Super Licence Penalty Points

Gestart door Robbert65, 30 november 2015 - 11:17:26

« vorige - volgende »

Robbert65

Sinds vorig seizoen krijgen rijders strafpunten bij overtredingen, ook als er al straftijd of drive-through penalty's zijn gegeven. Rijders worden dus dubbel gestraft, wat wat mij per definitie niet hoort. Punten vervallen na een jaar. Bij 12 punten binnen een jaar gegeven wordt de rijder een race geschorst. Max staat nu op 12. Na één seizoen F1 staat hij derde op de "ranglijst aller tijden" qua strafpunten. De eerste punten die hij kreeg dateren van mei dit jaar, voor de brokken op Monaco. Het is zeer te hopen, dat hij voor mei 2016 niet weer ergens straf oploopt, want bij 4 punten voor of in mei 2016 zit die schorsing er dus in. Hier vind je de cijfers:
http://f1.wikia.com/wiki/Penalty_points#List_of_penalty_points_issues

Wat vinden jullie van dat dubbel straffen en dat puntensysteem?
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Matthijs

Ik vind het penalty point systeem an sich prima. Als je meerdere malen misdraagt, dan krijg je vanzelf een race ban aan je broek. Dubbel straffen is inderdaad dubieus.

Wel vind ik dat de penalty points soms niet in verhouding staan tot de overtreding. Waarom krijgt Verstappen 1 penalty point voor 'exceeding track limits' in Abu Dhabi, terwijl er bij de aanrijding tussen Bottas en Raikkonen in Mexico geen enkele punt werd uitgedeeld?

BMW.WilliamsF1

De strafpunten die hij kreeg voor dat incident met Button zijn mss wel onterecht. Aan de andere kant had ie die plek gewoon terug moeten geven en later weer inhalen. Maar goed, hij leert er van dus volgende keer zal ie t wel goed doen.

Perton

Ik heb de race niet gezien, dus ik kan moeilijk gaan zeggen of het wel of niet terecht was dat Verstappen aangepakt moest worden voor het buiten de baan komen. Punt is alleen wel dat ie zelf heeft verklaard de positie niet terug te hebben gegeven, omdat hij er voordeel in zag door te rijden. En dat is gewoon fout. Men kan dat allemaal gaan verdedigen en rechtpraten (niet dat ik dat op dit forum heb zien gebeuren, dus het is niet aan iemand hier gericht), maar hij heeft zich dus gewoon doelbewust niet aan regels gehouden. Daar staat gewoon terecht een straf op, los van dat ik verder wel snap waarom hij het op deze manier heeft gedaan. Het is, maar dan een stuk minder extreem, zoals de vangbal van Luis Suárez tegen Ghana (?) in 2010.


Om dan concreet op de vraag van Robbert in te gaan:
Het puntensysteem is prima. Je moet heel erg je best doen om in 12 maanden 12 punten te verdienen. Persoonlijk vind ik 8 al knap, eigenlijk, dat is zelfs Maldonado niet gelukt. Al is het ook niet helemaal de schuld van Max. Zo kreeg hij 3 punten voor te hard rijden tijdens de safety car volgens dat linkje, en maar 2 voor de crash in Monaco. Ik zou dat eerder andersom verwachtten. Die inconsistentie is het probleem, niet het systeem zelf.

En dat er dubbel gestraft wordt... ik vind dat eigenlijk wel meevallen. Die 12 punten en race schorsing krijg je niet zomaar, daar moet je echt compleet debiel voor zijn om die bij elkaar weten te verzamelen. Dan roep je het ook over jezelf af en verdien je die race schorsing ook wel.

