugel wat efficiënter te maken en heeft ook invloed op de luchtstroom verder naar achteren. Maar door de turbulentie die het voorwiel creëert, is die invloed eigenlijk niet zo heel groot. Ricciardo miste meerdere horizontale vleugeldelen die gewoon rechtstreeks instaan voor het creëren van neerwaartse druk, dus het was gewoon een significante klap downforce die hij miste. En de invloed van die elementen op de luchtstroom aan de voorkant van de vloer is ook nog eens enorm (de befaamde 'Y250 vortex').

De reden waarom pitten niet kon was omdat hij dan zijn positie op de baan had afgegeven.

Dus eigenlijk gok je een beetje hoeveel tijd de schade zou kosten. Je weet dus niet welke schade veel erger was en welke niet.
Daarnaast, als ik de foto's van Tuesday bekijk, zie je dat de schade al zichtbaar was bij de pitstop. Als de schade zo erg zou zijn geweest hadden ze hem direct een nieuwe neus gegeven. Zelfs als ze het na een paar ronde pas ontdekte, was een nieuwe neus halen de logische keus geweest. Zeker als de schade veel invloed zou hebben gehad op de ronde tijden. Hij zou hoogstens P5 zijn geweest. Maar hij zou wel nieuwe banden hebben gehad.
je zou je haast af gaan vragen waar Newey zoveel winst maakt tov de andere Renault teams  :o Dit soort dingen ga je echt wel terug zien in rondetijden, balans en bandenslijtage. Hoeveel precies weet idd niemand, maar doet dat er zo heel veel toe dan? Ricciardo had 4 seconden voorsprong op Raikkonen, een voorvleugel wisselen tijdens de stop zou betekenen dat hij trackpositie aan Raikkonen kwijt zou zijn en zie die maar eens terug te krijgen tov een auto die qua snelheid minimaal gelijkwaardig is. Op zich een verklaarbare keus dus om trackpositie te houden ten kostte van misschien 1 of 2 tiende in rondetijd.
Titel: Re: GP FRANKRIJK: Driver of the Day
Bericht door: Tuesday op 27 juni 2018 - 19:36:58
Citaat van: Wings op 27 juni 2018 - 19:35:53
Citaat van: FolkertE op 27 juni 2018 - 19:13:01
Dus eigenlijk gok je een beetje hoeveel tijd de schade zou kosten. Je weet dus niet welke schade veel erger was en welke niet.
Daarnaast, als ik de foto's van Tuesday bekijk, zie je dat de schade al zichtbaar was bij de pitstop. Als de schade zo erg zou zijn geweest hadden ze hem direct een nieuwe neus gegeven. Zelfs als ze het na een paar ronde pas ontdekte, was een nieuwe neus halen de logische keus geweest. Zeker als de schade veel invloed zou hebben gehad op de ronde tijden. Hij zou hoogstens P5 zijn geweest. Maar hij zou wel nieuwe banden hebben gehad.

Toen Seb naar binnen ging was er ruimte. Plus wat je zegt.
dan was ie, euh, ff rekenen...... ook 4e geworden.
Titel: Re: GP FRANKRIJK: Driver of the Day
Bericht door: FolkertE op 27 juni 2018 - 22:13:34
Citaat van: Tuesday op 27 juni 2018 - 19:36:58
Citaat van: Wings op 27 juni 2018 - 19:35:53
Citaat van: FolkertE op 27 juni 2018 - 19:13:01
Dus eigenlijk gok je een beetje hoeveel tijd de schade zou kosten. Je weet dus niet welke schade veel erger was en welke niet.
Daarnaast, als ik de foto's van Tuesday bekijk, zie je dat de schade al zichtbaar was bij de pitstop. Als de schade zo erg zou zijn geweest hadden ze hem direct een nieuwe neus gegeven. Zelfs als ze het na een paar ronde pas ontdekte, was een nieuwe neus halen de logische keus geweest. Zeker als de schade veel invloed zou hebben gehad op de ronde tijden. Hij zou hoogstens P5 zijn geweest. Maar hij zou wel nieuwe banden hebben gehad.

Toen Seb naar binnen ging was er ruimte. Plus wat je zegt.
dan was ie, euh, ff rekenen...... ook 4e geworden.
met misschien nog een kans om Kimi terug te pakken. Daarnaast wist RBR tijdens de stop al dat de vleugel beschadigd was. Hadden ze dorect kunnen vervangen.
Ik blij er bij, als de schade echt zo groot was geweest en hij zoveel tijd verloor, hadden ze hem een nieuwe neus gegeven bij de eerste stop of paar ronde later toen ze zagen dat Kimi gewoon snel was.
Titel: Re: GP FRANKRIJK: Driver of the Day
Bericht door: Tuesday op 27 juni 2018 - 23:03:46
Citaat van: FolkertE op 27 juni 2018 - 22:13:34
Citaat van: Tuesday op 27 juni 2018 - 19:36:58
Citaat van: Wings op 27 juni 2018 - 19:35:53
Citaat van: FolkertE op 27 juni 2018 - 19:13:01
Dus eigenlijk gok je een beetje hoeveel tijd de schade zou kosten. Je weet dus niet welke schade veel erger was en welke niet.
Daarnaast, als ik de foto's van Tuesday bekijk, zie je dat de schade al zichtbaar was bij de pitstop. Als de schade zo erg zou zijn geweest hadden ze hem direct een nieuwe neus gegeven. Zelfs als ze het na een paar ronde pas ontdekte, was een nieuwe neus halen de logische keus geweest. Zeker als de schade veel invloed zou hebben gehad op de ronde tijden. Hij zou hoogstens P5 zijn geweest. Maar hij zou wel nieuwe banden hebben gehad.

