GPForum.eu

Autosport => Formule 1 forum => Topic gestart door: C.G. de Beaufort op 29 september 2017 - 14:41:36

Titel: F1 Monocoque -- Chassis
Bericht door: C.G. de Beaufort op 29 september 2017 - 14:41:36
Omdat de motoren reeds een topic hebben, nu dus de rest. Verklaring hier :

http://youtu.be/ZElHluXXrtU (http://youtu.be/ZElHluXXrtU)

Bij deze de eerste, Pirelli voegt een 6e toe aan de banden, t.w. de extra 'ultra soft'. Het gaat pas volgend jaar in. De 'soft' zal dan 'medium' heten.

http://www.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/358991/pirelli-wil-zachtere-compound-dan-ultrasoft-introduceren/ (http://www.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/358991/pirelli-wil-zachtere-compound-dan-ultrasoft-introduceren/)

Groet,

C.G. de Beaufort

Titel: Re: F1 monocoque -- chassis
Bericht door: Wings op 29 september 2017 - 15:52:48
Ik vond het leuker toen het rubber wat harder sleet. De verschillen mogen wat opgerekt worden. Geef de zachtste band maar meer grip en een kortere levensduur.
Titel: Re: F1 monocoque -- chassis
Bericht door: Matthijs op 29 september 2017 - 17:01:38
Valt me mog mee dat ze niet de hyper-mega-ultrasoft hebben geïntroduceerd. Belachelijk die namen.
Titel: Re: F1 monocoque -- chassis
Bericht door: Tuesday op 29 september 2017 - 18:01:41
de banden zijn dit jaar wel aan de harde kant. Volgens mij hebben we de harde band (oranje) maar 1 race gezien, dus logisch dat ze de boel een beetje gaan doorschuiven.
Titel: Re: F1 monocoque -- chassis
Bericht door: Wings op 29 september 2017 - 18:18:39
Citaat van: Matthijs op 29 september 2017 - 17:01:38
Valt me mog mee dat ze niet de hyper-mega-ultrasoft hebben geïntroduceerd. Belachelijk die namen.

Lekker boeiend Matthijs. ;)
Titel: Re: F1 Monocoque -- Chassis
Bericht door: C.G. de Beaufort op 12 oktober 2017 - 13:59:30
Setjes banden voor de Grand Prix van de Verenigde Staten :

https://www.f1today.net/nl/nieuws/f1/232314/overzicht-bandenselectie-voor-verenigde-staten-2017 (https://www.f1today.net/nl/nieuws/f1/232314/overzicht-bandenselectie-voor-verenigde-staten-2017)

Groet,

C.G. de Beaufort

Titel: Re: F1 Monocoque -- Chassis
Bericht door: Domojamana op 17 oktober 2017 - 11:40:44
Maar nu Porsche met slechts 2 auto's rijdt is die mogelijkheid er niet meer.
Titel: Re: F1 Monocoque -- Chassis
Bericht door: C.G. de Beaufort op 07 november 2017 - 21:53:32
Voor 2018 moet McLaren het chassis aanpassen aan de Renault V6-motor. De nieuwe krachtbron heeft compleet andere dimensies dan de aandrijflijn van Honda. Bij Renault zitten de turbine en compressor samen in een pakket aan de achterkant van de motor. Bij Honda is de turbine voor de cilinders geplaatst, terwijl de compressor en MGU-H aan de achterzijde van het motorblok zitten. Dat heeft consequenties gehad voor het ontwerp van de MCL33. Hoofdengineer Matt Morris: "We hebben de clutch bell en de versnellingsbak opnieuw moeten ontwerpen." Bovendien zijn de radiators bij Renault anders gepositioneerd dan bij Honda. McLaren gaat voorlopig niet experimenteren en vertrouwt op de adviezen van het fabrieksteam van Renault.

https://www.f1today.net/nl/nieuws/f1/233194/mclaren-moet-de-mcl33-aanpassen-voor-renault-v6 (https://www.f1today.net/nl/nieuws/f1/233194/mclaren-moet-de-mcl33-aanpassen-voor-renault-v6)

Nieuwe complicaties voor McLaren. Maar ik hoop dat zij eruit komen. Met Toro Rosso zal dit hetzelfde zijn, ik hoop dat ze iets kunnen overnemen van Mclaren...

Groet,

C.G. de Beaufort


Titel: Re: F1 Monocoque -- Chassis
Bericht door: C.G. de Beaufort op 13 november 2017 - 13:57:05
Met ingang van 2018 bevestigt Pirelli een zesde bandencompound die erbij gaat komen voor droog weer.

https://www.f1today.net/nl/nieuws/f1/233419/officieel-pirelli-bevestigt-komst-zesde-droogweer-compound (https://www.f1today.net/nl/nieuws/f1/233419/officieel-pirelli-bevestigt-komst-zesde-droogweer-compound)

Groet,

C.G. de Beaufort
Titel: Re: F1 Monocoque -- Chassis
Bericht door: Matthijs op 13 november 2017 - 15:21:49
Ik stel voor superdupersoft of gigasoft of googolsoft.

Zes compounds, waarvan de hardste nooit wordt gebruikt en er vier de naam 'soft' mogen dragen. Wat een onzin, maak van hard gewoon extra hard en schuif de boel een compound op.
Titel: Re: F1 Monocoque -- Chassis
Bericht door: Sabai op 13 november 2017 - 16:53:31
Citaat van: Matthijs op 13 november 2017 - 15:21:49
Ik stel voor superdupersoft of gigasoft of googolsoft.

Zes compounds, waarvan de hardste nooit wordt gebruikt en er vier de naam 'soft' mogen dragen. Wat een onzin, maak van hard gewoon extra hard en schuif de boel een compound op.

