Hoeveel credits geef je een coureur?

Gestart door Breaktest, 15 november 2014 - 17:32:46

« vorige - volgende »

Breaktest

F1 wordt vaak voorgesteld als een keiharde competitie, en als je faalt moet je wegwezen. Maar is dat echt zo, en wat is falen precies?

Om maar eens een prikkelend voorbeeld te nemen: als de eerste regel echt waar is, kun je zelfs vraagtekens bij het verblijf van Sebastian Vettel zetten. Hij heeft een geweldige carrière, wordt vier keer wereldkampioen, dus qua stuurmanskunst heeft ie zijn punt wel gemaakt, maar dan op een dag blijkt dat ie zijn piek heeft bereikt: hij wordt verslagen door een new kid on the block.
En dat is in mijn ogen hét cruciale punt in zijn carrière, een punt dat grote kampioenen van kampioenen onderscheidt, want wat gaat de 'champ' doen? Herpakt hij zich en slaat hij de uitdager met gelijke middelen terug - zoals Mohammed Ali deed? Of gaat ie een revanche uit de weg, in het bange vermoeden dat het hem niet meer zal lukken? Vettel zal nog heel lang in de F1 verblijven, maar mij kan hij niet overtuigen een groot kampioen te zijn.

Matthijs

Alonso werd in 2007 als tweevoudig wereldkampioen 'verslagen' door een complete rookie-teamgenoot. Een afgang dus. In de jaren erna heeft hij zich herpakt en nu wordt hij alom gezien als beste en meest complete coureur van de huidige generatie.

Iedereen heeft wel eens een slecht seizoen. Ik schrijf Vettel nog niet af en ik vind dat anderen dat ook niet moeten doen. Hij is en blijft een groot coureur.

Perton

Over Vettel specifiek ga ik het niet hebben, want daar is al een jaar lang een topic aan gewijd en daar heb ik mijn zegje al genoeg gedaan.

Maar de vraag, hoeveel credits je een coureur geeft? Als ik denk dat een coureur meer uit zijn auto kan halen dat ie doet, vind ik dat ie beter moet presteren, en anders vind ik dat ie goed presteert. En hoe meet je dat? Dat is uiteraard een deel natte vingerwerk, maar je kijkt uiteraard ook naar de prestaties ten opzichte van een teamgenoot en prestaties ten op zichte van andere auto's. Als iemand bijvoorbeeld steevast vierde wordt zonder zicht op de top drie en zonder zich zorgen te hoeven maken over de mannen achter hem (een beetje hoe BMW in 2008 als team presteerde), dan vermoed ik dat ie wel ongeveer het maximale uit de auto haalt.

Dus ja, om het dan toch over Vettel te hebben. Wat dit jaar betreft vind ik dat ie ondermaats heeft gepresteerd. Ik denk echter niet dat zijn piek per definitie achter hem ligt, omdat ie van team wisselt. En dat is verder alles wat ik over Vettel te zeggen heb in dit topic. Daarvoor is er al eentje.

Sabai

Dat bepaald ieder voor zichzelf lijkt mij hoeveel credits je iemand geeft lijkt mij. Zo vind ik bepaalde coureurs niet zo bijzonder die door anderen worden aanbeden en visa versa.

C.G. de Beaufort

Robin Frijns. De Limburger reed een volwassen en ijzersterke race (Barcelona, die voor de tweede keer dit jaar bij Hilmer Motorsport een GP2-weekend mag afwerken) en mocht na afloop volledig terecht op de hoogste trede van het podium plaatsnemen om een beker in ontvangst te nemen. Kijk, dat vindt een prestatie! Het is ontzettend jammer dat niemand hem opneemt in een Formule 1 renstal. En dat heeft te doen wegens de sponsoren. Daar heeft'ie geen een van die wat duiten in hem wil investeren. Sneu...

Groet,

C.G.



Maikel0230

Citaat van: C.G. de Beaufort op 16 november 2014 - 14:07:46
Robin Frijns. De Limburger reed een volwassen en ijzersterke race (Barcelona, die voor de tweede keer dit jaar bij Hilmer Motorsport een GP2-weekend mag afwerken) en mocht na afloop volledig terecht op de hoogste trede van het podium plaatsnemen om een beker in ontvangst te nemen. Kijk, dat vindt een prestatie! Het is ontzettend jammer dat niemand hem opneemt in een Formule 1 renstal. En dat heeft te doen wegens de sponsoren. Daar heeft'ie geen een van die wat duiten in hem wil investeren. Sneu...

Groet,

C.G.

De resultaten van Frijns die jij opnoemt zijn alweer geleden van 2013 en het klopt wel dat hij geen sponsoren heeft maar dat ie niet in de F1 zit heeft toch ook wel aan zichzelf en zijn grote mond te wijten hoor.

Red Bull schofferen op een dag dat je als niet-Red Bull-Junior voor hen mag testen heeft hem veel krediet gekost. Daarna is het eigenlijk alleen maar bergaf gegaan.