Toen Seb naar binnen ging was er ruimte. Plus wat je zegt.
dan was ie, euh, ff rekenen...... ook 4e geworden.
met misschien nog een kans om Kimi terug te pakken. Daarnaast wist RBR tijdens de stop al dat de vleugel beschadigd was. Hadden ze dorect kunnen vervangen.
Ik blij er bij, als de schade echt zo groot was geweest en hij zoveel tijd verloor, hadden ze hem een nieuwe neus gegeven bij de eerste stop of paar ronde later toen ze zagen dat Kimi gewoon snel was.
met een extra stop was ie een halve minuut achter Kimi terecht gekomen en Kimi ging als brandweer op de supersofts. Had ie never nooit terug gepakt. Vleugel wisselen tijdens de 1e pitstop was een optie, maar toen was de schade dus nog maar de helft van wat het later was en was Ricciardo trackpositie en dus P3 kwijt geweest aan Kimi. Dat RBR dan kiest voor trackpositie lijkt me geen gekke keus. Verder is het onzin dat de schade niet groot kan zijn geweest omdat ze anders wel gestopt waren. Een pitstop kost al gauw een kleine halve minuut, het probleem verergerde een rondje of 20-25 voor het einde; om een pitstop te rechtvaardigen moet je dan schade hebben die je meer dan een seconde per ronde kost. Zoveel is het dus niet geweest, maar dat het een paar tienden tot een halve seconde heeft gekost lijkt me op basis van de foto's geen rare veronderstelling.
Titel: Re: GP FRANKRIJK: Driver of the Day
Bericht door: Wings op 28 juni 2018 - 07:08:38
Citaat van: FolkertE op 27 juni 2018 - 22:13:34
met misschien nog een kans om Kimi terug te pakken. Daarnaast wist RBR tijdens de stop al dat de vleugel beschadigd was. Hadden ze dorect kunnen vervangen.
Ik blij er bij, als de schade echt zo groot was geweest en hij zoveel tijd verloor, hadden ze hem een nieuwe neus gegeven bij de eerste stop of paar ronde later toen ze zagen dat Kimi gewoon snel was.

Het verloop van de race staat niet op een presenteerblaadje. Nu achteraf is het makkelijk om te zeggen dat het Danny niets zou hebben gebracht, maar achteraf heb je de wijsheid in pacht. Op het moment dat Seb wielen ging wisselen wist Red Bull niet dat er geen SC meer zou komen. Als Danny veel last had zou men zijn positie wel zekerstellen. En dan had hij bij een SC mogelijk nog kunnen aanvallen. De pijn viel volgens mij reuze mee.
Titel: Re: GP FRANKRIJK: Driver of the Day
Bericht door: Jozef op 28 juni 2018 - 13:17:17
Citaat van: FolkertE op 27 juni 2018 - 19:13:01Dus eigenlijk gok je een beetje hoeveel tijd de schade zou kosten.

Nee. Ik heb toch nergens een tijd genoemd?

Citaat van: FolkertE op 27 juni 2018 - 19:13:01Je weet dus niet welke schade veel erger was en welke niet.

Dat weet ik dus wel, dat leg ik je net uit... ::)

Citaat van: FolkertE op 27 juni 2018 - 19:13:01Daarnaast, als ik de foto's van Tuesday bekijk, zie je dat de schade al zichtbaar was bij de pitstop. Als de schade zo erg zou zijn geweest hadden ze hem direct een nieuwe neus gegeven. Zelfs als ze het na een paar ronde pas ontdekte, was een nieuwe neus halen de logische keus geweest. Zeker als de schade veel invloed zou hebben gehad op de ronde tijden. Hij zou hoogstens P5 zijn geweest. Maar hij zou wel nieuwe banden hebben gehad.