Of nog beter schaf de hardste af en schuif de boel op , Scheelt weer kosten.
Titel: Re: F1 Monocoque -- Chassis
Bericht door: C.G. de Beaufort op 12 december 2017 - 10:34:28
De nieuwe, zachtste compound in het assortiment van bandenleverancier Pirelli is immers niet genomineerd voor de Grands Prix van Australië, Bahrein en China.

https://www.f1today.net/nl/nieuws/f1/234396/geen-hyperzacht-voor-de-eerste-drie-races-van-2018 (https://www.f1today.net/nl/nieuws/f1/234396/geen-hyperzacht-voor-de-eerste-drie-races-van-2018)

Groet,

C.G. de Beaufort


Titel: Re: F1 Monocoque -- Chassis
Bericht door: Franky R. op 13 december 2017 - 21:01:46
Citaat van: Matthijs op 13 november 2017 - 15:21:49
Ik stel voor superdupersoft of gigasoft of googolsoft.

Zes compounds, waarvan de hardste nooit wordt gebruikt en er vier de naam 'soft' mogen dragen. Wat een onzin, maak van hard gewoon extra hard en schuif de boel een compound op.


Boterzacht?
;)
Titel: Re: F1 Monocoque -- Chassis
Bericht door: Matthijs op 13 december 2017 - 21:52:47
Ik vind het goed dat er voor 2018 een brede range is aan banden waaruit gekozen kan worden. Ik vind de namen alleen idioot, that's all.
Titel: Re: F1 Monocoque -- Chassis
Bericht door: Jozef op 13 december 2017 - 23:49:13
Ik heb een keer horen opperen dat ze die namen beter gewoon helemaal afschaffen. Breng 3 compounds mee naar elke GP en noem die tijdens dat weekend soft, medium en hard, klaar. Het maakt voor de kijker geen ene moer uit dat de "soft" in de ene race een andere soort rubber bevat dan in de volgende race.
Titel: Re: F1 Monocoque -- Chassis
Bericht door: Matthijs op 14 december 2017 - 08:09:07
Citaat van: Jozef op 13 december 2017 - 23:49:13
Ik heb een keer horen opperen dat ze die namen beter gewoon helemaal afschaffen. Breng 3 compounds mee naar elke GP en noem die tijdens dat weekend soft, medium en hard, klaar. Het maakt voor de kijker geen ene moer uit dat de "soft" in de ene race een andere soort rubber bevat dan in de volgende race.
Ik denk dat Bridgestone dat precies zo deed hiervoor en misschien Michelin en Goodyear daarvoor ook.
Titel: Re: F1 Monocoque -- Chassis
Bericht door: Mickey op 14 december 2017 - 09:05:12
Citaat van: Jozef op 13 december 2017 - 23:49:13
Ik heb een keer horen opperen dat ze die namen beter gewoon helemaal afschaffen. Breng 3 compounds mee naar elke GP en noem die tijdens dat weekend soft, medium en hard, klaar. Het maakt voor de kijker geen ene moer uit dat de "soft" in de ene race een andere soort rubber bevat dan in de volgende race.

Marketing noemt men dat.
Titel: Re: F1 Monocoque -- Chassis
Bericht door: Tuesday op 14 december 2017 - 09:12:53
Citaat van: Jozef op 13 december 2017 - 23:49:13
Ik heb een keer horen opperen dat ze die namen beter gewoon helemaal afschaffen. Breng 3 compounds mee naar elke GP en noem die tijdens dat weekend soft, medium en hard, klaar. Het maakt voor de kijker geen ene moer uit dat de "soft" in de ene race een andere soort rubber bevat dan in de volgende race.
die verschillende kleurtjes zijn wellicht uit marketing oogpunt wat interessanter. Maar op een gegeven moment wordt het misschien wel wat lastig; dat superzacht zachter is dan zacht dat snapt iederen wel en dat ultrazacht zachter is dan superzacht gaat ook nog wel, maar of Hyper nou zachter is dan Ultra of andersom is denk ik al een stuk minder duidelijk. Voor iedereen die het een beetje volgt zal het geen probleem vormen, maar ze moeten er niet in gaan doorslaan.
Titel: Re: F1 Monocoque -- Chassis
Bericht door: Matthijs op 14 december 2017 - 09:44:02
Vanuit marketingoogpunt vond ik het ook niet sterk. Een ultrazacht die 30 rondjes meegaat is niet ultrazacht. De naam werkt juist tegen zich. Het enige dat je wil weten is uit een range welke zacht is en welke hard.
Titel: Re: F1 Monocoque -- Chassis
Bericht door: Tuesday op 14 december 2017 - 10:14:04
Citaat van: Matthijs op 14 december 2017 - 09:44:02
Vanuit marketingoogpunt vond ik het ook niet sterk. Een ultrazacht die 30 rondjes meegaat is niet ultrazacht. De naam werkt juist tegen zich. Het enige dat je wil weten is uit een range welke zacht is en welke hard.
snel slijtende banden zijn ook niet altijd even handig vanuit marketingoogpunt. Maar ik doelde eigenlijk meer op de kleurtjes, dat spreekt op 1 of andere manier toch wel meer aan dan een zwarte band met witte of groene stepen zoals het vroeger was. Verder heb je nu voorafgaande aan GP's steeds de persberichten over welke banden zijn geselecteerd en vervolgens wat de teams hebben gekozen. En er zal vast nog wel meer achter zitten. Natuurlijk kan het altijd anders, maar Pirelli zal zn redenen hebben om voor deze variant te gaan. Qua benamingen hebben ze idd wel de grens bereikt denk ik of misschien al wel overschreden.
Titel: Re: F1 Monocoque -- Chassis
Bericht door: Mickey op 14 december 2017 - 10:28:16
Citaat van: Matthijs op 14 december 2017 - 09:44:02
Vanuit marketingoogpunt vond ik het ook niet sterk. Een ultrazacht die 30 rondjes meegaat is niet ultrazacht. De naam werkt juist tegen zich. Het enige dat je wil weten is uit een range welke zacht is en welke hard.

Wij kijken met veel te veel kennis. Het succes van marketing is natuurlijk altijd lastig kwantificeerbaar, maar deze snap ik wel.