Het enigste wat hem nog zou kunnen redden en zelfs dan is het maar een waterkansje, is terug een zitje proberen te krijgen in de GP2 en dit keer voor een volledig seizoen, maar ook hier heeft ie natuurlijk kluiten nodig als hij een fatsoenlijke wagen wil hebben natuurlijk.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

C.G. de Beaufort

Citaat van: Maikel0230 op 16 november 2014 - 18:02:00
Citaat van: C.G. de Beaufort op 16 november 2014 - 14:07:46
Robin Frijns. De Limburger reed een volwassen en ijzersterke race (Barcelona, die voor de tweede keer dit jaar bij Hilmer Motorsport een GP2-weekend mag afwerken) en mocht na afloop volledig terecht op de hoogste trede van het podium plaatsnemen om een beker in ontvangst te nemen. Kijk, dat vindt een prestatie! Het is ontzettend jammer dat niemand hem opneemt in een Formule 1 renstal. En dat heeft te doen wegens de sponsoren. Daar heeft'ie geen een van die wat duiten in hem wil investeren. Sneu...

Groet,

C.G.

De resultaten van Frijns die jij opnoemt zijn alweer geleden van 2013 en het klopt wel dat hij geen sponsoren heeft maar dat ie niet in de F1 zit heeft toch ook wel aan zichzelf en zijn grote mond te wijten hoor.

Red Bull schofferen op een dag dat je als niet-Red Bull-Junior voor hen mag testen heeft hem veel krediet gekost. Daarna is het eigenlijk alleen maar bergaf gegaan.

Het enigste wat hem nog zou kunnen redden en zelfs dan is het maar een waterkansje, is terug een zitje proberen te krijgen in de GP2 en dit keer voor een volledig seizoen, maar ook hier heeft ie natuurlijk kluiten nodig als hij een fatsoenlijke wagen wil hebben natuurlijk.

Tuurlijk, dat had'ie beter niet moeten zeggen. Maar het is toch wel een hard gelag voor hem dat'ie na resp. een kampioenschap in de Formule BMW (2010), Formule Renault 2.0 (2011) en Formule Renault 3.5 (2012) hebben gehaald en daarna een testcoureur bij Sauber te zijn (2013), in de 2e race bij Hilmert een GP2 wint...

Groet,

C.G.

Perton

De races erna presteerde hij alleen wel relatief slecht door met hele rare strategieën de baan op te gaan. Daar heb ik Hilmer altijd de schuld van gegeven, maar misschien had hij ook wel iets meer met zijn vuist op tafel kunnen slaan.

Breaktest

Om het iets meer richting topic te trekken: hebben coureurs aan de onderkant van het veld evenveel credits als coureurs aan de bovenkant?

Perton

Dus.... wat is jouw mening precies? En voor je dat als persoonlijke aanval ziet, zo bedoel ik em niet. Maar je hebt in de openingspost een vraag gesteld waar wat antwoorden op zijn gekomen zonder daar op te reageren, en stelt nu weer een vraag. Maar je eigen opvattingen zijn me nog niet duidelijk geworden, behalve dat Vettel zijn krediet heeft verspeeld.

Jehoentelaar

Citaat van: Breaktest op 17 november 2014 - 13:25:02
Om het iets meer richting topic te trekken: hebben coureurs aan de onderkant van het veld evenveel credits als coureurs aan de bovenkant?
Aangezien het spul niet in gelijkwaardig materiaal rijdt moet je ze los van elkaar beoordelen. Een eenduidig antwoord daarop is er niet.

0634

Citaat van: Breaktest op 17 november 2014 - 13:25:02
Om het iets meer richting topic te trekken: hebben coureurs aan de onderkant van het veld evenveel credits als coureurs aan de bovenkant?

Vaak niet. Dat klinkt oneerlijk, maar er zit wel logica achter. Immers, de bovenkant van het veld heeft zich vaak al een aantal keren of een aantal jaren bewezen. De onderkant van het veld heeft veelal minder dienstjaren. Bovendien zijn het vaak rijders die geld hebben neergeteld en dus eerst het stempel 'paydriver' van hun voorhoofd moeten zien te krijgen. Misschien is dat niet helemaal eerlijk, maar zo werken die dingen vaak.

Perton

Daarentegen krijgt een gehypte rookie wel meer credits dan iemand die het credo paydriver heeft, wat ook niet helemaal terecht is denk ik. Zo had Magnussen begin dit jaar zijn incidentjes waar je niemand over hoorde, terwijl iemand als Maldonado of Pérez in hun eerste jaren veel meer gezeik over zich heen kregen. Dus het hangt er wat dat betreft ook wel weer vanaf of een coureur aan de onderkant van de grid met een hype binnenkomt of niet. Denk ik.

0634


Perton

Niet zozeer, maar het klootjesvolk zag hem natuurlijk wel als McLaren-protegé, dus was hij ongetwijfeld een goed coureur, terwijl Maldonado de geweldige Hülkenberg zijn stoeltje had afgepakt, dus was het per definitie een belabberde coureur. Die algemene tendens was wel een beetje waar te nemen.

In die zin was Magnussen natuurlijk geen gehypte coureur als Verstappen dat is, maar omdat hij bij een topteam debuteerde kreeg hij in mijn ogen wel meer  zonder dat daar echt een goede reden voor was. Dan is hype misschien niet het juiste woord, maar ik zou ook niet weten welke term ik dan moet gebruiken.