2017 - Mogelijke herintroductie bijtanken

Gestart door Jehoentelaar, 15 mei 2015 - 15:09:15

« vorige - volgende »

Jehoentelaar

De ideeën voor 2017 beginnen vorm te krijgen, zo is te lezen op GPUpdate:

CitaatRefuelling set to return from 2017

Formula 1 chiefs have agreed to bring back refuelling from the 2017 season as part of a series of measures aimed at improving the sport's show, following the latest meeting of the F1 Strategy Group.

Refuelling has been banned since the 2010 season, but FIA President Jean Todt, Formula 1 supremo Bernie Ecclestone and leading teams agreed to its return at Biggin Hill on Thursday.

There will also be a push for cars to be five to six seconds per lap faster through aero changes, wider tyres and a reduction in car weight, and engines to be higher revving and louder.

Overview of planned 2017 changes:
-          Five to six seconds drop in lap times through aero rules evolution, wider tyres and reduced car weight
-          Reintroduction of refuelling (maintaining a maximum race fuel allowance)
-          Higher revving engines and increased noise
-          More aggressive looks

Meanwhile, from the 2016 campaign, teams will be allowed to choose the two dry tyre compounds – out of the four in Pirelli's range – that they wish to use at each Grand Prix weekend.

The proposal for drivers to receive a fifth power unit in 2015 has also been rejected.

An FIA statement read: "In light of the various scenarios presented by the independent consulting company mandated by the F1 Strategy Group, at the initiative of the FIA, to work on the reduction of costs and following a constructive exchange, a comprehensive proposal to ensure the sustainability of the sport has emerged.

"The Strategy Group member teams have committed to refine it in the next few weeks, in consultation with the other teams involved in the championship.

"On the engine side, it has been decided that stability of the rules should prevail in consideration of the investments of the manufacturers involved in the sport and to give visibility to potential new entrants.

"The allowance for a fifth engine to be used during the 2015 season has been rejected.

"This constructive meeting between the FIA, FOM and the teams has allowed paving the way for the future of the championship.

"All parties agreed to work together with an intention to firm up these proposals and submit them to the approval of the F1 Commission and the World Motor Sport Council of the FIA as soon as possible for implementation."

Wat zeggen we hiervan? Leuk dat het terugkeert of schieten we met weer een grote technische switch weinig op? De andere ideeën klinken wat mij betreft leuk, maar het blijft afwachten wat de precieze invulling hiervan wordt.

Sabai

Het beste nieuws wat ik in jaren heb gehoord .Nu maar hopen dat het doorgaat.

gloudiesaurus

Klinkt goed! Snellere auto's, bredere banden...
En bijtanken.

Hogere toerentallen en meer geluid.

Dat zijn dingen die de Formule 1 nodig heeft  :)
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Kootje

Tsja .... dat bijtanken heb ik nooit echt gemist om eerlijk te zijn, de rest moet ik nog zien.

gloudiesaurus

Snellere auto's, meer geluid, dat zijn dingen die iedereen wil denk ik  :)

En bijtanken zorgt voor wat meer strategieën, ook leuk.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Arthur

Dat bijtanken is dan weer niet ongelimiteerd....
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

0634

Ik heb het voordeel noch het nadeel van bijtanken nooit echt gezien om eerlijk te zijn. Het voordeel voor de fans bedoel ik dan. Het voordeel van de ban uit bezuinigingsoverwegingen snapte ik nog wel. Blijkbaar is dat niet meer nodig nu.

Tuesday

Citaat van: Jeroen op 15 mei 2015 - 19:37:11
Ik heb het voordeel noch het nadeel van bijtanken nooit echt gezien om eerlijk te zijn. Het voordeel voor de fans bedoel ik dan. Het voordeel van de ban uit bezuinigingsoverwegingen snapte ik nog wel. Blijkbaar is dat niet meer nodig nu.
maar je ziet toch wel dat er een verschil is/was? voor de 1 zal het een voordeel zijn, voor de ander een nadeel. Voor mij iig zeker een voordeel, al zal het effect met de huidige zuinige motoren minder zijn. Ik hoop iig dat deze set van maatregelen ervoor gaat zorgen dat er weer de hele race op de limiet gereden gaat worden.

Maikel0230

Tja buiten tanken waar ik nooit niet echt voor, noch tegenstander ben geweest klinkt het allemaal niet slecht maar met die kostencrisis die er heerst binnen de F1 vraag ik me toch af of dit wel zo'n goede zet is.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

0634

Citaat van: Tuesday op 15 mei 2015 - 20:06:26
Citaat van: Jeroen op 15 mei 2015 - 19:37:11
Ik heb het voordeel noch het nadeel van bijtanken nooit echt gezien om eerlijk te zijn. Het voordeel voor de fans bedoel ik dan. Het voordeel van de ban uit bezuinigingsoverwegingen snapte ik nog wel. Blijkbaar is dat niet meer nodig nu.
maar je ziet toch wel dat er een verschil is/was? voor de 1 zal het een voordeel zijn, voor de ander een nadeel. Voor mij iig zeker een voordeel, al zal het effect met de huidige zuinige motoren minder zijn. Ik hoop iig dat deze set van maatregelen ervoor gaat zorgen dat er weer de hele race op de limiet gereden gaat worden.