'Kijk eens hoeveel soorten banden wij kunnen maken. En die kleurtjes kunt ú ook onder uw auto hebben (http://m.autowereld.com/nieuws/autonieuws/id/25244/pirelli-wil-gekleurde-banden-weer-cool-maken)' 
Titel: Re: F1 Monocoque -- Chassis
Bericht door: Matthijs op 14 december 2017 - 12:06:08
Daar heb je wel gelijk in. Maar ik blijf erbij dat de namen debiel zijn #koppigemodus
Titel: Re: F1 Monocoque -- Chassis
Bericht door: C.G. de Beaufort op 26 april 2018 - 15:58:18
Speciale achtervleugels in Bakoe :

https://www.f1today.net/nl/nieuws/f1/238140/teams-nemen-speciale-achtervleugels-mee-naar-bakoe (https://www.f1today.net/nl/nieuws/f1/238140/teams-nemen-speciale-achtervleugels-mee-naar-bakoe)

Ik vind dit nogal verwarrend, wanneer krijg je een drag en wanneer niet? Een zgn. compromis maken ze er van...

Groet,

C.G. de Beaufort


Titel: Re: F1 Monocoque -- Chassis
Bericht door: C.G. de Beaufort op 01 mei 2018 - 10:53:18
Aanpassingen voor- en achtervleugel
-----------------------------------------------------

Leden van de commissie hebben maandag gestemd over een aantal technische wijzigingen waaronder veranderingen aan de voorvleugel, een grotere achtervleugel om de rol van DRS te vergroten en veranderingen aan de bargeboards. Behalve de laatste wijziging is alles aangenomen en dus ook vanaf volgend seizoen van kracht. De voor- en achtervleugel zorgen voor een dermate grote turbulentie waardoor het lastig is om een wagen van de achterzijde te benaderen om vervolgens in te halen.

https://www.f1today.net/nl/nieuws/f1/238292/formule-1-commissie-voert-toch-aerodynamische-wijzigingen-door (https://www.f1today.net/nl/nieuws/f1/238292/formule-1-commissie-voert-toch-aerodynamische-wijzigingen-door)

Daar gaan ze weer...

Groet,

C.G. de Beaufort

Titel: Re: F1 Monocoque -- Chassis
Bericht door: Matthijs op 01 mei 2018 - 16:48:58
Over het versimpelen van de voorvleugel ben ik enthousiast, maar het effect van DRS vergroten vind ik echt de verkeerde richting. In mijn ogen blijft DRS een lapmiddel dat weer moet worden verbannen als men met écht een goede oplossing komt. Helaas, DRS is here to stay.
Titel: Re: F1 Monocoque -- Chassis
Bericht door: Wings op 02 mei 2018 - 20:24:52
Als closeracing en slipstreamen weer goed mogelijk is, is DRS overbodig. Tot die tijd vind ik het prima.
Wat betreft de compounds, ik vind het best zo.
Titel: Re: F1 Monocoque -- Chassis
Bericht door: Sphinx op 04 mei 2018 - 13:28:29
Het is vooral de "outwash" van de voorvleugel die het leeuwendeel van de turbulentie veroorzaakt, een punt wat helemaal niemand had onderzocht richting 2017, want inhalen was toen geen agendapunt, rondetijden en het sneller maken van de auto wel. Dus eigenlijk een prima idee, jammer alleen dat er een extra jaar voor nodig is om er achter te komen.
Titel: Re: F1 Monocoque -- Chassis
Bericht door: Wings op 05 mei 2018 - 09:24:06
Alle malle hightech flapjes zijn er debet aan. Een bijkomend voordeel van standaard vleugels is dat de kosten drastisch omlaag gaan. Dat komt goed uit want aerodynamica laat zich slecht vertalen naar straatauto's. Het profijt is daardoor minimaal. Al dit soort kosten is onder de streep sneu geld. Dus op wat snelheid na, geen profijt.
Titel: Re: F1 Monocoque -- Chassis
Bericht door: Jozef op 05 mei 2018 - 14:49:25
Citaat van: Wings op 05 mei 2018 - 09:24:06Dat komt goed uit want aerodynamica laat zich slecht vertalen naar straatauto's.
Ahum :o :o

Aerodynamica is de belangrijkste factor achter de verbruikscijfers waar de fabrikanten alles aan doen om ze zo laag mogelijk te krijgen voor de catalogus...
Titel: Re: F1 Monocoque -- Chassis
Bericht door: Wings op 05 mei 2018 - 17:15:49
Het grootste verschil met de Formule 1 is dat bij een F1-auto de neerwaartse druk zo hoog mogelijk moet zijn zodat de auto op het asfalt wordt gedrukt. Deze neerwaartse druk heeft een negatief effect op de luchtweerstand. Het primaire doel van aerodynamica bij straatauto's is juist de lucht zo snel mogelijk langs de auto te geleiden zodat de luchtweerstand het laagst is. Dat is een compleet ander spel dan aerodynamica-ingenieurs in F1-teams spelen. Zij proberen zoveel mogelijk neerwaartse druk te vinden bij een zo laag als mogelijke weerstand.
Titel: Re: F1 Monocoque -- Chassis
Bericht door: Jozef op 06 mei 2018 - 01:28:13
Lucht is lucht, en de wetten van de natuurkunde zijn gelijk voor iedereen. ;) De methodologieën en kennis die in de F1 ontwikkeld worden, kunnen recht naar de aero-afdeling van de autofabrikanten. Dat gaat dan vooral over CFD-werk en de validatie ervan (m.a.w. het beantwoorden van de vraag "toont mijn computermodel wel wat er in werkelijkheid gebeurt?").

