Juan Pablo Montoya

Gestart door Kootje, 13 januari 2011 - 17:25:57

« vorige - volgende »

Kootje

Citaat van: Gerard op 13 januari 2011 - 16:36:11
Citaat van: T.Nuvolari op 13 januari 2011 - 16:08:37
Je kan hetzelfde zeggen of Indycar kampioenen die de overstap maken en dan denken we allemaal aan Bourdais natuurlijk.

........En da Matta, en Montoya, en Zanardi...
Alleen Villeneuve is WK F1 geworden nadat hij succesvol was in de Indy....
Je wou nu toch niet beweren dat Montoya niet succesvol was.

Oke hij is geen wereldkampioen geworden ,maar heeft toch meerdere overwinningen gehaald.
Om maar te zwijgen over zijn fameuze en vaak succesvolle gevechten met Schumi.
Toendertijd toch "The Man To Beat".

Oke ,Bourdais ,DiMatta en Zanardi vielen inderdaad tegen ,maar Montoya heeft toch wel bewezen F1 waardig te zijn.
Citaat van: T.Nuvolari op 13 januari 2011 - 16:08:37
Behaalde goeie resultaten in de GP2 maar bakten er niks van

Scott Speed 3de in 2005
Bruno Senna 2de in 2008
Nelson Piquet Junior 2de in 2006
Lucas di Grassi 2de in 2007, 3de in 2008 en 2009
Giorgio Pantano 3de in 2007 en kampioen in 2008
Dat zegt inderdaad niets ,veel zal afhangen van het materiaal waarmee men rijdt.
En dat was bij bovengenoemde voorbeelden (ex Piquet) niet al te best.

Ook in het geval D'Ambrosio ,is dat materiaal verdomd slecht ,en rijden ze ook nog zonder KERS.
Dat ,en zijn gebrekkige circuitkennis en ervaring in 'n F1 ,doen mij vermoeden dat hij regelmatig de 107% grens niet zal halen.
Ik hoop voor de Belgen op deze site dat ik 't mis heb ,want ik gun het 'm echt wel.

Ook als vd Garde het 2e Virgin zitje had gekregen ,had ik er zo over gedacht.
Virgin is gewoon niet goed genoeg ,en het talent van vd Garde en D'Ambrosio vind ik ook niet echt groot te noemen.
Ook van Glock heb ik geen al te hoge verwachtingen ,maar zijn ervaring zal net dat beetje extra brengen.
Daarom zie ik hem net wel de 107% grens halen ,en D'Ambrosio niet.

Om over de HRT's nog maar te zwijgen.
Daar heb ik in m'n eerste posts op dit topic alles al over gezegd wat ik over ze kwijt wil.

_Makke_

Citaat van: Kootje op 13 januari 2011 - 17:25:57
Je wou nu toch niet beweren dat Montoya niet succesvol was.

Oke hij is geen wereldkampioen geworden ,maar heeft toch meerdere overwinningen gehaald.
Om maar te zwijgen over zijn fameuze en vaak succesvolle gevechten met Schumi.
Toendertijd toch "The Man To Beat".

Ik vind in elk geval niet dat Montoya in de F1 thuishoorde, hij racete te veel met zijn hart en te weinig met zijn verstand. Ook dat laatste is in de F1 een zéér belangrijk aspect. Montoya heeft tijdens zijn F1-carriere stoten uitgheaald die je amper voor mogelijk hield. Dat was dan ook de reden waarom McLaren heb uiteindelijk dumpte. Nooit echt begrepen wat hen bezielde toen ze hem contracteerden en ik vermoed dat ze dat zelf ook niet echt weten.

Kootje

Citaat van: Makke op 13 januari 2011 - 18:22:40
Citaat van: Kootje op 13 januari 2011 - 17:25:57
Je wou nu toch niet beweren dat Montoya niet succesvol was.

Oke hij is geen wereldkampioen geworden ,maar heeft toch meerdere overwinningen gehaald.
Om maar te zwijgen over zijn fameuze en vaak succesvolle gevechten met Schumi.
Toendertijd toch "The Man To Beat".