Robbert65

Mij doet het ook denken aan mensen die gedronken hebben en toch rijden. Dat mag je van mij heel erg streng aanpakken hoor maar wat gebeurt er in 2015; als je gepakt wordt krijg je een rijverbod (1). Maak je het bont, dan wordt je rijbewijs ter beschikking van de OvJ gesteld (2). Meestal krijg je het dan binnen 10 dagen terug, maar meestal, da's niet altijd. Vervolgens krijg je een boete opgelegd (3), maak je het (te) bont, dan moet je voorkomen voor die boete, dat kan dan zelfs een taakstraf worden, met een strafblad (4) en een voorwaardelijke rijontzegging. Dat is dan allemaal nog in de loop van de rechtsgang en je zou kunnen zeggen dat het overdreven is om dit 4x straffen te noemen. Vat ze maar weer samen in 1, mag van mij. Nu komt het CBR. Die kunnen je rijbewijs ongeldig verklaren als je het heel bont maakte, maar zeker was in de eerste helft van 2015 en de anderhalf jaar ervoor, dat je een alcoholslot op de auto kreeg. Kost duizenden euro's, zelf betalen. Hoop gezeik, hoop uit te leggen aan je baas als je pech hebt en er zijn flink wat professionals hun baan kwijt geraakt. Of dat terecht is of niet laat ik in het midden, maar dubbel straffen dat hoort niet. En gelukkig denkt de wetgever er ook zo over, of toch in ieder geval de rechterlijke macht, want inmiddels is het CBR weer uit de correctieve rol. Alcoholslot is een goede maatregel, maar dan wel door de rechter op te leggen.

Enfin, wat gebeurt er hier, bij de F1 rijders;
Je rijdt per ongeluk te hard in de pitsstraat, je rijdt wat paaltjes omver af en toe, je krijgt daarvoor drive through penalties aan je broekje en je racet lustig verder. Dan heet je Junior en kom je uit Spanje. Mooi land. Rij een Engelse heer voorbij terwijl je buiten de lijntjes kleurt en je krijgt plots een strafpunt. Vergeet opzij te gaan voor de wereldkampioen en je krijgt er twee. Perton zegt net, je moet wel heel erg gek doen wil je geschorst worden, maar Max is er de eerste races van het seizoen volgend jaar zo maar gloeiend bij als dat op deze manier doorgaat. Willekeur. én dubbel straffen. bah. Als je naar de lijst gestraften kijkt, vraagt dat ook om verdieping. Is het nou zo dat rookies veel meer brokken maken, of wordt het puntensysteem gebruikt door de stewards om de rookies in het gareel te krijgen en worden de veteranen ontzien? Want waarom niet Alonso 2 punten voor causing a collision in bocht 2 op Abu Dhabi?
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Perton

Wie met alcohol op rijdt is gewoon een idioot die het verdient om op elke wijze aangepakt te worden. Al wordt dat vijftiendubbel gestraft, dat interesseert mij vrij weinig. Als je zelf te incapabel bent om na te denken dat je gedrag de levens van anderen in gevaar kunnen brengen, dan mag je van mij, als je het heel bont maakt, uit de maatschappij worden verwijderd.

Punten voor een paaltje omver rijden is overdreven, maar die worden dan ook niet gegeven. Een punt voor het overschrijden van de witte lijn na de pitstraat is ook niets mis mee. Je toont immers aan dat je op koude banden je auto niet voldoende onder controle hebt om te blijven rijden op het asfalt dat gemarkeerd is om weer op de baan te komen. Ik zie het probleem niet zo. Ja, de willekeur aan en inconsistentie van straffen moet worden aangepakt, maar Verstappen heeft daarentegen ook mazzel gehad dat ie maar 2 punten voor die actie in Monaco heeft gekregen. Dat hadden er, zeker gezien zijn valse en zware beschuldigingen naar Grosjean toe, van mij wel het dubbele mogen zijn. Die van Hongarije waren daarentegen veel te hoog, zeker gezien de ernst van het vergrijp. Daar had 1 punt volstaan. Abu Dhabi heb ik dus niet gezien, dus oordeel ik niet over, maar zoals ik zei; gezien zijn uitspraken over het doelbewust niet teruggeven van een positie, is voor dat gedeelte een punt gewoon terecht, en misschien 2, omdat het nu om een bewustje ging. Het negeren van blauwe vlaggen vind ik daarentegen dan weer maximaal 1 waard.

Dus al met al zit er misschien wat inconsistentie in de straffen zelf, maar dat Verstappen 8 punten heeft gekregen, vind ik alles bij elkaar niet zo gek. Met iets meer consistentie waren het er 7 of 9 geweest, dat ontloopt elkaar niet zoveel. Kleine straffen zijn er ook om van te leren, iets dat zeker iemand als Maldonado totaal niet beheerst. En die indruk heb ik dit jaar ook wel een beetje van Verstappen gekregen, wat ik erg jammer vind, want het is verder een down to earth jongen. En Grosjean was ook zo. Die is wél veranderd, maar ook pas na een zware straf.