De mogelijkheden van F1-teams worden langs alle kanten door de regels ingeperkt: windtunneltijd, schaalgrootte en luchtsnelheid in de windtunnel, het aantal CFD-berekeningen die ze mogen uitvoeren, en natuurlijk effectieve testtijd op het circuit. Als ze een ontwikkeling op papier zetten en die blijkt op het asfalt niet te doen wat er werd verwacht, dan is dat erg kostelijk. Dus doen ze al het mogelijke om ervoor te zorgen dat ze het van de eerste keer goed hebben, en daar zijn ze dan ook absolute meesters in. En dan heb ik het dus niet over weten wat voor vorm een vleugeltje moet hebben, maar over de hardcore wiskunde die achter de CFD-modellen zit. Geloof me maar dat de autofabrikanten daar oren naar hebben.
Titel: Re: F1 Monocoque -- Chassis
Bericht door: Wings op 06 mei 2018 - 11:12:33
Mee oneens. Het zijn twee compleet verschillende doelen. Daarnaast dienen fabrikanten bij straatmodellen rekening te houden met verschillende veiligheidsaspecten zoals voetgangersveiligheid. Dat Liberty Media voornemens is vleugels te standaardiseren bewijst hoe klein het belang van hypertech wings is. Ze gaan natuurlijk niet de stop uit de met water gevulde badkuip trekken. De FIA stuurt aan op meer mechanische grip en het ziet er naar uit dat het een kwestie van tijd is voordat het er is. Zie halo.
Titel: Re: F1 Monocoque -- Chassis
Bericht door: Jozef op 06 mei 2018 - 13:38:27
Interessant dat je het oneens bent met de wetten van de natuurkunde, maar kom op...

Ze moeten rekening houden met voetgangersveiligheid, ja joh, en er moeten koplampen en richtingaanwijzers op die dingen ook! Betekent dat dan er niet naar aerodynamica gekeken wordt? Als je als groep ingenieurs een product gaat ontwerpen, gaat het er net om dat je al die eisen samen en gelijktijdig vervult. Overigens, als het om luchtweerstand (en ook rijstabiliteit) gaat, dan is het de achterkant van de auto waar de meeste interesse naar uitgaat, niet de voorkant.

Liberty Media is er ook niet om de belangen van de constructeurs te behartigen. Feit is dat enkel de 3 onafhankelijke kleintjes (Williams, Sauber, Force India) plus Mercedes voor de regelwijziging waren. Mercedes was wellicht voor, omdat ze beseffen dat ze op dit gebied toch al het onderspit delven ten opzichte van met name Red Bull (dat om die reden dan weer tegen was, ondanks het feit dat ze geen straatauto's bouwen). Ook Ferrari, Renault en McLaren waren tegen, en vooral bij die laatste twee is dat echt niet omdat zij aerodynamisch beter zijn dan de rest, maar omdat ze de kennis willen blijven uitbouwen.
Titel: Re: F1 Monocoque -- Chassis
Bericht door: Wings op 07 mei 2018 - 13:05:32
Citaat van: Jozef op 06 mei 2018 - 13:38:27
Interessant dat je het oneens bent met de wetten van de natuurkunde, maar kom op...

Die betwist ik nergens. Ik heb het over de vertaalslag naar Volkswagen Polo's. Dat is lastig omdat F1-ingenieurs niet alleen de luchtweerstand  klein houden maar ook de neerwaartse druk zo hoog mogelijk.

CitaatZe moeten rekening houden met voetgangersveiligheid, ja joh, en er moeten koplampen en richtingaanwijzers op die dingen ook! Betekent dat dan er niet naar aerodynamica gekeken wordt? Als je als groep ingenieurs een product gaat ontwerpen, gaat het er net om dat je al die eisen samen en gelijktijdig vervult. Overigens, als het om luchtweerstand (en ook rijstabiliteit) gaat, dan is het de achterkant van de auto waar de meeste interesse naar uitgaat, niet de voorkant.

Ik heb het nog steeds over de aerodynamics vertaling van F1 naar straatmodellen.

CitaatLiberty Media is er ook niet om de belangen van de constructeurs te behartigen. Feit is dat enkel de 3 onafhankelijke kleintjes (Williams, Sauber, Force India) plus Mercedes voor de regelwijziging waren. Mercedes was wellicht voor, omdat ze beseffen dat ze op dit gebied toch al het onderspit delven ten opzichte van met name Red Bull (dat om die reden dan weer tegen was, ondanks het feit dat ze geen straatauto's bouwen). Ook Ferrari, Renault en McLaren waren tegen, en vooral bij die laatste twee is dat echt niet omdat zij aerodynamisch beter zijn dan de rest, maar omdat ze de kennis willen blijven uitbouwen.

De reden dat autofabrikanten vertrekken en niet toetreden is omdat de kosten buiten proportioneel zijn. Kosten-baten. Deze zal je op elkaar moeten aansluiten om het bestaansrecht te borgen. Dat Ferrari niet meedoet aan dit soort plannen (denk hierbij ook aan budgetcap) heeft een commerciële grondslag.
Titel: Re: F1 Monocoque -- Chassis
Bericht door: Jozef op 07 mei 2018 - 16:48:02
Autofabrikanten vertrekken? Als mijn geheugen mij niet in de steek laat, is er in de laatste pakweg 8 jaar maar één fabrikant vertrokken en die is inmiddels alweer teruggekeerd (Renault)? Het gaat inderdaad om kosten-baten, en kennisoverdracht van F1 naar de straatautoafdeling is een van de belangrijke pijlers in die afweging (naast marketing).

Citaat van: Wings op 07 mei 2018 - 13:05:32Ik heb het nog steeds over de aerodynamics vertaling van F1 naar straatmodellen.

Ik ook. Aerodynamica is meer dan een vleugeltje bedenken met de goeie vorm. Het is een exacte wetenschap en een van de meest complexe wiskundige problemen die er bestaan (vandaar dat er nog steeds geen perfectie in bereikt is). Wetenschappelijke kennis valt over te hevelen, of het nu gaat om neerwaartse druk genereren of luchtweerstand verkleinen. In beide gevallen gaat het om gasmoleculen die een kracht uitoefenen op een voorwerp.
Titel: Re: F1 Monocoque -- Chassis
Bericht door: C.G. de Beaufort op 09 mei 2018 - 10:44:41
Volgens Michael Schmidt van Auto Motor und Sport komt het Britse team met nieuwe vleugels, bargeboards, sidepods en een nieuwe vloer. Schmidt: "Het meest opvallende detail zal de neus zijn. Het gerucht gaat dat het design van de nieuwe neus spectaculair is. Op 11 april is deze ook al door de FIA crashtest gekomen. Het is bovendien goed mogelijk dat McLaren afscheid neemt van het design met de stompneus."

https://www.f1today.net/nl/nieuws/f1/238427/mclaren-introduceert-radicale-neus-in-barcelona (https://www.f1today.net/nl/nieuws/f1/238427/mclaren-introduceert-radicale-neus-in-barcelona)

Ik ben benieuwd...

