Uitgekeken op oude coureurs

Gestart door Breaktest, 31 maart 2014 - 14:18:21

« vorige - volgende »

Breaktest

Niet dat ik het ze kwalijk neem, maar persoonlijk vind ik dat coureurs veel te lang op hun stoeltje blijven zitten. Een of twee oude wolven van 30+ lijkt me meer dan zat. Het is misschien vloeken in de kerk, maar persoonlijk ben ik uitgekeken op namen als Button, Alonso, Raikkonen; ik vind het boeiender om te zien wat jonge wolven als Riccardo, Bottas, Magnussen en Kyvat presteren. Ik voel nu al aan dat we met Vettel tot zeker zijn 35e zitten opgescheept, en dat vind ik geen leuk vooruitzicht.

Het gaat er mij niet om of ze nog capabel zijn, maar om wie er ook had kunnen staan.  Het feit dat bovengenoemde jonge honden opgewassen lijken tegen hun ervaren collega's geeft te denken. Iedereen het zonde dat Hulkenberg een jaar langs de kant stond, daartegenover kunnen we vaststellen dat de return van Schumacher, Sutil, Raikkonen, Kobayasi de F1 geen nieuwe impuls heeft gegeven. Vaak veroorzaakt het nieuws van de terugkeer van zo'n oude gladiator meer opwinding dat de return zelf.

Kortom, geef jonge honden veel meer ruim baan. Er wordt wat mij betreft veel te weinig aan de stoelpoten van de oude garde gezaagd.

Fabian

Nee hoor. Als ik alleen maar naar jonge gasten wil kijken dan zet ik wel GP2 op.

Wings

Verandering van spijs doet eten zegt men wel eens en blijkt wel weer. Ook ik vind het interessant om te zien wat het vers vlees kan ten opzichte van een oud gediende maar als de oud gediende sneller blijkt zie ik niet waarom hij zou moeten wijken. Pas als bewezen wordt dat hij niet meer mee kan mag in mijn beleving pas worden gedacht aan een pensioen.

Breaktest

Citaat van: Wings op 31 maart 2014 - 14:32:05
Verandering van spijs doet eten zegt men wel eens en blijkt wel weer. Ook ik vind het interessant om te zien wat het vers vlees kan ten opzichte van een oud gediende maar als de oud gediende sneller blijkt zie ik niet waarom hij zou moeten wijken. Pas als bewezen wordt dat hij niet meer mee kan mag in mijn beleving pas worden gedacht aan een pensioen.
Dan moet op zijn minst wel de kans gegeven worden. Van mij mag de instroom wel een tandje hoger. 
En wat als blijkt dat als de jonge garde even snel is?

Jozef

De return van Sutil en Schumacher heeft de F1 misschien niet veel impuls gegeven. Kobayashi is pas twee races bezig dus dat is de vroeg om te oordelen. Maar de return van Räikkönen heeft de F1 zeker een nieuwe impuls gegeven. Kimi is uitgegroeid tot misschien wel de meest gewaardeerde coureur van het veld met dank aan zijn typische radioboodschappen. Bij de vele fans die F1 maar met een half oog volgen blijven weinig F1-zaken in het geheugen staan maar de overwinningen van Kimi in Australië en vooral Abu Dhabi worden wel herinnerd.

Ik vind leeftijd verder een weinig boeiende parameter om te bepalen wie wel en niet in de F1 moet rijden. Er zijn 22 stoeltjes, idealiter zitten daar de 22 snelste autocoureurs ter wereld van dit moment in. Hoe oud die zijn, zal me weinig boeien. Dat het een mix is tussen "jong" en "oud", lijkt me logisch.

Overigens vond ik gisteren ook voor het eerst sinds lang dat de aanwezigheid van Massa nog eens wat leuks toevoegde aan de F1. Interessant, dat teamorderverhaal bij Williams. Zeker gezien de geschiedenis van de eeuwige knecht Massa.

Wings

Citaat van: Breaktest op 31 maart 2014 - 14:35:25
Dan moet op zijn minst wel de kans gegeven worden. Van mij mag de instroom wel een tandje hoger. 
En wat als blijkt dat als de jonge garde even snel is?