Ik vind in elk geval niet dat Montoya in de F1 thuishoorde, hij racete te veel met zijn hart en te weinig met zijn verstand. Ook dat laatste is in de F1 een zéér belangrijk aspect. Montoya heeft tijdens zijn F1-carriere stoten uitgheaald die je amper voor mogelijk hield.
Als dat het criteria is ,dan hoorden de Villeneuve's  (zowel pa als zoon) ook niet in de F1 thuis.
En wat dacht je van Hamilton en Vettel ??   Zijn die dan ook geen F1 materiaal ??
En zo kan ik nog wel ff doorgaan ,maar ik denk dat m'n punt wel duidelijk is.

0634

#3
Citaat van: Makke op 13 januari 2011 - 18:22:40
Ik vind in elk geval niet dat Montoya in de F1 thuishoorde, hij racete te veel met zijn hart en te weinig met zijn verstand. Ook dat laatste is in de F1 een zéér belangrijk aspect. Montoya heeft tijdens zijn F1-carriere stoten uitgheaald die je amper voor mogelijk hield. Dat was dan ook de reden waarom McLaren heb uiteindelijk dumpte. Nooit echt begrepen wat hen bezielde toen ze hem contracteerden en ik vermoed dat ze dat zelf ook niet echt weten.
Montoya heeft net zoveel talent als Michael Schumacher of Ayrton Senna hadden op de baan. JPM hoorde dus wel degelijk in de F1 thuis. Dat heeft hij ook vaak genoeg bewezen.

Alleen, hij was geen kampioensschapsmateriaal. Niet omdat hij niet goed genoeg was, maar omdat hij geen puntenpakker was. Geen klassementsrijder. JPM wilde lekker racen en nam het risico om er eens af te schieten terwijl dat niet nodig was op de koop toe. Daar wordt je geen kampioen mee, maar ik ga er wel voor zitten.

Hij past dan ook feilloos in het rijtje Gilles Villeneuve en Ronnie Peterson. Buitengewoon talentvolle rijders, maar teveel racer met het hart en te weinig met het hoofd. Groot geluk voor JPM dat hij in een veilig tijdperk in F1 belande.

Maar voor jongens als JPM, ga ik eens lekker zitten. Dan maar geen wereldtitel.


Maar we dwalen af... misschien tijd voor een historisch topic over je favo rijders... ;)

_Makke_

Citaat van: Kootje op 13 januari 2011 - 18:29:40
Citaat van: Makke op 13 januari 2011 - 18:22:40
Ik vind in elk geval niet dat Montoya in de F1 thuishoorde, hij racete te veel met zijn hart en te weinig met zijn verstand. Ook dat laatste is in de F1 een zéér belangrijk aspect. Montoya heeft tijdens zijn F1-carriere stoten uitgheaald die je amper voor mogelijk hield.
Als dat het criteria is ,dan hoorden de Villeneuve's  (zowel pa als zoon) ook niet in de F1 thuis.
En wat dacht je van Hamilton en Vettel ??   Zijn die dan ook geen F1 materiaal ??
En zo kan ik nog wel ff doorgaan ,maar ik denk dat m'n punt wel duidelijk is.

Nja, als je het verschil niet ziet tussen een Montoya en een Vettel of Hamilton, dan ga ik het ook niet proberen uitleggen. Dat verschil lijkt me vrij duidelijk.

_Makke_

Citaat van: Jeroen op 13 januari 2011 - 18:43:12

Montoya heeft net zoveel talent als Michael Schumacher of Ayrton Senna hadden op de baan. JPM hoorde dus wel degelijk in de F1 thuis. Dat heeft hij ook vaak genoeg bewezen.

Alleen, hij was geen kampioensschapsmateriaal. Niet omdat hij niet goed genoeg was, maar omdat hij geen puntenpakker was. Geen klassementsrijder. JPM wilde lekker racen en nam het risico om er eens af te schieten terwijl dat niet nodig was op de koop toe. Daar wordt je geen kampioen mee, maar ik ga er wel voor zitten.


Vandaar dat ik vind dat hij niet thuis hoort in de F1. Montoya is een piloot die goed materiaal moet hebben, op die manier kan hij je zeges schenken. Het probleem is dat de topteams in de F1 vooral op zoek zijn naar piloten die regelmaat kunnen brengen. Anders schieten ze er niets mee op. Hij zou een perfecte aanwinst geweest zijn voor een team uit het middenveld. Voor zo'n teams is het wel leuk dat ze iemand hebben die voor uitschieters kan zorgen. Dat dat dan gepaard gaat met wat mindere (lees: geen puntenfinishes) resultaten zal voor zo'n team niet echt een big deal zijn. Maar dat is beneden zijn stand.