Groet,

C.G. de Beaufort


Titel: Re: F1 Monocoque -- Chassis
Bericht door: Jozef op 09 mei 2018 - 11:42:48
In Melbourne zeiden ze bij McLaren al dat in Barcelona de grote stap zou komen. Maar in Bakoe luidde het al: "ja we komen met updates maar de andere teams zullen dat natuurlijk ook doen, dus we zullen misschien wel eerder achteruitgaan dan vooruit".

Ik ben en blijf McLaren-fan, maar ik geloof er niks meer van dat dit een team is dat de komende 2-3 jaar op eigen kracht races kan winnen. Ik denk dat de situatie bij McLaren anders is dan het Williams van 10 jaar geleden, maar toch lijkt de kans op een Williams-scenario groter dan de kans dat McLaren ooit nog een wereldtitel wint.
Titel: Re: F1 Monocoque -- Chassis
Bericht door: Wings op 09 mei 2018 - 17:41:32
Citaat van: Jozef op 07 mei 2018 - 16:48:02
Autofabrikanten vertrekken? Als mijn geheugen mij niet in de steek laat, is er in de laatste pakweg 8 jaar maar één fabrikant vertrokken en die is inmiddels alweer teruggekeerd (Renault)? Het gaat inderdaad om kosten-baten, en kennisoverdracht van F1 naar de straatautoafdeling is een van de belangrijke pijlers in die afweging (naast marketing).

Je bent heel selectief in benoemen het tijdsbestek. Mijn boodschap was dus helder.
Verder wordt het grootste deel van het budget stukgeslagen op complexe voorvleugels en hyperwings. De winst in de autosport is marginaal en weegt niet op tegen de kosten. Daarnaast laat het zich slecht vertalen naar straatmodellen omdat deze inzetten om de luchtweerstand zo laag als mogelijk te houden. In de Formule 1 is er een onlosmakelijk verbonden samenwerking met neerwaartse druk. De kreet om de focus te verleggen naar mechanische grip wordt steeds luider. Een lichtpunt op de horizon die steeds groter wordt. Men wil een goedkoper concept en closeracing weer mogelijk maken. De inzet is dat de aerodynamica op de schop gaat.

https://racingnews365.nl/ferrari-gebruikt-wederom-veto-om-reglementswijziging-f1-te-voorkomen (https://racingnews365.nl/ferrari-gebruikt-wederom-veto-om-reglementswijziging-f1-te-voorkomen)
https://nl.motorsport.com/f1/news/johansson-beperk-ontwikkeling-van-aerodynamica-in-f1-667710/ (https://nl.motorsport.com/f1/news/johansson-beperk-ontwikkeling-van-aerodynamica-in-f1-667710/)
http://www.racexpress.nl/formule-1/lewis-hamilton-wil-geen-snellere-auto-s-meer-mechanische-grip-en-minder-vuile-lucht/n/72732 (http://www.racexpress.nl/formule-1/lewis-hamilton-wil-geen-snellere-auto-s-meer-mechanische-grip-en-minder-vuile-lucht/n/72732)
https://racingnews365.nl/prost-formule-1-motoren-zijn-helft-goedkoper-dan-voorheen (https://racingnews365.nl/prost-formule-1-motoren-zijn-helft-goedkoper-dan-voorheen)


CitaatIk ook. Aerodynamica is meer dan een vleugeltje bedenken met de goeie vorm. Het is een exacte wetenschap en een van de meest complexe wiskundige problemen die er bestaan (vandaar dat er nog steeds geen perfectie in bereikt is). Wetenschappelijke kennis valt over te hevelen, of het nu gaat om neerwaartse druk genereren of luchtweerstand verkleinen. In beide gevallen gaat het om gasmoleculen die een kracht uitoefenen op een voorwerp.

Ik zeg ook niet dat geen kennis overdraagbaar is maar dat het zich slecht laat vertalen. Vergeet niet dat aerodynamische ontwikkelingen handenvol geld kost met soms minimale tijdwinst.
Titel: Re: F1 Monocoque -- Chassis
Bericht door: Jozef op 09 mei 2018 - 18:21:10
De roep om meer mechanische grip is er al zo lang ik F1 kijk, en dat is sinds 2000. Van zodra hier echter enigszins gehoor aan wordt gegeven, staat een ander deel van de fans weer te schreeuwen omdat de rondetijden niet snel genoeg zijn. En zo blijven we dus in cirkeltjes gaan.

Citaat van: Wings op 09 mei 2018 - 17:41:32Ik zeg ook niet dat geen kennis overdraagbaar is maar dat het zich slecht laat vertalen.

En ik vertel je dus dat dat fout is, maar goed, ik ga het niet blijven herhalen want je wil me toch niet geloven.
Titel: Re: F1 Monocoque -- Chassis
Bericht door: Wings op 09 mei 2018 - 20:15:03
Er is hier niets goed of fout. Jij ziet het anders.
Titel: Re: F1 Monocoque -- Chassis
Bericht door: Jozef op 09 mei 2018 - 20:22:01
Ja, alleen heb ik jaren aan de universiteit gezeten om in gesprekken als dit te weten waarover ik het heb. ;)
Titel: Re: F1 Monocoque -- Chassis
Bericht door: Wings op 09 mei 2018 - 20:27:12
Feit blijft dat de F1 afstevent op een standaardisering van aerodynamica. Dat gebeurt natuurlijk niet als daarmee de levensader wordt afgeknepen. Logica waar geen studie tegenop kan. ;)
Titel: Re: F1 Monocoque -- Chassis
Bericht door: Jozef op 09 mei 2018 - 22:47:08
Het feit dat er al 15 jaar zonder succes over gesproken wordt, geeft misschien aan dat bepaalde partijen er maar wat graag een stokje voor steken. ;)
Titel: Re: F1 Monocoque -- Chassis
Bericht door: Wings op 10 mei 2018 - 03:24:06
Zonder succes zou ik niet willen zeggen:

https://www.formule1.nl/nieuws/f1-voert-plan-door-om-inhalen-per-2019-makkelijker-te-maken/ (https://www.formule1.nl/nieuws/f1-voert-plan-door-om-inhalen-per-2019-makkelijker-te-maken/)

