Senna - Ratzenberger

Gestart door Arthur, 26 april 2014 - 23:46:28

« vorige - volgende »

Was Ayrton Senna de beste aller tijden?

Ja zeker
4 (23.5%)
Nee
6 (35.3%)
Misschien
7 (41.2%)
Anders...
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 17

Poll gesloten: 14 mei 2014 - 05:25:37

0634

Wat Kootje zegt in zijn eerste alinea: Daarom dus inderdaad. Het gaat om intrinsieke kwaliteiten en om het tijdperk waarin je opgroeit. Dat vormt je tot coureur en dat zal bepalen welk niveau je uiteindelijk zult halen.

Natuurlijk is het leuk dat je op je 8e bent begonnen met karten maar als ik op mijn 8e begin met schilderen eindig ik ook niet op het niveau van Rembrandt. Aangeboren eigenschappen, die geven uiteindelijk de doorslag en die bepalen hoe ver je komt.

Er is nu ook simpelweg meer in de jeugd te leren qua technieken, omgaan met (enorme) teams, het werk wat de mensen op de fabriek doen, afstellingen en dergelijke. Maar uiteindelijk zal je wanneer de lichten uitgaan om 14:00 het weer moeten hebben van je rijvaardigheden. En die zijn voor het overgrote deel m.i. aangeboren.

Tuesday

Citaat van: Jeroen op 12 mei 2014 - 17:58:03
Wat Kootje zegt in zijn eerste alinea: Daarom dus inderdaad. Het gaat om intrinsieke kwaliteiten en om het tijdperk waarin je opgroeit. Dat vormt je tot coureur en dat zal bepalen welk niveau je uiteindelijk zult halen.

Natuurlijk is het leuk dat je op je 8e bent begonnen met karten maar als ik op mijn 8e begin met schilderen eindig ik ook niet op het niveau van Rembrandt. Aangeboren eigenschappen, die geven uiteindelijk de doorslag en die bepalen hoe ver je komt.

Er is nu ook simpelweg meer in de jeugd te leren qua technieken, omgaan met (enorme) teams, het werk wat de mensen op de fabriek doen, afstellingen en dergelijke. Maar uiteindelijk zal je wanneer de lichten uitgaan om 14:00 het weer moeten hebben van je rijvaardigheden. En die zijn voor het overgrote deel m.i. aangeboren.
dat is slechts één kant van het verhaal. Ik denk dat wat Kootje in de rest van zn post zegt ook waar is nl, dat er vele malen meer toevoer is dan in bv de jaren 50 en daardoor zou de kwaliteit ook significant moeten toenemen. De huidige coureurs hebben een enorme selectie doorstaan gedurende hun opleiding, dit is het beste van al die coureurs die ook droomden van de F1. Vroeger was die weg naar F1 heel anders, veel en veel minder selectief. Ik acht het niet onmogelijk dat Ascari net zo goed was als de kampioenen van nu (qua intrinsiek talent), maar wel redelijk onwaarschijnlijk.

0634

Och, de vijver zal nu vast groter zijn, maar dat maakt het niet perse beter. Nederland is piepklein maar heeft bijvoorbeeld ook altijd goede voetballers afgeleverd ondanks de kleine vijver. Bovendien is autoracen ook nu nog een redelijk exclusieve sport. Ik zou iig niet weten hoe ik mijn zoon financieel zou kunnen steunen mocht hij talent hebben. En het was ook niet zo dat er toen 100 rijders waren. Ook toen waren er veel: autoracen is van alle tijden (sinds er auto's zijn). Maar daar kan Kootje best een punt hebben. Alleen geloof ik dat ook toen de besten kwamen bovendrijven, toen zelfs nog vaker dan nu (want hoeveel talenten krijgen nu niet eens een kans omdat iemand anders een tas met geld heeft).

Los daarvan denk ik zelf dat er toen vaak ook gewoon meer gevraagd werd van rijders op bepaalde vlakken. Ik bedoel, neem nu de Nurburgring. Dat is bepaald niet dezelfde koek als de Hungaroring of Barcelona. Dat waren banen die iets meer vroegen van rijders die niet geholpen werden door stuurbekrachtiging, allerlei aerodynamica en engineers die je over de radio vertellen dat je in bocht 3 iets anders moet insturen. Je kan dat uitleggen als 'de auto's waren eenvoudiger en dus ook eenvoudiger om te doorgronden' en dat klopt misschien ook wel. Maar tevens kan je stellen dat je veel meer op je eigen kwaliteiten aangewezen was en veel minder kon vertrouwen op hulpmiddelen.

Lauda rondde de Ring ooit in minder dan 7 minuten. Ik betwijfel of de Alonso of Vettel van nu dat in Lauda's auto van destijds ook nog zou kunnen (en durven ;)).

Tuesday

Citaat van: Jeroen op 12 mei 2014 - 18:35:00
Och, de vijver zal nu vast groter zijn, maar dat maakt het niet perse beter. Nederland is piepklein maar heeft bijvoorbeeld ook altijd goede voetballers afgeleverd ondanks de kleine vijver. Bovendien is autoracen ook nu nog een redelijk exclusieve sport. Ik zou iig niet weten hoe ik mijn zoon financieel zou kunnen steunen mocht hij talent hebben. En het was ook niet zo dat er toen 100 rijders waren. Ook toen waren er veel: autoracen is van alle tijden (sinds er auto's zijn). Maar daar kan Kootje best een punt hebben. Alleen geloof ik dat ook toen de besten kwamen bovendrijven, toen zelfs nog vaker dan nu (want hoeveel talenten krijgen nu niet eens een kans omdat iemand anders een tas met geld heeft).