Matthijs

Nouja, ik heb bij Verstappen ook wel het idee dat de FIA punten heeft uitgedeeld, juist omdat het een 17-jarige rookie is. Kan ik natuurlijk nooit hard maken. Maar als ik gelijk heb, dan zal het ook wel niet zo'n vaart lopen volgend jaar als de FIA Verstappen niet meer op de radar heeft.

Hamilton#44

#7
Denk dat Max zijn leeftijd er wel mee te maken heeft inderdaad, de FIA wil zich even goed laten zien in de zin van wij houden dat jochie wel even onder controle en dat is misschien ook wel goed.  :)

Denk niet dat de straffen van Verstappen geheel onterecht waren maar ik denk wel dat andere oudere coureurs er misschien geen straf voor gekregen hadden en het voordeel van de twijfel gekregen hadden.

Daarnaast haalt Verstappen volgens mij ook het meeste in van alle coureurs, dus ja, waar gehakt wordt vallen spaanders.  ;)

Vind het systeem op zich wel goed, werkt in de praktijk wel goed denk ik, alleen misschien de straffen wat consequenter toepassen.

Jehoentelaar

Ik denk dat het meer de traditionele inconsistentie is waar de sport al jaren mee te maken heeft dan dat ze nou per se Verstappen moeten hebben. Ik snap waar de aannames vandaan komen, maar kan mij er verder niet in vinden.

Robbert65

#9
Citaat van: Perton op 30 november 2015 - 15:47:11
Wie met alcohol op rijdt is gewoon een idioot die het verdient om op elke wijze aangepakt te worden. Al wordt dat vijftiendubbel gestraft, dat interesseert mij vrij weinig. Als je zelf te incapabel bent om na te denken dat je gedrag de levens van anderen in gevaar kunnen brengen, dan mag je van mij, als je het heel bont maakt, uit de maatschappij worden verwijderd.

Punten voor een paaltje omver rijden is overdreven, maar die worden dan ook niet gegeven. Een punt voor het overschrijden van de witte lijn na de pitstraat is ook niets mis mee. Je toont immers aan dat je op koude banden je auto niet voldoende onder controle hebt om te blijven rijden op het asfalt dat gemarkeerd is om weer op de baan te komen. Ik zie het probleem niet zo. Ja, de willekeur aan en inconsistentie van straffen moet worden aangepakt, maar Verstappen heeft daarentegen ook mazzel gehad dat ie maar 2 punten voor die actie in Monaco heeft gekregen. Dat hadden er, zeker gezien zijn valse en zware beschuldigingen naar Grosjean toe, van mij wel het dubbele mogen zijn. Die van Hongarije waren daarentegen veel te hoog, zeker gezien de ernst van het vergrijp. Daar had 1 punt volstaan. Abu Dhabi heb ik dus niet gezien, dus oordeel ik niet over, maar zoals ik zei; gezien zijn uitspraken over het doelbewust niet teruggeven van een positie, is voor dat gedeelte een punt gewoon terecht, en misschien 2, omdat het nu om een bewustje ging. Het negeren van blauwe vlaggen vind ik daarentegen dan weer maximaal 1 waard.

Dus al met al zit er misschien wat inconsistentie in de straffen zelf, maar dat Verstappen 8 punten heeft gekregen, vind ik alles bij elkaar niet zo gek. Met iets meer consistentie waren het er 7 of 9 geweest, dat ontloopt elkaar niet zoveel. Kleine straffen zijn er ook om van te leren, iets dat zeker iemand als Maldonado totaal niet beheerst. En die indruk heb ik dit jaar ook wel een beetje van Verstappen gekregen, wat ik erg jammer vind, want het is verder een down to earth jongen. En Grosjean was ook zo. Die is wél veranderd, maar ook pas na een zware straf.

Dat je voor één vergrijp maar één keer gestraft kunt worden is een juridisch beginsel en een constitutioneel verankerd recht. Dat is veel belangrijker dan onderbuikgevoelens ten aanzien van overtreders. Het is principieel fout om iemand twee maal te straffen voor één vergrijp. Dat de Nederlandse overheid een tik op de vingers moet krijgen van een rechter in plaats van dat ze zelf dergelijke beginsels handhaaft doet daar niets aan af.