De schade werd pas tijdens de pitstop ontdekt dus natuurlijk hebben ze de neus niet meteen vervangen. Een pitstop duurt maar 3 seconden, dan neem je niet zo'n beslissing. En zoals ik al twee keer zei, een pitstop zou hem altijd track position hebben gekost, dus was het logischer om buiten te blijven.
Titel: Re: GP FRANKRIJK: Driver of the Day
Bericht door: Tuesday op 28 juni 2018 - 14:01:50
Citaat van: Wings op 28 juni 2018 - 07:08:38
Citaat van: FolkertE op 27 juni 2018 - 22:13:34
met misschien nog een kans om Kimi terug te pakken. Daarnaast wist RBR tijdens de stop al dat de vleugel beschadigd was. Hadden ze dorect kunnen vervangen.
Ik blij er bij, als de schade echt zo groot was geweest en hij zoveel tijd verloor, hadden ze hem een nieuwe neus gegeven bij de eerste stop of paar ronde later toen ze zagen dat Kimi gewoon snel was.

Het verloop van de race staat niet op een presenteerblaadje. Nu achteraf is het makkelijk om te zeggen dat het Danny niets zou hebben gebracht, maar achteraf heb je de wijsheid in pacht. Op het moment dat Seb wielen ging wisselen wist Red Bull niet dat er geen SC meer zou komen. Als Danny veel last had zou men zijn positie wel zekerstellen. En dan had hij bij een SC mogelijk nog kunnen aanvallen. De pijn viel volgens mij reuze mee.
met een voorsprong van 50 seconden heb je totaal niks te vrezen van een SC, sterke nog, doorgaans is een SC het ideale moment om een stop te maken. En dan heb je ook direct de best mogelijke banden voor de herstart. Volgende argument graag. Of misschien verstandiger, gewoon niet zo eigenwijs doen.
Titel: Re: GP FRANKRIJK: Driver of the Day
Bericht door: Matthijs op 28 juni 2018 - 14:26:30
Het lijkt me allemaal niet zo moeilijk. De schade werd pas opgemerkt tijdens de pitstop, maar als je dan geen neus paraat hebt liggen dan ga je die niet even halen. Bovendien was de schade beperkt. Logisch dat Ricciardo weer de baan op werd gestuurd. Daarna viel een tweede deel van de vleugel af, waardoor het wél zinvol werd om een nieuwe neus te halen. Echter, Ricciardo zou dan met zekerheid achter Raikkonen zijn gekomen. Bovendien brengt een pitstop risico's met zich mee. Ricciardo kan Raikkonen niet achter zich houden, maar Vettel is nog een 30 seconden verder weg en dus geen bedreiging. Ricciardo heeft dus naar mijn mening niet meer onnodig gepusht en de auto rustig thuisgebracht.
Titel: Re: GP FRANKRIJK: Driver of the Day
Bericht door: Tuesday op 28 juni 2018 - 15:08:07
ook al had er een neus klaar gestaan, een neus vervangen kost sowieso een kleine 10 seconden extra, hij had voor zijn stop 4,5 seconden voorsprong op Raikkonen, dus Ricciardo was dan na de stop sowieso P3 kwijt geweest. De schade was op dat moment nog beperkt tot 1 kant, er waren 25 ronden te gaan, dus moet je 4 tiende per ronde terugpakken en ook nog eens Raikkonen inhalen.
Titel: Re: GP FRANKRIJK: Driver of the Day
Bericht door: Wings op 28 juni 2018 - 18:45:54
Citaat van: Matthijs op 28 juni 2018 - 14:26:30
Het lijkt me allemaal niet zo moeilijk. De schade werd pas opgemerkt tijdens de pitstop, maar als je dan geen neus paraat hebt liggen dan ga je die niet even halen. Bovendien was de schade beperkt. Logisch dat Ricciardo weer de baan op werd gestuurd. Daarna viel een tweede deel van de vleugel af, waardoor het wél zinvol werd om een nieuwe neus te halen. Echter, Ricciardo zou dan met zekerheid achter Raikkonen zijn gekomen. Bovendien brengt een pitstop risico's met zich mee. Ricciardo kan Raikkonen niet achter zich houden, maar Vettel is nog een 30 seconden verder weg en dus geen bedreiging. Ricciardo heeft dus naar mijn mening niet meer onnodig gepusht en de auto rustig thuisgebracht.