Los daarvan denk ik zelf dat er toen vaak ook gewoon meer gevraagd werd van rijders op bepaalde vlakken. Ik bedoel, neem nu de Nurburgring. Dat is bepaald niet dezelfde koek als de Hungaroring of Barcelona. Dat waren banen die iets meer vroegen van rijders die niet geholpen werden door stuurbekrachtiging, allerlei aerodynamica en engineers die je over de radio vertellen dat je in bocht 3 iets anders moet insturen. Je kan dat uitleggen als 'de auto's waren eenvoudiger en dus ook eenvoudiger om te doorgronden' en dat klopt misschien ook wel. Maar tevens kan je stellen dat je veel meer op je eigen kwaliteiten aangewezen was en veel minder kon vertrouwen op hulpmiddelen.

Lauda rondde de Ring ooit in minder dan 7 minuten. Ik betwijfel of de Alonso of Vettel van nu dat in Lauda's auto van destijds ook nog zou kunnen (en durven ;)).
Nederland heeft 17 miljoen inwoners, piepklein is het niet, maar die goede voetballers hebben we natuurlijk vooral te danken aan de Hollandse school en het grote aantal actieve voetballers. Daarnaast komt NL in de breedte toch vaak wel wat tekort. Een voetbalclub uit een dorp met 1000 mensen heeft doorgaans toch veel minder talent dan een voetbalclub uit een dorp met 10000.
Wat betreft autosport, het is idd nog steeds bij lange na niet zo toegankelijk als bv het voetbal, maar wel veel toegankelijker als vroeger. Je kunt iig met je zoon naar de kartbaan en mocht ie echt talent blijken te hebben dan kun je vast nog wel een heel eind verder komen. Vroeger was je daar al niet eens achter gekomen.
Als de hele wereldbevolking Curling zou beoefenen dan zou de top van de Curling wereld er waarschijnlijk ook heel anders uitzien en dan zouden de huidige toppers, misschien maar middenmoters (of nog erger) blijken te zijn. Zelfde geldt voor heel veel sporten, ook bv schaatsen

0634

Dat betwijfel ik dus, of je je zoon zover kunt laten komen. Zeker in NL.

En over curling weet ik helemaal niks, behalve dat het een gekke sport is ;).

Tuesday

Citaat van: Jeroen op 12 mei 2014 - 19:07:10
Dat betwijfel ik dus, of je je zoon zover kunt laten komen. Zeker in NL.

En over curling weet ik helemaal niks, behalve dat het een gekke sport is ;).
misschien niet iedereen, maar in vergelijking met 50 of 60 jaar geleden zijn er toch veel meer mogelijkheden en is in het algemeen de welvaart ook enorm toegenomen. Dus lijkt het mij vrij logisch dat er meer en beter talent komt bovendrijven.

Wings

Citaat van: Jeroen op 12 mei 2014 - 06:39:58
Ja, dat denk ik inderdaad ja. Zoals ik al zei: intrinsiek talent blijft gelijk, opleiding verschilt. Zie de oude beelden en aanschouw hoe zij duelleerden en raceten met elkaar. Hoor moderne rijders (Alonso paar jaar terug) eens oreren over hoe buitengewoon het was dat zij daarin uberhaupt konden racen. Komt nog eens bij dat die gasten aan iedere halve truckrace die er was meedeed. Werden daar natuurlijk ook behoorlijk allround door. Ik vind het nogal wat, het talent van een rijders als Ascari wegzetten als iemand met het talent van Chilton. Lees eens wat terug over mensen die hem zagen rijden en hoor over diens buitengewone wagenbeheersing etc.

Ik heb geen idee waar mensen het naast leggen en zelf te weinig van gezien om daar wat van te vinden. Verhalen zijn leuk maar ook geromantiseerd en de beelden die interessant zijn eruit geselecteerd. Daar ben ik mij terdege van bewust. Bovendien zeg ik niet dat hij géén talent had ten opzichten van zijn concurrenten. Wat ik wel weet en beweer is dat je tegenwoordig veel meer filtering hebt doordat je je in iedere raceklasse jaren lang moet bewijzen om door te kunnen stromen. Vroeger bestond dat voortraject niet. Ascari had geen voorgeschiedenis waarin hij zich keer op keer moest profileren en zijn prestaties tegen tig anderen werden afgezet. Toen Ascari bij Ferrari reed waren er geen honderdduizenden andere gegadigde waaruit gekozen kon worden. Rijders werden niet zo op de proef gesteld en binnenste buiten gekeerd als nu. Ferrari had toen geen Ferrari Driver Academy waar rijders compleet worden geanalyseerd en hun ontwikkelingen onder de loep worden genomen. Enzo had een vriend wiens zoon aardig kon sturen. Zijn naam: Alberto Ascari. Dat was toen afdoende. Lijkt mij niet te vergelijken met de dag van vandaag. Natuurlijk is talent belangrijk maar je ontwikkelingscapaciteiten en technisch inzicht (for example) net zo. Oftewel, tegenwoordig heb je meer nodig dan wat talent alleen en is het pakket benodigdheden flink uitgedijd. Of de toprijders van toen nu ook toprijders zouden zijn indien we ze in een tijdmachine zouden proppen waag ik dan ook te betwijfelen. Ik vind het niet zo vanzelfsprekend omdat nu meer factoren gewicht in de schaal leggen.

Wings

Citaat van: Jeroen op 12 mei 2014 - 18:35:00
Lauda rondde de Ring ooit in minder dan 7 minuten. Ik betwijfel of de Alonso of Vettel van nu dat in Lauda's auto van destijds ook nog zou kunnen (en durven ;)).

Wel als ze in dezelfde tijd zouden zijn opgegroeid. Het veiligheidsbewustzijn was toen nog niet zover ontwikkeld als nu.

0634

Precies ja. Dat zeg ik de hele tijd ook al.