Hoever wil je die vraag doortrekken? Als er een talent rondrijdt wordt deze wel ontdekt denk ik dan. En als je het niet redt kan je wel jammeren dat je geen kans hebt gehad en je afvragen of je niet beter was dan zij die reden maar misschien had diegene net wat beter zijn best moeten doen om te overtuigen. Zeg het maar?

Figge

Formule 1 is een vedette sport. Van vedettes heb je er een paar, de rest is eigenlijk bijzaak. Zo gaat dat nu eenmaal met sport op topniveau. Kijk maar naar tennis, MotoGP of voetbal. Om op het niveau te komen is 1, daar jaren te blijven is een ander. Als Vettel zo goed blijkt dat hij Schumachers records kan verbreken, dan is dat een bevestiging van zijn vedette status. Rijders als Alonso, Button en Raikkonen hebben die status ook en ja ze rijden al langer mee, maar zolang ze nog de ultieme top blijven vertegenwoordigen met hun prestaties is er gewoon plek aan de top voor ze. Het is dus zinloos om te zeggen dat er onvoldoende doorstroom is in F1. Het is geen recht van een talentvolle rijder om in de F1 te raken, het moet je ook gegund worden. En als het je dan gegund is moet je ook de omstandigheden mee hebben.
Neem Hulkenberg als voorbeeld, velen zien de kwaliteiten van een WK in hem. Maar waarom is het dan zo dat bijvoorbeeld Ferrari voor Kimi kiest en niet voor hem?
Doorstroom van jonge rijders vindt plaats als daar reden voor is. Ik vind het wel prima zo.

Breaktest

Citaat van: Wings op 31 maart 2014 - 14:44:06
Citaat van: Breaktest op 31 maart 2014 - 14:35:25
Dan moet op zijn minst wel de kans gegeven worden. Van mij mag de instroom wel een tandje hoger. 
En wat als blijkt dat als de jonge garde even snel is?

Hoever wil je die vraag doortrekken? Als er een talent rondrijdt wordt deze wel ontdekt denk ik dan.
Da's een oude discussie waarvan is vastgesteld dat dit lang niet altijd gebeurt, zie Leimer (GP2 kampioen 2013), Valsecchi (kampioen 2012), Razia (runner up), Frijns enzovoort.
Ik heb elders vaak genoeg betoogd dat F1 meer te maken heeft met show dan met sport. Welnu als dat zo is, laat die artiestencarousel een dan beetje rouleren. Coureurs die te lang zitten verworden tot 'een merk', worden door jan en alleman als een halfgod gezien, en dat is pas echt de dood in de pot. Vaak arrogant, moeilijk benaderbaar (en de meeste sportjournalisten zijn toch al van die laffe honden die geen kritische vraag durven te stellen), en de éminence grise kan vaak zelf bepalen wanneer hij de arena verlaat. Zelf ben ik na een jaar of zeven meestal op zo'n kop uitgekeken, mede in de wetenschap dat daar iemand gezeten had kunnen hebben die bijna net zo snel, even snel of sneller is. 

Vroeger was voor iedere coureur wereldkampioen worden het hoogst haalbare. Als dat was gelukt ging daarna het heilige vuur er een beetje uit, mede in de wetenschap dat het een rete-gevaarlijk spelletje was. Maar dat gevaarlijk is tegenwoordig vooral een mythe, en na Schumacher is er een nieuw doel bij gekomen: zo vaak mogelijk kampioen worden, legendarisch worden in de geschiedenis. En dat is waar ik fan een beetje appellig van word, zoals zovele fans in de tijd van Schumacher: bewondering en afschuw.

Noem mij een dagdromer, maar ik zou het veel meer waarderen als iemand na een carrière van zeven, acht, in uitzonderlijke gevallen, tien jaar een stap opzij doet, anderen de kans geeft en afbouwt als coach en testcoureur - om op die manier de F1 iets terug te geven waar hij zoveel aan te danken heeft. Maar vrijwel iedere coureur voelt zich daar te goed voor.
Nee hoor, geef mij maar die jonge honden die nog niet verdorven zijn door het F1-virus.