Een defecte vleugel en misschien wat onbalans in het verlengde is geen reden om de auto niet meer naar de limiet te rijden. Het is geen mechanisch defect. Rijders verliezen wel vaker aerodynamische delen. En natuurlijk wordt de auto daar niet sneller van, anders zat het er niet, maar vind het te ver doorvoeren om daar het verlies van Danny aan op te hangen. Max was linksom of rechtsom de betere van de twee dit weekend. En als je foutloos rijdt en hoger eindigt dan je auto snel is mag daar best een pluim voor worden gegeven.
Titel: Re: GP FRANKRIJK: Driver of the Day
Bericht door: Tuesday op 28 juni 2018 - 19:10:24
om dan ff terug te gaan naar het begin;
Citaat van: Wings op 25 juni 2018 - 17:49:31
Max. Deed niets verkeerds, won twee plekken en had een dijk van een pace, afgezet tegen de pace van Danny in exact dezelfde situatie.
het was dus niet exact dezelfde situatie. De eerste stint gaf daarnaast ook een heel ander beeld,  in de laatste 5 ronden van Max zn stint, waar Max zn rondetijden begonnen op te lopen, reed Ricciardo 1,5 seconde (3 tiende per ronde) van zn achterstand af (van 4 naar 2,5 seconden). Die 2 plekken die hij won heeft ie ook 0,0 voor hoeven doen, dan blijft staan dat ie niks verkeerd deed, wat op zich idd een pluim verdiend.
Titel: Re: GP FRANKRIJK: Driver of the Day
Bericht door: Tuesday op 28 juni 2018 - 19:14:28
Volgens deze boordradio werd de eerste schade zichtbaar in ronde 26 (vlak na Max zn stop) en de overige schade in ronde 40.
http://www.youtube.com/watch?v=PXZ320BQ4pY (http://www.youtube.com/watch?v=PXZ320BQ4pY)
Titel: Re: GP FRANKRIJK: Driver of the Day
Bericht door: Matthijs op 28 juni 2018 - 22:18:12
Citaat van: Wings op 28 juni 2018 - 18:45:54
Citaat van: Matthijs op 28 juni 2018 - 14:26:30
Het lijkt me allemaal niet zo moeilijk. De schade werd pas opgemerkt tijdens de pitstop, maar als je dan geen neus paraat hebt liggen dan ga je die niet even halen. Bovendien was de schade beperkt. Logisch dat Ricciardo weer de baan op werd gestuurd. Daarna viel een tweede deel van de vleugel af, waardoor het wél zinvol werd om een nieuwe neus te halen. Echter, Ricciardo zou dan met zekerheid achter Raikkonen zijn gekomen. Bovendien brengt een pitstop risico's met zich mee. Ricciardo kan Raikkonen niet achter zich houden, maar Vettel is nog een 30 seconden verder weg en dus geen bedreiging. Ricciardo heeft dus naar mijn mening niet meer onnodig gepusht en de auto rustig thuisgebracht.

Een defecte vleugel en misschien wat onbalans in het verlengde is geen reden om de auto niet meer naar de limiet te rijden. Het is geen mechanisch defect. Rijders verliezen wel vaker aerodynamische delen. En natuurlijk wordt de auto daar niet sneller van, anders zat het er niet, maar vind het te ver doorvoeren om daar het verlies van Danny aan op te hangen. Max was linksom of rechtsom de betere van de twee dit weekend. En als je foutloos rijdt en hoger eindigt dan je auto snel is mag daar best een pluim voor worden gegeven.
Ah daar komt de aap uit de mouw: we zijn bang dat Verstappen niet genoeg credits krijgt. Max reed een prima race, dat staat los van Ricciardo. Maar ga geen excuses verzinnen om Verstappen groter te maken ten koste van Ricciardo.
Titel: Re: GP FRANKRIJK: Driver of the Day
Bericht door: FolkertE op 28 juni 2018 - 22:29:38
Citaat van: Jozef op 28 juni 2018 - 13:17:17
Citaat van: FolkertE op 27 juni 2018 - 19:13:01Dus eigenlijk gok je een beetje hoeveel tijd de schade zou kosten.

Nee. Ik heb toch nergens een tijd genoemd?

Citaat van: FolkertE op 27 juni 2018 - 19:13:01Je weet dus niet welke schade veel erger was en welke niet.

Dat weet ik dus wel, dat leg ik je net uit... ::)

Citaat van: FolkertE op 27 juni 2018 - 19:13:01Daarnaast, als ik de foto's van Tuesday bekijk, zie je dat de schade al zichtbaar was bij de pitstop. Als de schade zo erg zou zijn geweest hadden ze hem direct een nieuwe neus gegeven. Zelfs als ze het na een paar ronde pas ontdekte, was een nieuwe neus halen de logische keus geweest. Zeker als de schade veel invloed zou hebben gehad op de ronde tijden. Hij zou hoogstens P5 zijn geweest. Maar hij zou wel nieuwe banden hebben gehad.

De schade werd pas tijdens de pitstop ontdekt dus natuurlijk hebben ze de neus niet meteen vervangen. Een pitstop duurt maar 3 seconden, dan neem je niet zo'n beslissing. En zoals ik al twee keer zei, een pitstop zou hem altijd track position hebben gekost, dus was het logischer om buiten te blijven.
Nee precies nergens noem je een tijd, je doet een schatting van de schade en hoe erg die schade van invloed kan zijn.
Je geeft een reden waarom het erger is, maar uit niks dat je opnoemt blijkt dat dat ook daadwerkelijk het geval is. Je weet het niet, je denkt dat je het weet.


Ja hij zou trackpositie hebben verloren, maar wel een goed werkende auto. Kimi was op een gegeven 1,5 seconde per ronde sneller. Wat zou die schade nou hebben gekost per ronde? Kimi had nieuwe banden die 1 niveau zachter waren, dus ook sneller dan oude softs van Ricciardo. Verschil tussen softs en Super softs is meestal iets van 9 tiende als beide nieuw zijn. Ricciardo zou ook zeker nit meer dan 2 of 3 tiende per rondje hebben verloren door die schade.

Was Kimi zoveel sneller door nieuwe banden en betere auto, of was dat door de schade die hij opliep? Het was vrij snel duidelijk dat Kimi Ricciardo zou pakken. Niet pitten is ook logisch op zich, maar een nieuwe neus halen was net zo logisch. Inhalen was gewoon erg makkelijk, trackpositie was niet eens belangrijk.
Titel: Re: GP FRANKRIJK: Driver of the Day
Bericht door: FolkertE op 28 juni 2018 - 22:36:16
Citaat van: Matthijs op 28 juni 2018 - 14:26:30
Het lijkt me allemaal niet zo moeilijk. De schade werd pas opgemerkt tijdens de pitstop, maar als je dan geen neus paraat hebt liggen dan ga je die niet even halen. Bovendien was de schade beperkt. Logisch dat Ricciardo weer de baan op werd gestuurd. Daarna viel een tweede deel van de vleugel af, waardoor het wél zinvol werd om een nieuwe neus te halen. Echter, Ricciardo zou dan met zekerheid achter Raikkonen zijn gekomen. Bovendien brengt een pitstop risico's met zich mee. Ricciardo kan Raikkonen niet achter zich houden, maar Vettel is nog een 30 seconden verder weg en dus geen bedreiging. Ricciardo heeft dus naar mijn mening niet meer onnodig gepusht en de auto rustig thuisgebracht.
Op een gegeven moment was het al zeker dat Ricciardo achter Kimi zou eindigen, Kimi was gewoon veel sneller. Kimi had nieuwe en de snellere banden. Het was een gok die ze namen, maar ik denk dat als de schade echt zo groot was geweest dat Ricciardo veel langzamer was geworden, ze hem echt wel naar binnen hadden gehaald. Ik denk dat ze dat niet deden omdat Ricciardo zelf ook niet snel genoeg was om Kimi te verslaan.
Titel: Re: GP FRANKRIJK: Driver of the Day
Bericht door: Jozef op 28 juni 2018 - 23:31:21
Citaat van: FolkertE op 28 juni 2018 - 22:29:38
Je geeft een reden waarom het erger is, maar uit niks dat je opnoemt blijkt dat dat ook daadwerkelijk het geval is. Je weet het niet, je denkt dat je het weet.

Kijk, ik geef een technische uitleg onderbouwd met mijn wetenschappelijke kennis. Het is perfect mogelijk dat jij het daar niet mee eens bent maar dan moet je daar wel tegenargumenten voor geven in plaats van een beetje op de man te schieten à la Donald Trump.
Titel: Re: GP FRANKRIJK: Driver of the Day
Bericht door: Wings op 29 juni 2018 - 08:35:15
Je hoeft geen wetenschap te gebruiken om vast te stellen dat in de basis een auto niet sneller wordt van aerodynamische schade. Maar wat is nu het punt?
Titel: Re: GP FRANKRIJK: Driver of the Day
Bericht door: Wings op 29 juni 2018 - 08:51:06
Citaat van: Matthijs op 28 juni 2018 - 22:18:12
Ah daar komt de aap uit de mouw: we zijn bang dat Verstappen niet genoeg credits krijgt. Max reed een prima race, dat staat los van Ricciardo. Maar ga geen excuses verzinnen om Verstappen groter te maken ten koste van Ricciardo.

Maak het nu eens niet persoonlijk en geef mij ruimte om dingen te vinden die ik vind zonder mij te brandmerken. Prima dat jij het anders ziet, er is tenslotte niet maar één waarheid. Vergeet niet dat de situatie voor Lewis niet anders is dan de situatie voor Max. Hij doet wat hij doet omdat de situatie zijn kant uitkomt. Lewis heeft by far de snelste auto en de enige die hem in snelheid kunnen evenaren, zijn teamgenoot en Seb, zijn na de eerste bocht kansloos. Neemt niet weg dat Lewis een prima race reed en als mensen hem daarom prijzen, prima. Ik vond Max op mijn beurt de man van de race, zonder te doen alsof hij een wereldprestatie heeft neergezet. En volgens mij is dit de eerste keer dit seizoen dus het valt reuze mee met het prijzen van Max. ;)
Titel: Re: GP FRANKRIJK: Driver of the Day
Bericht door: Matthijs op 29 juni 2018 - 09:45:14
Citaat van: Wings op 29 juni 2018 - 08:51:06
Citaat van: Matthijs op 28 juni 2018 - 22:18:12
Ah daar komt de aap uit de mouw: we zijn bang dat Verstappen niet genoeg credits krijgt. Max reed een prima race, dat staat los van Ricciardo. Maar ga geen excuses verzinnen om Verstappen groter te maken ten koste van Ricciardo.