Overigens stelde ik geen vragen bij de straffen die MaxV opliep, die zijn allemaal wel terecht, maar ik vraag me af waarom men voor hetzelfde vergrijp meerdere straffen uitdeelt...
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Robbert65

Citaat van: Hamilton#44 op 30 november 2015 - 16:20:40
Denk dat Max zijn leeftijd er wel mee te maken heeft inderdaad, de FIA wil zich even goed laten zien in de zin van wij houden dat jochie wel even onder controle en dat is misschien ook wel goed.  :)

Denk niet dat de straffen van Verstappen geheel onterecht waren maar ik denk wel dat andere oudere coureurs er misschien geen straf voor gekregen hadden en het voordeel van de twijfel gekregen hadden.

Daarnaast haalt Verstappen volgens mij ook het meeste in van alle coureurs, dus ja, waar gehakt wordt vallen spaanders.  ;)

Vind het systeem op zich wel goed, werkt in de praktijk wel goed denk ik, alleen misschien de straffen wat consequenter toepassen.

En in ieder geval niet iemand die al een DT of strafseconden heeft gehad in de race ook nog strafpunten opleggen...
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Kootje

Ik snap niet zo goed hoe mensen dit als dubbel straffen ervaren. Het is gewoon één straf, bestaande uit 2 delen. Een beetje hetzelfde als 'n vervelend kind huisarrest krijgt en geen tv/telefoon mag gebruiken, een drankrijder 'n rijontzegging en 'n boete krijgt, een vandalist dienstverlening en 'n schadevergoeding, of 'n crimineel gevangenisstraf en 'n invordering van z'n bezit. Of worden die ook allemaal dubbel gestraft?

Perton

Citaat van: Robbert65 op 30 november 2015 - 17:35:41
Dat je voor één vergrijp maar één keer gestraft kunt worden is een juridisch beginsel en een constitutioneel verankerd recht. Dat is veel belangrijker dan onderbuikgevoelens ten aanzien van overtreders. Het is principieel fout om iemand twee maal te straffen voor één vergrijp. Dat de Nederlandse overheid een tik op de vingers moet krijgen van een rechter in plaats van dat ze zelf dergelijke beginsels handhaaft doet daar niets aan af.
Fijn. Maar Formule 1 is een private sport, geen institutionele samenleving.

CitaatOverigens stelde ik geen vragen bij de straffen die MaxV opliep, die zijn allemaal wel terecht, maar ik vraag me af waarom men voor hetzelfde vergrijp verschillende straf uitdeelt...
O, waarom ging je openingspost dan over Verstappen? Dat de F1 zo inconsistent als de pest is, dat weten we al jaren en klagen we ook al jaren over. Da's geen nieuws. Maar dat maakt het penaltysysteem an sich niet verkeerd.

Wings

Laat het racen toch het racen. Dit soort strafpuntensystemen mochten ze direct afschaffen van mij.

Robbert65

#14
Citaat van: Perton op 30 november 2015 - 18:43:26
Citaat van: Robbert65 op 30 november 2015 - 17:35:41
Dat je voor één vergrijp maar één keer gestraft kunt worden is een juridisch beginsel en een constitutioneel verankerd recht. Dat is veel belangrijker dan onderbuikgevoelens ten aanzien van overtreders. Het is principieel fout om iemand twee maal te straffen voor één vergrijp. Dat de Nederlandse overheid een tik op de vingers moet krijgen van een rechter in plaats van dat ze zelf dergelijke beginsels handhaaft doet daar niets aan af.
Fijn. Maar Formule 1 is een private sport, geen institutionele samenleving.
Ook tuchtrecht is recht, Perton en hoort zich daarom aan de grondbeginselen van recht te houden...



CitaatOverigens stelde ik geen vragen bij de straffen die MaxV opliep, die zijn allemaal wel terecht, maar ik vraag me af waarom men voor hetzelfde vergrijp verschillende straf uitdeelt...
CitaatO, waarom ging je openingspost dan over Verstappen? Dat de F1 zo inconsistent als de pest is, dat weten we al jaren en klagen we ook al jaren over. Da's geen nieuws. Maar dat maakt het penaltysysteem an sich niet verkeerd.
Ik noemde Verstappen ten eerste als voorbeeld en ten tweede: ik hoorde nooit wat over punten behalve als het om Verstappen ging. dus daarom ben ik er vandaag even ingedoken en kwam ik dat overzicht van hier bovenaan tegen. Ik zit hier niet te advocaten voor Verstappen zeg, die kan wel voor zichzelf opkomen.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel