Rugnummers aub

Gestart door Breaktest, 12 oktober 2012 - 13:53:29

« vorige - volgende »

Voorstander van vaste nummers voor coureurs?

Ja
3 (18.8%)
Nee
4 (25%)
Maakt me niet zo uit
9 (56.3%)

Totaal aantal stemmen: 12

Breaktest

Ik moet bekennen een haat/liefde verhouding met F1 te hebben (met name de onverschilligheid t.a.v. het toegestroomde publiek is mij een doorn in het oog, en dan denk ik b.v. aan de weigering van vele teams om op vrijdagen onder regenachtige omstandigheden te rijden).

Onder ditzelfde kopje valt eigenlijk ook de herkenbaarheid van de rijders. Waar zijn bijvoorbeeld de rugnummers op de auto's gebleven? Ooit was het verplicht om de auto zowel aan de voorzijde als aan beide zijkanten te voorzien van een duidelijk herkenbaar identificatienummer. In de jaren zestig en zeventig kon er geen enkel misverstand bestaan met welke rijder je van doen had, ook als je geen kenner was maar een geïnteresseerde leek die een gezellig dagje met zijn zoon naar het circuit ging. En wist je het nummer van je favoriete rijder niet, dan herkende je hem wel aan zijn kenmerkende helm.

Maar helmen zijn een steeds lastiger identificatie-element geworden. Niet alleen zijn coureurs half ondergedompeld in hun badkuipje, er is ook weinig variatie in design. Uitzonderingen daargelaten is het kakafonie aan kleurtjes waarbij je verdomd goed op het patroon of de overheersende kleur moet letten wil je weten welke rijder eronder schuil gaat. Waar zijn iconische ontwerpen gebleven als die van Emerson Fitipaldi, Tom Pryce, Damon Hill, Senna.

Rugnummers konden ook iconisch zijn, denk aan Red Five van Nigel Mansell. Maar om een of anderee reden is deze kleine moeite, grote service sinds lang afgeschaft. Met een dikke middelvinger naar het publiek worden zij in een zelf te bepalen grootte op een onopvallende plaats weggemoffeld in de schutkleuren van de sponsor (zie bv Red Bull) of al helemaal niet vermeld (met Williams als positieve uitzondering). Van mij mogen ze zo snel mogelijk weer terug komen, die grote dikke stickers van weleer, verplicht op alle vier de zijden. Of om met de tijd mee te gaan: desnoods in led-verlichting die de startpositie op de grid aangeeft.

(PS ik hoop dat de bijgevoegde afbeeldingen weergegeven worden; dit is in het preview venster niet het geval, wellicht door onkunde mijnerzijds. De bijschriften moeten zijn:
1 de iconische helm van Nelson Piquet.
2. Zoek het nummer
3. Zoek het nummer
4. zo kan het ook

[verwijderd door de beheerder]

Matthijs

Ik kan eigenlijk niet anders dan met je eens zijn. Ikzelf heb al soms moeite met de helmen, hoe moet het dan zijn voor de minder fanatieke kijkers?

Mooie aanvulling: de Ferrari van Alesi had altijd twee gele vlakken op zijn zwarte voorvleugel. Direct zichtbaar dat hij het was. De Tyrrell van Verstappen had ook gele vlakken op de vleugels (X-wings), Salo had rood. Of Damon Hill, die rode strepen had op de verbinding van de vleugel aan de neus. Villeneuve had dat niet (1996).

Jehoentelaar

Benetton (later Renault) heeft het herkenbaarheidsteken op de auto van de eerste coureur (rood accent op de neuskegel) lang volgehouden. Voorbeelden zat dus. Moet zeggen dat het op uitzonderingen na niet overdreven moeilijk is (vind ik dan) om coureurs van dezelfde teams uit elkaar te houden.


Veel voorbeelden doen het helaas niet, Breaktest. :-\

Enzo

Wel als we het over Hamilton en Rosberg hebben volgend jaar. Beide met een gele helm, das niet handig.

Gerard

Zullen ze bij Mercedes niet hetzelfde concept aanhouden als dit jaar?
Nu heeft Nico gele handschoenen en Micheal rode.. ???

En Vettel wisselt elke week van hem.....

Sabai

Ik heb er niet zo moeite mee om te zien wie wie is. Je kunt namelijk het heel makkelijk zien aan de kleur van de rollbar waar de camera zit. Rijder 1 heeft een rode kleur rijder 2 een gele kleur.

Fabian

Ik heb er ook weinig moeite mee. Ook van een afstand kan ik het goed zien. Heb het vaak eerder en sneller door dan Olav Mol. Ik weet niet wat het is, maar die helmen van de rijders zitten altijd meteen in mijn kop.

SanderD

Heb alleen moeite met de HRT's, Marussia's, Torro Rosso's en Force India's. De rest kan ik makkelijk onthouden.

Fabian

Die van STR lijken veel op elkaar inderdaad. Marussia is nog wel redelijk te onderscheiden. HRT is een eitje doordat die helm van de la Rosa al eeuwen hetzelfde is. Force India is ook niet echt moeilijk.

Jehoentelaar

Red Bull vond ik vorig jaar makkelijk. Als de auto in gevecht was met anderen, kon het nooit Vettel zijn.

Wizard

Citaat van: Gerard op 12 oktober 2012 - 16:41:41
Zullen ze bij Mercedes niet hetzelfde concept aanhouden als dit jaar?
Nu heeft Nico gele handschoenen en Micheal rode.. ???

En Vettel wisselt elke week van hem.....

Schumacher rode helm, rode handschoenen en rode schoenen. Nico, geel. Verder ben ik het deels deels wel met topicstarter eens. Een helm lijkt vaak het verlengde van de auto niet meer een persoonlijk iets. Dat vind ik wel jammer.

SDG

De Renaults in de turbo-periode waren ook makkelijk herkenbaar: bij nummer 15 was het startnummer in het rood geverfd, bij nummer 16 in het blauw.

T.Nuvolari

Citaat van: Wizard op 12 oktober 2012 - 18:10:24
Citaat van: Gerard op 12 oktober 2012 - 16:41:41
Zullen ze bij Mercedes niet hetzelfde concept aanhouden als dit jaar?
Nu heeft Nico gele handschoenen en Micheal rode.. ???

En Vettel wisselt elke week van hem.....

Schumacher rode helm, rode handschoenen en rode schoenen. Nico, geel. Verder ben ik het deels deels wel met topicstarter eens. Een helm lijkt vaak het verlengde van de auto niet meer een persoonlijk iets. Dat vind ik wel jammer.

Ja op de kleur van de schoenen let ik ook altijd als ze voorbij komen. ;)

Sorry, kon het niet laten.

Figge

Hmm t is dat het een topic is, maar anders had ik hier denk ik niet snel bij stil gestaan. Heb dr door de jaren heen nooit moeite mee gehad. Ook tegenwoordig niet eigenlijk. Alleen Vettel wisselt nog wel eens, maar Webber compenseert dat weer door nooit van helm te wijzigen... Ik heb (nog) geen heimwee naar eerdere tijden.

0634

Met het herkennen heb ik eigenlijk geen enkele moeite. Wel vind ik het eewuig zonde dat er niet meer karakteristieke helmen zijn. Die wekelijkse verandering van Vettel vind ik gruwelijk.

Lewis heeft een leuke, JB is gelukkig weer herkenbaar na zijn vreselijke Brawn-helm. Maar de meeste helmen zijn bagger. De Alesi-helm was mooi, Hill. Mansell. Karakteristiek.