Verder begrijp ik dat topteams bezwaar maken. Hoe meer er standaard is, hoe minder ruimte ontstaat om verschil te maken als topteam. Een gevolg is dat de Formule 1 nivelleert. Als je het meeste budget hebt en het meest succesvol bent zit je daar niet op de wachten.
Titel: Re: F1 Monocoque -- Chassis
Bericht door: Tuesday op 10 mei 2018 - 06:22:34
het enige wat ze vooralsnog doen is een kleine correctie maken op de nieuwe aeroregels die vorig jaar zijn ingegaan waarbij de aerodynamica juist een veel grotere rol is gaan spelen. Dat F1 afstevent op standaard aero is dus onzin. Het enige wat er gestandaardiseerd wordt is de front wing endplate. Daarnaast wordt de achtervleugel juist breder en komt een groot gedeelte van de downforce nog steeds van de vloer. Aerodynamica zal voorlopig nog wel een significant deel uitmaken van de F1 en doorslaggevend zijn dus kostenbesparend zal het voorlopig niet gaan werken.
Titel: Re: F1 Monocoque -- Chassis
Bericht door: C.G. de Beaufort op 11 mei 2018 - 08:51:08
Citaat van: C.G. de Beaufort op 09 mei 2018 - 10:44:41
Volgens Michael Schmidt van Auto Motor und Sport komt het Britse team met nieuwe vleugels, bargeboards, sidepods en een nieuwe vloer. Schmidt: "Het meest opvallende detail zal de neus zijn. Het gerucht gaat dat het design van de nieuwe neus spectaculair is. Op 11 april is deze ook al door de FIA crashtest gekomen. Het is bovendien goed mogelijk dat McLaren afscheid neemt van het design met de stompneus."

https://www.f1today.net/nl/nieuws/f1/238427/mclaren-introduceert-radicale-neus-in-barcelona (https://www.f1today.net/nl/nieuws/f1/238427/mclaren-introduceert-radicale-neus-in-barcelona)

Ik ben benieuwd...

Groet,

C.G. de Beaufort

Dit is'm :

(https://img.f1today.eu/x/full/photos/5af492f693f98c99c107f306057e197625ee1a3f295f5.jpg)

Wel bijzonder zijn de 3 gaten voorin. Voor de rest, kijk eens welke aerodynamische vleugels ze op de zijpod hebben opgesteld en op de wing voorin. Zo waar, elke kleine beetjes tellen voor McLaren...

Groet,

C.G. de Beaufort

Titel: Re: F1 Monocoque -- Chassis
Bericht door: Mickey op 11 mei 2018 - 10:23:51
Nou. Spectaculair zeg. Even bijkomen.
Titel: Re: F1 Monocoque -- Chassis
Bericht door: Wings op 11 mei 2018 - 18:54:27
Haha.
Titel: Re: F1 Monocoque -- Chassis
Bericht door: Franky R. op 11 mei 2018 - 19:39:47
Scheelt weer zweetvoeten voor Fernando en Stoffel... ;D ;D ;D
;)
Titel: Re: F1 Monocoque -- Chassis
Bericht door: Arthur op 11 mei 2018 - 20:30:20
Zou dit de aandacht van die halo moeten aflijden [let op die "ij"]?
Titel: Re: F1 Monocoque -- Chassis
Bericht door: Wings op 13 mei 2018 - 12:19:01
Citaat van: Franky R. op 11 mei 2018 - 19:39:47
Scheelt weer zweetvoeten voor Fernando en Stoffel... ;D ;D ;D
;)

Zou het dat zijn? Letterlijk vuile lucht genereren achter hun bolides. Wat zijn het toch ook boefjes!
Titel: Re: F1 Monocoque -- Chassis
Bericht door: Franky R. op 13 mei 2018 - 19:20:34
Citaat van: Wings op 13 mei 2018 - 12:19:01
Citaat van: Franky R. op 11 mei 2018 - 19:39:47
Scheelt weer zweetvoeten voor Fernando en Stoffel... ;D ;D ;D
;)

Zou het dat zijn? Letterlijk vuile lucht genereren achter hun bolides. Wat zijn het toch ook boefjes!


;)
Titel: Re: F1 Monocoque -- Chassis
Bericht door: C.G. de Beaufort op 31 mei 2018 - 10:05:18
Dirk de Beer stapt per direct op als hoofd-aerodynamica bij het team van Williams.

https://www.f1today.net/nl/nieuws/f1/238896/hoofd-aerodynamica-williams-stapt-per-direct-op (https://www.f1today.net/nl/nieuws/f1/238896/hoofd-aerodynamica-williams-stapt-per-direct-op)

Het werd eens tijd, ze hebben op het ogenblik slechts... 4 punten.

