Ronde 1: Rolex Australian Grand Prix, Melbourne Grand Prix Circuit, Albert Park

Gestart door Tessa, 06 maart 2016 - 12:41:29

« vorige - volgende »

Tessa

FINALLY!!!
Time to throw your kangaroo burgers on the barbie and grab a beer!

Zo goed als traditioneel gaan we Down Under starten,
In 2016, zoals in voorgaande jaren, op het  Melbourne Grand Prix Circuit op Albert Park te Melbourne ...met dank aan Rolex ;-)




Het zal er op 20 maart zeer waarschijnlijk een graadje of 20 zijn tijdens de race (bron: Wikipedia). Of er ook nattigheid te voelen zal zijn, moeten we nog even afwachten. Al met al zal ik buienradar en al wat er voorspellingen doet op weergebied wel aardig in de gaten gaan houden, want 2015 was toch wel een extreem droog F1 jaar. Een beetje regen-spektakel kunnen we wel hebben in 2016.


In 2015 werd de Pole Positon ingenomen door Hamilton (1:26.327). De grote vraag is natuurlijk of Mercedes nog steeds ruim aan kop zal gaan in 2016.

Om het plaatje van 2015 compleet te maken, dit waren de mannen die uiteindelijk op het podium stonden:
1. Lewis Hamilton (1:31:54.067)
2. Nico Rosberg (+01.360s) (winnaar in 2014)
3. Sebastian Vettel (+34.523s) (winnaar in 2011 met Red Bull)

Het lap record ligt in handen van Michael Schumacher, met 1:24.125 in 2004.

De lengte van het circuit is 5,303 km en er gaan 58 laps gereden worden, ofwel 307,574 km in totaal.



Er zit al een bocht na de start, maar gedurende de race zal bocht 3 na het lange rechte stuk ongetwijfeld wat gedoe geven.


Om je vanuit je Hollandse leunstoel en vanachter de vitrages toch iets meer betrokken te voelen bij de wedstrijd, heb ik wat research gedaan naar de eetcultuur van het gastland. Met wat keukenwerk vooraf zal de wedstrijd zo toch op z'n minst te proeven en te ruiken zijn.

Gezien het tijdstip van de race, kom ik natuurlijk eerst terecht bij de hagelslag van Australie: Vegemite! Eigenlijk heb ik geen idee of dat in Nederland te koop is, dus misschien geen geweldig plan. Het aansteken van de BBQ is op zondagochtend ook geen geslaagd idee; voor je het weet staat er een roedel brandweermannen in je tuin.

Een iconisch gerecht uit de Australische keuken dat in principe op ieder moment van de dag te doen is, is de "Australian meat pie": een pasteitje met rundergehakt; deze kan je gewoon zaterdagmiddag maken, zodat je ze zondagochtend alleen nog maar op hoeft te warmen. Wel met een ruime hoeveelheid ketchup eten, want zo hoort het!


Mooi, als iedereen er dan klaar voor is, komen hier de data en tijden:

1ste vrije training
Vrijdag 18 maart- 02:30-04:00
2de vrije training
Vrijdag 18 maart- 06:30-08:00

3de vrije training
Zaterdag 19 maart- 04:00-05:00
Kwalificatie
Zaterdag 19 maart- 07:00-08:00

Race
Zondag 20 maart- 06:00



FolkertE


Jehoentelaar

Ik zit dan lekker in het vliegtuig. Mis geloof ik vier van de eerste zes Grands Prix.

C.G. de Beaufort

Citaat van: Tessa(..)met dank aan Rolex ;-)

Ik ben voor Casio, sponsor van de STR...

Groet,

C.G. de Beaufort

FolkertE

Citaat van: Jehoentelaar op 06 maart 2016 - 13:49:33
Ik zit dan lekker in het vliegtuig. Mis geloof ik vier van de eerste zes Grands Prix.
Lekker hoor, waar ga je allemaal heen? Klinkt als een erg lange vliegreis.  8)

Jehoentelaar

Hahaha, ja zo kun je het ook opvatten. Met Australië kom ik terug uit Skopje en verder verschilt de reden per weekend.

FolkertE

Citaat van: Jehoentelaar op 06 maart 2016 - 14:40:35
Hahaha, ja zo kun je het ook opvatten. Met Australië kom ik terug uit Skopje en verder verschilt de reden per weekend.
Hahaha, ja precies ;). Hoop dat je iig een leuke vervanging hebt, belooft nog al spannend te worden.

gloudiesaurus

Yes, eindelijk de 1e GP in aantocht.
Ik kan niet wachten  8)

Mooi topic Tessa!

Vind Albert Park altijd leuk, zeker als traditionele seizoensopener.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

lieven

hoop dat de eerste race zonder regen is, ik ben fan van wat regen tijdens de race maar zou toch graag weten hoe de verhoudingen zijn tussen de teams.

FolkertE


gloudiesaurus

Citaat van: FolkertE op 07 maart 2016 - 09:17:42
Kwalificatie in de regen en de race in opdrogende condities?

Laat de eerste race maar droog zijn.
Kunnen we een beetje zien hoe de verhoudingen liggen.

Daarna in Maleisië een paar keer een tropische bui? En regen in Monaco?  ;)
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Jehoentelaar

Maleisië is pas in oktober dus ik hoop wel iets eerder een regenachtige race te gaan zien.

Tessa

Race 2 in Bahrein gaat waarschijnlijk niet meer nattigheid dan zweetdruppels opleveren,

maar lieven heeft wel een punt, ik ben ook bijzonder benieuwd hoe de teams er nu precies voor staan en dat is beter
te bepalen als het een beetje droog is en zo

gloudiesaurus

Laat dan in China de druppels maar komen.
En wie heeft de druppels nodig als Mercedes en Ferrari vechten en Max Verstappen het ook lekker doet? (I have a dream  ;))

Hoop wel dat Verstappen in de kwali Sainz voor kan blijven. Vorig jaar was Sainz in de kwali. sneller.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Tessa

Citaat van: gloudiesaurus op 08 maart 2016 - 00:59:13
Hoop wel dat Verstappen in de kwali Sainz voor kan blijven. Vorig jaar was Sainz in de kwali. sneller.

oh ja, dat is ook nog zo'n dingetje.... ik heb meteen even gekeken hoe dat afgelopen jaar op Melbourne ging,
een 8ste positie voor Sainz en een 12de startpositie voor max (weliswaar voor Kvyat)
dat is voor verbetering vatbaar!  ;)