Maak het nu eens niet persoonlijk en geef mij ruimte om dingen te vinden die ik vind zonder mij te brandmerken. Prima dat jij het anders ziet, er is tenslotte niet maar één waarheid. Vergeet niet dat de situatie voor Lewis niet anders is dan de situatie voor Max. Hij doet wat hij doet omdat de situatie zijn kant uitkomt. Lewis heeft by far de snelste auto en de enige die hem in snelheid kunnen evenaren, zijn teamgenoot en Seb, zijn na de eerste bocht kansloos. Neemt niet weg dat Lewis een prima race reed en als mensen hem daarom prijzen, prima. Ik vond Max op mijn beurt de man van de race, zonder te doen alsof hij een wereldprestatie heeft neergezet. En volgens mij is dit de eerste keer dit seizoen dus het valt reuze mee met het prijzen van Max. ;)
Het is niet mijn bedoeling om je te brandmerken. Maar als je zegt: "Max was linksom of rechtsom de betere van de twee" dan geef je toch zelf aan wat de reden is dat je de schade van Ricciardo probeert te bagatelliseren? Ik vond Max ook linksom of rechtsom de betere van de twee, maar door de schade aan de voorvleugel was het grote gat aan de finish niet een goede weergave van het kwaliteitsverschil. Bovendien had Ricciardo geen enkele reden meer om te pushen want het gat achter hem naar Vettel was groot.
Titel: Re: GP FRANKRIJK: Driver of the Day
Bericht door: Sabai op 29 juni 2018 - 09:46:27
Wat denken jullie ervan dat Ricciardo zijn race na de schade is gaan controleren en de motor is gaan sparen. Er viel niks meer te winnen enkel te verliezen.  Vergeet niet dat elk puntje telt aan het eind. Ricciardo is gewoon slim bezig en net zo snel en soms sneller dan Verstappen.
Titel: Re: GP FRANKRIJK: Driver of the Day
Bericht door: Wings op 29 juni 2018 - 16:39:05
Citaat van: Matthijs op 29 juni 2018 - 09:45:14
Het is niet mijn bedoeling om je te brandmerken. Maar als je zegt: "Max was linksom of rechtsom de betere van de twee" dan geef je toch zelf aan wat de reden is dat je de schade van Ricciardo probeert te bagatelliseren? Ik vond Max ook linksom of rechtsom de betere van de twee, maar door de schade aan de voorvleugel was het grote gat aan de finish niet een goede weergave van het kwaliteitsverschil. Bovendien had Ricciardo geen enkele reden meer om te pushen want het gat achter hem naar Vettel was groot.

Zoals eerder geschreven wordt een auto in de basis niet sneller van aerodynamische schade. Hoeveel het scheelt in cijfers en getallen weet ik niet. Ik probeer de schade niet de bagatelliseren maar onderschat het misschien. Of misschien overschat jij het wel... Ik denk dat wij leken te weinig afweten van aerodynamica om de schade te kwantificeren. Maar hoe je het ook wendt of keert, in mijn optiek was Max gewoon de betere dit weekend. En dat roep ik voor het eerst. Ik zou niet vallen over de uitspraak "Max was linksom of rechtsom de betere van de twee." Het betreft een persoonlijke waarneming en het is verder prima om het daarmee oneens te zijn. En begrijp mij niet verkeerd, ik ben de laatste die roept dat enkel en alleen Max de man van de race award verdient; mensen die Lewis benoemen begrijp ik verder prima. Er was tenslotte niet één rijder die boven de anderen uitkwam. 

Los van het bovenstaande vraag ik mij af waarop je baseert dat Danny de auto rustig heeft thuisgebracht. Dat lees ik nergens. Ik vind het ook hoogstonwaarschijnlijk omdat Danny zich dan niet positioneert om een fout of tegenslag af te straffen. Gezond boerenverstand kan ook in deze twee kanten uit.

Verder laat ik het hierbij. Niet omdat ik de discussie vervelend vind maar omdat alles gezegd is. Vanzelfsprekend zal ik kennis nemen van je reactie.
Titel: Re: GP FRANKRIJK: Driver of the Day
Bericht door: Matthijs op 29 juni 2018 - 16:56:55
Ik denk dat er veel fans zijn die Ricciardo willen downplayen om Verstappen groter te maken. Het leek erop dat jij ook die kant opging, maar dat had ik blijkbaar fout.

Ik weet niet of Ricciardo het rustig aan deed, maar het lijkt me wel waarschijnlijk. De auto heeft een beschadiging en daarmee een onbalans. Je weet ook dat Raikkonen verse banden heeft en sowieso al een stuk sneller is. Dan kan je pushen voor het geval dat er vóór je iets misgaat, of je spaart de boel (en de motor).

Laten we deze (verder inhoudelijk prima) discussie inderdaad stoppen.
Titel: Re: GP FRANKRIJK: Driver of the Day
Bericht door: Tuesday op 29 juni 2018 - 17:07:23
Citaat van: Wings op 29 juni 2018 - 16:39:05
Verder laat ik het hierbij. Niet omdat ik de discussie vervelend vind maar omdat alles gezegd is. Vanzelfsprekend zal ik kennis nemen van je reactie.
niet alles is gezegd, er is inmiddels nieuwe informatie; Red Bull heeft inmiddels besloten om de voorvleugel van Ricciardo toch te vervangen. Daar kunnen jij en Folkert vast nog wel een paar kromme conclusies uittrekken, toch?
Titel: Re: GP FRANKRIJK: Driver of the Day
Bericht door: Mickey op 29 juni 2018 - 17:50:24
Guys, relax. Bijna weekend!  :)
Titel: Re: GP FRANKRIJK: Driver of the Day
Bericht door: Matthijs op 29 juni 2018 - 19:32:00
Best een goeie grap.
Titel: Re: GP FRANKRIJK: Driver of the Day
Bericht door: FolkertE op 29 juni 2018 - 23:39:13
Citaat van: Jozef op 28 juni 2018 - 23:31:21
Citaat van: FolkertE op 28 juni 2018 - 22:29:38
Je geeft een reden waarom het erger is, maar uit niks dat je opnoemt blijkt dat dat ook daadwerkelijk het geval is. Je weet het niet, je denkt dat je het weet.

Kijk, ik geef een technische uitleg onderbouwd met mijn wetenschappelijke kennis. Het is perfect mogelijk dat jij het daar niet mee eens bent maar dan moet je daar wel tegenargumenten voor geven in plaats van een beetje op de man te schieten à la Donald Trump.
Je technische analyse zou best kunnen kloppen, maar er is geen bewijs dat het daad werkelijk zonis. Dat is gokken. Je weet niet hoeveel tijd hij verloor en of het meer of minder was dan Max schade in Spainje.

Ik geef daarnaast een uitleg dat het tijdverschil tussen kimi en Dan (En verstappen) komt door banden, talent en kapotte auto. Max reed Dan op ca 20'seconde, kwam dat omdat Max veel beter was of omdat Dan een kaotte vleugel had? En hoeveel verloor Dan met zijn vleugel?
Titel: Re: GP FRANKRIJK: Driver of the Day
Bericht door: Wings op 30 juni 2018 - 12:28:51
Een combinatie van dat alles. ;)
Titel: Re: GP FRANKRIJK: Driver of the Day
Bericht door: Jozef op 30 juni 2018 - 18:40:10
Citaat van: FolkertE op 29 juni 2018 - 23:39:13
Dat is gokken.

Folkert, gokken doe je in een casino. Wat ik doe is aan de hand van kennis een argumentatie opbouwen die steek houdt en vanuit wetenschappelijk oogpunt waterdicht is. Als je zo graag wil dat het niet waar is, dan moet je zelf het onderwerp bestuderen en kijken of het klopt wat ik zeg, of als dat je petje te boven gaat, een tweede mening vragen van iemand anders die ook kennis van zaken heeft.

Het afdoen als "gokken" vat ik op als een belediging.
Titel: Re: GP FRANKRIJK: Driver of the Day
Bericht door: Wings op 01 juli 2018 - 09:43:08
Toch nog één keer een reactie:

Citaat van: Matthijs op 29 juni 2018 - 16:56:55
Ik denk dat er veel fans zijn die Ricciardo willen downplayen om Verstappen groter te maken. Het leek erop dat jij ook die kant opging, maar dat had ik blijkbaar fout.

Andersom gebeurt het net zo goed. Als je vindt dat Max goed heeft gereden en daar argumenten bijplaatst is de prestatie van Max vaak van ondergeschikt belang bij mensen die de lofzang bekritiseren. Als individu wordt je direct in een hok geplaatst, zonder dat ruimte om daar een eerlijke mening over te delen. Dat is ook de reden dat ik de reacties op de sociale media niet lees noch participeer aan de discussies. Ik heb er overigens geen vervelende ervaringen mee maar zag wel dat fans en bashers elkaar voortdurend in de haren vlogen tot bedreigen aan toe. En daar pas ik voor. Ik hoop oprecht dat het niet overwaait naar fora.

Waarom ik reageer is omdat de gebeurtenis van gisteren onderstreept wat ik bedoel. Danny verweet Max dat hij niet voor reed (Max weigerde dit) en Danny dus niet kon profiteren waardoor hij op P7 strandde. Achter de Haas. Danny is dan kneuterig en wijst naar Max. Iemand anders is een soort van (mede)debet aan het tekortkomen.

https://www.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/365631/horner-snapt-klagende-ricciardo-niet-regels-zijn-bekend/ (https://www.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/365631/horner-snapt-klagende-ricciardo-niet-regels-zijn-bekend/)

Horner begreep Danny niet en zei dat afspraken helder zijn. Red Bull verandert van weekend tot weekend wie als eerste uit de garage rijdt. Op deze manier kunnen beide rijders om en om profiteren van elkaar. De klaagzang was dus geheel onterecht. Bij Danny wordt teleurstelling vaak frustratie. Dat zag ik in 2016 ook toen Max races won en Danny er net niet aan te pas kwam.