Tuurlijk zie ik een verschil. Maar of dat leuker of minder leuk is om naar te kijken weet ik niet zo. Waarom vind jij het een pluspunt dan?

Perton

Citaat van: gloudiesaurus op 15 mei 2015 - 17:09:29En bijtanken zorgt voor wat meer strategieën, ook leuk.
Niet echt waar. aangezien de topteams allemaal min of meer dezelfde strategie volgen, omdat ze allemaal op dezelfde band starten. Bovendien waren de races die beslist werden door een alternatieve strategie voor 2010 bij wijze van spreken op 1, misschien 2 handen te tellen. Twee die ik zo even uit mijn hoofd weet zijn Hongarije 1998 en Frankrijk geen idee welk jaar toen Schumacher 4 keer stopte. Er zullen er een paar meer zijn geweest, maar echt niet tientallen races.

De hele polonaise die men voert wanneer het over bijtanken gaat, heb ik daarom nooit echt (of echt nooit) begrepen, want de bijtank-periode was juist nog meer dan nu de periode waarin er niet werd ingehaald om te wachten tot de pitstops. Ik hoop dan ook dat de FIA goed nadenkt, en het bandenreglement goed meeneemt in de plannen. Dat is natuurlijk ten dele al gebeurt met de mogelijkheid om zelf je twee favoriete compounds te bepalen. Maar zonder context "bijtanken toestaan" geeft in mijn optiek niet het juiste effect.

Maar omdat het nu nog maar een eerste opzet van de FIA is en de definitieve details ongetwijfeld nog moeten worden uitgewerkt, ga ik nu ook niet zeggen dat ik tegen ben. Ik ben in principe namelijk niet tegen bijtanken - in het verleden werkte het alleen niet. Als dat in de toekomst anders kan, dan zal ik de veranderingen alleen maar toejuichen. Wat de overige plannen betreft, staat het allemaal ook nog erg in de kinderschoenen. Op het eerste oog kan ik alleen maar zeggen dat het me erg enthousiast en nieuwsgierig maakt, voor de rest nog niet heel veel.

Jozef

Ik kan het blijkbaar niet genoeg herhalen: de toename in het rijden om de banden te sparen is een direct gevolg van het tankverbod. Ik kan alleen maar toejuichen dat daar een eind aan komt.

Perton

Tsja of ze nou banden sparen of wachten tot de pitstops om dan een auto te passeren, maakt voor de spanning verder weing uit in mijn optiek. Persoonlijk verwacht ik (even heel simplistisch kijkend naar de huidige reglementen + bijtanken, en niet een compleet nieuw reglement waarbij alles goed geïntegreerd is, zoals ik hoop dat de FIA zal doen) nauwelijks een toename aan spanning vooraan. Maar ik laat me graag verrassen.

Tuesday

Citaat van: Perton op 15 mei 2015 - 23:26:26
Tsja of ze nou banden sparen of wachten tot de pitstops om dan een auto te passeren, maakt voor de spanning verder weing uit in mijn optiek. Persoonlijk verwacht ik (even heel simplistisch kijkend naar de huidige reglementen + bijtanken, en niet een compleet nieuw reglement waarbij alles goed geïntegreerd is, zoals ik hoop dat de FIA zal doen) nauwelijks een toename aan spanning vooraan. Maar ik laat me graag verrassen.
laat ze iig maar weer eens voluit gaan racen. Dan zul je ook weer coureurs fouten zien maken. Alleen al het idee dat coureurs weer fouten kunnen maken maakt het al spannender. Ik weet niet of dat nu gaat veranderen, maar ik denk wel dat de sleutel daarvoor bij het bijtanken zou kunnen liggen. Dit is wat mij betreft iig een stap in de goede richting.

Perton

Tsja ook dat vind ik een te geromantiseerd beeld, als ik heel eerlijk ben. Ook vroeger waren er vooraan niet zoveel fouten, al zal dat wel iets meer zijn geweest dan nu.

Maar zoals ik al zei: ik ben er ook absoluut niet op tegen, als het ook maar voor 3% verbetering zorgt, vind ik het al een goede stap. Maar de hallelujah-stemming snap ik niet zo goed. Gaan mensen op andere strategiën zitten, dan krijg je alsnog een race waarin ze niet vlak bij elkaar op de baan zijn, en zie je alsnog geen inhaalacties - en dat is uiteindelijk toch de rode draad die al een jaar of 15 door alle kritieken heenloopt. Het is daarmee een verplaatsing van het probleem. Daarbij moet ik overigens wel zeggen dat ik kan genieten van races waarbij de tactiek de opzet is voor een mooie eindfase, zoals Raikkonen laatst in China. Het is niet zo dat ik vanaf ronde 1 strijd en inhaalacties wil zien. Als dat in de laatste tien ronden gebeurt na een mooi tactisch spel (of dat nou met bijtanken is of niet), dan vind ik dat al mooi.

De sleutel ligt in mijn ogen maar bij een ding: zorg dat inhalen op de baan meer kans van slagen heeft dan via de tactiek. En als bijtanken daarbij helpt, kan en zal ik het uiteraard alleen maar helemaal toejuichen.