Groet,

C.G. de Beaufort
Titel: Re: F1 Monocoque -- Chassis
Bericht door: Robbert65 op 31 mei 2018 - 13:55:04
maar ligt dat aan hem?
Titel: Re: F1 Monocoque -- Chassis
Bericht door: Wings op 08 juni 2018 - 13:35:51
Alles moet samenkomen en dat gebeurt nu niet. Ik neem verder aan dat Williams wel weet hoe sterk de aerodynamica van hun auto is. Verder heb je gelijk dat dit niet het omslagpunt gaat zijn voor Williams. Dat gebeurt pas als Williams weer talenten aan zich verbindt.
Titel: Re: F1 Monocoque -- Chassis
Bericht door: C.G. de Beaufort op 26 september 2018 - 17:22:31
Renault sceptisch over reglementswijzigingen wat betreft aerodynamica voor 2019

"Onze gegevens suggereren dat het verschil niet van die orde was dat teams het niet zullen terugwinnen bij hun ontwikkeling", voegde Budkowski toe. "Begrijp me niet verkeerd, het zal een verschil maken voor de luchtstroom. Maar kunnen wagens elkaar daardoor beter volgen? Daar zijn we niet van overtuigd".

https://motorsport.tv/embed/BC9Q299j?autoplay (https://motorsport.tv/embed/BC9Q299j?autoplay)

https://www.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/367543/renault-sceptisch-over-reglementswijzigingen-voor-2019/ (https://www.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/367543/renault-sceptisch-over-reglementswijzigingen-voor-2019/)

Groet,

C.G. de Beaufort
Titel: Re: F1 Monocoque -- Chassis
Bericht door: Sabai op 26 september 2018 - 19:08:01
Ze zijn er onderhand al 9 jaar mee bezig om het inhalen te bevorderen. Dus ook ik verwacht er niet veel bijzonders van.
Titel: Re: F1 Monocoque -- Chassis
Bericht door: C.G. de Beaufort op 26 september 2018 - 20:25:20
Ach, het is in ieder geval beter dan dit :

(https://img.f1today.eu/x/full/photos/5af492f693f98c99c107f306057e197625ee1a3f295f5.jpg)

Groet,

C.G. de Beaufort

Titel: Re: F1 Monocoque -- Chassis
Bericht door: C.G. de Beaufort op 12 januari 2019 - 16:23:06
Gebruikte en bezette nummers van F1 :

https://www.f1today.net/nl/nieuws/f1/244346/overzicht-de-beschikbare-en-bezette-startnummers (https://www.f1today.net/nl/nieuws/f1/244346/overzicht-de-beschikbare-en-bezette-startnummers)

Groet,

C.G. de Beaufort

Titel: Re: F1 Monocoque -- Chassis
Bericht door: C.G. de Beaufort op 16 februari 2019 - 18:29:18
(https://img.gptoday.eu/x/artlg/5c65b6d310833edca8dc41b6b190e1099727765b39c0f.jpg)

Ferrari (komt nog) en Alfa Romeo tonen hun nieuwe voorvleugel. Technische spotters viel het meteen op dat de Alfa Romeo een zeer aparte neus had. "De flappen van de nieuwe vleugel zijn uiterst schuin naar de C38 gericht om de lucht buiten en rondom de wielen te leiden. De vorm van de extreem brede bovenklep, die al ver voor de eindplaat is afgesneden, is bij geen enkele andere auto te zien," zei Tobi Gruner.

https://www.gptoday.net/nl/nieuws/f1/245189/ferrari-en-alfa-romeo-komen-met-innovatief-voorvleugel-ontwerp (https://www.gptoday.net/nl/nieuws/f1/245189/ferrari-en-alfa-romeo-komen-met-innovatief-voorvleugel-ontwerp)

Groet,

C.G. de Beaufort


Titel: Re: F1 Monocoque -- Chassis
Bericht door: C.G. de Beaufort op 05 april 2019 - 10:09:11
Red Bull : nieuwe voorvleugel

Het team gaat overschakelen op een ander concept van de voorvleugel in China, etc. (Helmut Marko) De focus daarbij ligt vooral op het chassis en de voorvleugel. In een eerder stadium maakte Verstappen al duidelijk dat de problemen vooral bij het chassis van Red Bull vandaan komen. Met de motoren van Honda heeft de Nederlander tot dusver geen problemen ervaren en dus heeft hij ook niets te klagen. "Honda verricht goed werk. Er gaat niets kapot". 

https://www.gptoday.net/nl/nieuws/f1/246432/marko-red-bull-gaat-voor-nieuw-concept-met-upgrades-in-china-en-spanje (https://www.gptoday.net/nl/nieuws/f1/246432/marko-red-bull-gaat-voor-nieuw-concept-met-upgrades-in-china-en-spanje)

Groet,

C.G. de Beaufort


Titel: Re: F1 Monocoque -- Chassis
Bericht door: C.G. de Beaufort op 09 oktober 2019 - 18:09:02
Max Verstappen en zijn teamgenoot Alexander Albon kunnen komend weekeinde de nodige (aerodynamische) updates verwachten van Red Bull. Voor verder, lees :

https://www.telegraaf.nl/sport/1793660910/positief-nieuws-voor-verstappen-richting-gp-japan (https://www.telegraaf.nl/sport/1793660910/positief-nieuws-voor-verstappen-richting-gp-japan)

Groet,

C.G. de Beaufort

Titel: Re: F1 Monocoque -- Chassis
Bericht door: Wings op 15 oktober 2019 - 20:26:23
Indrukwekkend is het niet. Ik begreep dat Honda ook geen zekerheid geeft voor de toekomst. Het zou zomaar kunnen dat Max bij Mercedes tekent. Red Bull zal snel iets moeten laten zien.
Titel: Re: F1 Monocoque -- Chassis
Bericht door: Breaktest op 16 oktober 2019 - 18:19:40
Citaat van: C.G. de Beaufort op 09 oktober 2019 - 18:09:02
Max Verstappen en zijn teamgenoot Alexander Albon kunnen komend weekeinde de nodige (aerodynamische) updates verwachten van Red Bull. Voor verder, lees :

https://www.telegraaf.nl/sport/1793660910/positief-nieuws-voor-verstappen-richting-gp-japan (https://www.telegraaf.nl/sport/1793660910/positief-nieuws-voor-verstappen-richting-gp-japan)

Groet,

C.G. de Beaufort
Update-inflatie, dat mag van mij ook wel in het woordenboek. Een beetje onderzoek leert dat 9 van de 10 updates geen echte updates zijn, maar aanpassingen aan de karakteristieken van het betreffende circuit. Dus wel nodig, maar geen intrinsieke vooruitgang biedend. Ik zou bovendien niet weten waarom dit geen 'goed nieuws' voor Albon is. Eigenlijk een mooi voorbeeld van, wat ik zojuist in een andere post suggereerde, dat NL-media zich geen enkele kans laten ontnemen om zelfs bij het grootste non-bericht de naam Verstappen te vermelden.
Titel: Re: F1 Monocoque -- Chassis
Bericht door: C.G. de Beaufort op 10 maart 2020 - 18:22:12
Van alle 2020-auto's hebben de monocoque van Mercedes en Red Bull de meest belangstelling gewekt, beide met belangrijke innovaties met hun voorwielophanging.