Breaktest

Citaat van: Figge op 31 maart 2014 - 15:43:49
Doorstroom van jonge rijders vindt plaats als daar reden voor is. Ik vind het wel prima zo.
willen jullie meer of minder doorstroom van jonge rijders? Mooi zo! Dan gaan we dat regelen... ;)

Figge

Jonge honden zijn al tijdens hun karttijd verdorven door het F1-virus. :P

Figge

Citaat van: Breaktest op 31 maart 2014 - 15:48:55
Citaat van: Figge op 31 maart 2014 - 15:43:49
Doorstroom van jonge rijders vindt plaats als daar reden voor is. Ik vind het wel prima zo.
willen jullie meer of minder doorstroom van jonge rijders? Mooi zo! Dan gaan we dat regelen... ;)

Hahahaha

Perton

Citaat van: Breaktest op 31 maart 2014 - 15:44:35
Da's een oude discussie waarvan is vastgesteld dat dit lang niet altijd gebeurt, zie Leimer (GP2 kampioen 2013), Valsecchi (kampioen 2012), Razia (runner up), Frijns enzovoort. [/quote]Leimer heeft op geen enkel moment laten zien ook maar in de buurt van de Formule 1 thuis te horen, tot hij een keer na vier jaar GP2 wist te winnen (ja, ik besef me dat hij ook Formula Master-kampioen is geweest) en dat geldt eigenlijk ook voor Razia. Valsecchi liet aan het begin van zijn GP2-jaren bij vlagen nog wel wat snelheid en talent zien. Van het trio (Frijns laat ik buiten beschouwing, want van hem is het duidelijk dat hij een talent is) dat je noemt waren er dus twee die sowieso geen kans hadden hoeven krijgen wat mij betreft, en dat zeg ik als Razia-'fan'. Dus puur het feit dat (vice-)kampioenen worden gepasseerd vind ik geen argument dat de doorstroming in de Formule 1 beter zou moeten.

Dat gezegd hebbende vind ik het ook jammer dat sommige ervaren rotten die nooit (meer) kampioen zullen worden nog steeds in de Formule 1 zitten. Daar schaar ik overigens Schumi 2.0 ook onder. Hoe je die de Formule 1 uit kan werken, zou ik verder ook niet kunnen bedenken. Carrièren duren natuurlijk wat langer omdat coureurs simpelweg niet meer doodgaan of na 3 titels niet meer denken: Ok, ik heb bereikt wat ik wilde bereiken, als ik doorga, ga ik misschien alsnog dood, ik stop er mee. Dus de oplossing is eigenlijk redelijk voor de hand liggend: maak de sport onveiliger, dan lost het zich vanzelf op.

Nee zonder gekheid, dat meen ik natuurlijk niet serieus, maar coureurs debuteren jonger en gaan langer door, en dat vind ik bijzonder jammer. Coureurs zouden eerder moeten beseffen wanneer hun carrière richting zijn einde loopt. Maar hoe je dat kan stimuleren weet ik ook niet.

Misschien moeten ze de GP2-regel wel invoeren: kampioen? Mag je niet meer meedoen.

Breaktest


Misschien moeten ze de GP2-regel wel invoeren: kampioen? Mag je niet meer meedoen.
[/quote]
Dat zou niet zo'n rare gedachte zijn, of stel het quotum op 3 of zo (niet dat ik geloof dat het daar ooit van komt). Een gezinnetje met veel koters wil ook nog wel eens helpen. De meeste coureurs zijn toch een beetje bang voor het zwarte gat dat volgt. Bv Alonso sprak na zijn eerste kampioenschap bij Renault de verwachting uitsprak tot zijn 30ste te zullen doorracen. Maar gaandeweg veranderde hij toch van mening, zich waarschijnlijk realiserend  dat daarna alles minder wordt...

Edwin90

Wel als we praten over toendertijd de Barrichello's en de Trulli's. Maar ik zie zo één twee drie geen coureurs die nu nog meedoen, maar het eigenlijk niet meer 'verdienen'.

Tuesday

#14
iets meer doorstroming zou idd mogen, maar de genoemde voorbeelden uit de openingspost voegen toch allemaal veel meer toe dan dat je zou krijgen met jonge talenten die nu (nog) langs de kant staan. Daarnaast hebben die oude coureurs wel een schat aan ervaring wat natuurlijk voor de teams weer erg belangrijk is. Als je naar de leeftijden kijkt zie je dat de oudste slechts 34 jaar is, wat volgens mij al erg laag is voor F1 begrippen. Het enige wat echt doorstroom in de weg zit is geld.