Dat is overigens geen kritiek op Danny maar ik begrijp de mensen wel die dat eveneens opvalt. De kritische noten zouden zomaar best wel eens terecht kunnen zijn.
Titel: Re: GP FRANKRIJK: Driver of the Day
Bericht door: Wings op 01 juli 2018 - 09:51:42
Citaat van: Jozef op 30 juni 2018 - 18:40:10
Citaat van: FolkertE op 29 juni 2018 - 23:39:13
Dat is gokken.

Folkert, gokken doe je in een casino. Wat ik doe is aan de hand van kennis een argumentatie opbouwen die steek houdt en vanuit wetenschappelijk oogpunt waterdicht is. Als je zo graag wil dat het niet waar is, dan moet je zelf het onderwerp bestuderen en kijken of het klopt wat ik zeg, of als dat je petje te boven gaat, een tweede mening vragen van iemand anders die ook kennis van zaken heeft.

Het afdoen als "gokken" vat ik op als een belediging.

Niemand betwist dat er tijdverlies optrad als direct gevolg van de aerodynamische schade maar je kwantificeert het niet. Daardoor ontstaat ruimte om er zelf invulling aan te geven. De discussie wat overblijft is of Danny veel tijd verloof of niet zonder het verder te definiëren. En dat blijft inderdaad gissen.
Titel: Re: GP FRANKRIJK: Driver of the Day
Bericht door: FolkertE op 02 juli 2018 - 00:47:35
Citaat van: Jozef op 30 juni 2018 - 18:40:10
Citaat van: FolkertE op 29 juni 2018 - 23:39:13
Dat is gokken.

Folkert, gokken doe je in een casino. Wat ik doe is aan de hand van kennis een argumentatie opbouwen die steek houdt en vanuit wetenschappelijk oogpunt waterdicht is. Als je zo graag wil dat het niet waar is, dan moet je zelf het onderwerp bestuderen en kijken of het klopt wat ik zeg, of als dat je petje te boven gaat, een tweede mening vragen van iemand anders die ook kennis van zaken heeft.

Het afdoen als "gokken" vat ik op als een belediging.
Je kan ook wel een beetje normaal reageren. Maar goed, ik twijfel niet aan je onderbouwing en je zult er veel verstand van hebben, maar zonder daadwerkelijke data weet je niks. Je kan beredeneren wat je wilt, het maakt het nog niet waar.
Je argumentatie is niet waterdicht en zonder bewijs houd hij geen stand.
Ik heb aan de hand van nieuwe banden en zachtere compound ook vast gesteld dat het tijdverlies van Ricciardo best mee viel.

Je kennis stel ik niet in twijfel, maar je uitvoering of het blind er op vertrouwen wel. Je weet niks van wat er daadwerkelijk aan de hand was.
Nieuwe banden zijn vaak een 0,5-1,2 seconde per rondje sneller zachtere compound scheeld 0,4 seconde. Kimi was volgens mij soms 2 seconde per rondje sneller. Het verlies van Ricciardo per ronde zou ongeveerr 3 tiende kunnen zijn. Ongeveer het zelfde als bij Max in Spanje.

Ik herinner mij een race van Tyrrel geloof ik, Salo reed met een gebroken neusbevesteging, maar reed sneller dan iedereen zou verwachten.
Titel: Re: GP FRANKRIJK: Driver of the Day
Bericht door: Wings op 02 juli 2018 - 19:32:39
En gisteren was Max wederom heer en meester en reed hij 30 seconden weg bij Danny. Een gat dat overigens representatief was want Max hoefde niet meer naar binnen en reed op een compound harder.
Titel: Re: GP FRANKRIJK: Driver of the Day
Bericht door: Matthijs op 02 juli 2018 - 20:21:36
Citaat van: Wings op 02 juli 2018 - 19:32:39
En gisteren was Max wederom heer en meester en reed hij 30 seconden weg bij Danny. Een gat dat overigens representatief was want Max hoefde niet meer naar binnen en reed op een compound harder.
Nogmaals, je hoeft niet Verstappen bij het verhaal te betrekken als het over een kapotte voorvleugel van Ricciardo gaat. Dat Verstappen sneller is dan Ricciardo is inmiddels wel duidelijk.
Titel: Re: GP FRANKRIJK: Driver of the Day
Bericht door: Wings op 02 juli 2018 - 22:19:03
Dus was mijn lofzang gewoon terecht.
Titel: Re: GP FRANKRIJK: Driver of the Day
Bericht door: Tuesday op 02 juli 2018 - 22:41:19
misschien wel, het bevatte alleen 1 discutabel feitje.
Citaat van: Wings op 25 juni 2018 - 17:49:31
Max. Deed niets verkeerds, won twee plekken en had een dijk van een pace, afgezet tegen de pace van Danny in exact dezelfde situatie.