https://www.formula1.com/en/latest/article.tech-tuesday-exploring-the-suspension-layouts-that-could-give-mercedes-and.4Xz7y0XxtM7UZ0t8SqQWDR.html (https://www.formula1.com/en/latest/article.tech-tuesday-exploring-the-suspension-layouts-that-could-give-mercedes-and.4Xz7y0XxtM7UZ0t8SqQWDR.html)

Groet,

C.G. de Beaufort

Titel: Re: F1 Monocoque -- Chassis
Bericht door: C.G. de Beaufort op 28 juli 2020 - 09:37:59
Het blijkt de aerodynamica te zijn van RB.

Marko : "Na alles te hebben onderzocht kunnen we zeggen dat het probleem in de aerodynamica zit. Iets met de luchtstromen klopt niet. Het buigen van onderdelen is absoluut een punt, maar de luchtstroom breekt ook door andere redenen. Bijvoorbeeld doordat we de neus van Mercedes op slechte wijze hebben proberen te kopiëren. We gaan proberen de fouten zo snel mogelijk te corrigeren."

https://www.telegraaf.nl/sport/677778058/verstappen-hoeft-niet-te-rekenen-op-das-systeem (https://www.telegraaf.nl/sport/677778058/verstappen-hoeft-niet-te-rekenen-op-das-systeem)

Groet,

C.G. de Beaufort

Titel: Re: F1 Monocoque -- Chassis
Bericht door: C.G. de Beaufort op 12 mei 2021 - 13:48:57
Kijk eens aan, Hamilton beschuldigd RB van een flexibele achterspoiler. Tja, je moet toch wat.

https://www.bbc.com/sport/formula1/57086036 (https://www.bbc.com/sport/formula1/57086036)
https://racingnews365.com/banned-when-red-bull-got-disqualified-for-flexing-wings (https://racingnews365.com/banned-when-red-bull-got-disqualified-for-flexing-wings)

Groet,

C.G. de Beaufort

Titel: Re: F1 Monocoque -- Chassis
Bericht door: Jozef op 12 mei 2021 - 21:59:54
Is niet nieuw, vorig jaar had Red Bull ook al een erg flexibele achtervleugel. Waarschijnlijk heeft Mercedes tot nu gewacht met klagen omdat Red Bull vorig jaar geen bedreiging vormde.

Deze video suggereert dat er toch iets aan de hand is:

http://youtu.be/Mni8tXPPh24
Titel: Re: F1 Monocoque -- Chassis
Bericht door: C.G. de Beaufort op 21 mei 2021 - 00:21:24
Diffuser Van de RB van Max heeft nu 'haaientanden' Tja. Kijken of dit werkt.

https://www.gpblog.com/en/news/84645/red-bull-tested-new-diffuser-with-shark-teeth-on-verstappen-s-car.html (https://www.gpblog.com/en/news/84645/red-bull-tested-new-diffuser-with-shark-teeth-on-verstappen-s-car.html)

Voor de mensen die dit niet weten wat het is, de volgende uitleg :

http://youtu.be/Vje2im_Bn9o (http://youtu.be/Vje2im_Bn9o)

Groet,

C.G. de Beaufort



Titel: Re: F1 Monocoque -- Chassis
Bericht door: C.G. de Beaufort op 14 oktober 2021 - 17:03:25
Mogelijk krijgt Max een nieuw chassis voor Austin, GP van VS. Marko beschreef het probleem als het volgende : "Mercedes was simply too superior in Turkey," Marko explains at Sport1. " In wet conditions Max Verstappen should normally have had no problem beating Bottas, but in Istanbul he had no chance to keep up with him. Especially with empty tanks, they are vastly superior to us." (..)Firstly, the team will have a look at the chassis. "That was not ideal in Istanbul. Max kept complaining about understeer and we just couldn't get rid of that"

https://www.gpblog.com/en/news/96363/marko-hints-at-verstappen-chassis-change-good-how-max-is-handling-the-situation.html (https://www.gpblog.com/en/news/96363/marko-hints-at-verstappen-chassis-change-good-how-max-is-handling-the-situation.html)

Groet,

C.G. de Beaufort


Titel: Re: F1 Monocoque -- Chassis
Bericht door: gloudiesaurus op 21 oktober 2021 - 17:06:12
Citaat van: C.G. de Beaufort op 14 oktober 2021 - 17:03:25
Mogelijk krijgt Max een nieuw chassis voor Austin, GP van VS. Marko beschreef het probleem als het volgende : "Mercedes was simply too superior in Turkey," Marko explains at Sport1. " In wet conditions Max Verstappen should normally have had no problem beating Bottas, but in Istanbul he had no chance to keep up with him. Especially with empty tanks, they are vastly superior to us." (..)Firstly, the team will have a look at the chassis. "That was not ideal in Istanbul. Max kept complaining about understeer and we just couldn't get rid of that"

https://www.gpblog.com/en/news/96363/marko-hints-at-verstappen-chassis-change-good-how-max-is-handling-the-situation.html (https://www.gpblog.com/en/news/96363/marko-hints-at-verstappen-chassis-change-good-how-max-is-handling-the-situation.html)

Groet,

C.G. de Beaufort

Ben benieuwd, maar het verschil met Mercedes zat hem denk ik vooral in de topsnelheid.
Titel: Re: F1 Monocoque -- Chassis
Bericht door: C.G. de Beaufort op 15 september 2023 - 12:50:00
Vernieuwing aan de F1-auto's. Ik ben benieuwd wat voor effect het heeft. Bij McLaren had het wel effect enige tijd geleden.

https://www.crash.net/f1/news/1035668/1/huge-upgrades-mclaren-alpine-and-alphatauri-revealed

Groet,

C.G. de Beaufort