Vandaar dus mijn uitspraak. Hij is geen materiaal voor topteams en is te goed voor middenmoters. Ik doelde dus helemaal niet op het feit dat hij te weinig talent had. Integendeel zelfs, maar hij racete wel te weinig met zijn verstand.

T.Nuvolari

Citaat van: Kootje op 13 januari 2011 - 17:25:57gebrekkige circuitkennis

Waar trek je in godsnaam die conclusie uit? Van de 20 circuits die het seizoen 2011 omvatten heeft hij op 17 al aan zijn stuur gedraaid. Enkel Albert Park, Circuit Gilles Villeneuve en India ontbreken op zijn lijst.
Vorig seizoen zat hij op vrijdag al aardig in de buurt van Glock, ik zie hem dat gat verkleinen en zelfs dichtrijden. Als Lotus die 107% drempel kan nemen, dan Virgin ook. Zo slecht als jij ze voorsteld waren ze echt niet. Glock moest in de meeste races zeker niet onderdoen voor Trulli of Kovalainen.

Folkert

Citaat van: Makke op 14 januari 2011 - 09:10:16
Citaat van: Jeroen op 13 januari 2011 - 18:43:12

Montoya heeft net zoveel talent als Michael Schumacher of Ayrton Senna hadden op de baan. JPM hoorde dus wel degelijk in de F1 thuis. Dat heeft hij ook vaak genoeg bewezen.

Alleen, hij was geen kampioensschapsmateriaal. Niet omdat hij niet goed genoeg was, maar omdat hij geen puntenpakker was. Geen klassementsrijder. JPM wilde lekker racen en nam het risico om er eens af te schieten terwijl dat niet nodig was op de koop toe. Daar wordt je geen kampioen mee, maar ik ga er wel voor zitten.


Vandaar dat ik vind dat hij niet thuis hoort in de F1. Montoya is een piloot die goed materiaal moet hebben, op die manier kan hij je zeges schenken. Het probleem is dat de topteams in de F1 vooral op zoek zijn naar piloten die regelmaat kunnen brengen. Anders schieten ze er niets mee op. Hij zou een perfecte aanwinst geweest zijn voor een team uit het middenveld. Voor zo'n teams is het wel leuk dat ze iemand hebben die voor uitschieters kan zorgen. Dat dat dan gepaard gaat met wat mindere (lees: geen puntenfinishes) resultaten zal voor zo'n team niet echt een big deal zijn. Maar dat is beneden zijn stand.

Vandaar dus mijn uitspraak. Hij is geen materiaal voor topteams en is te goed voor middenmoters. Ik doelde dus helemaal niet op het feit dat hij te weinig talent had. Integendeel zelfs, maar hij racete wel te weinig met zijn verstand.
Nou ja als je dat gaat vergelijken met Vettel, kan je niet stellen dat Vettel wel echt voor regelmaat zorgt. Die is ook heel wisselvallig op sommige momenten zelfs ook slecht of dom. Montoya hoort zeker in de F1 thuis en met verstand rijden kan men wel leren.
Trotse vader van Rosalie(L)

Kootje

Citaat van: T.Nuvolari op 14 januari 2011 - 11:01:42
Citaat van: Kootje op 13 januari 2011 - 17:25:57gebrekkige circuitkennis

Waar trek je in godsnaam die conclusie uit? Van de 20 circuits die het seizoen 2011 omvatten heeft hij op 17 al aan zijn stuur gedraaid. Enkel Albert Park, Circuit Gilles Villeneuve en India ontbreken op zijn lijst.
Vorig seizoen zat hij op vrijdag al aardig in de buurt van Glock, ik zie hem dat gat verkleinen en zelfs dichtrijden. Als Lotus die 107% drempel kan nemen, dan Virgin ook. Zo slecht als jij ze voorsteld waren ze echt niet. Glock moest in de meeste races zeker niet onderdoen voor Trulli of Kovalainen.
Misschien heb je wel gelijk ,en zit ik er volledig naast.    ::)
Dat kan ik alleen maar hopen ,en dan zal ik de eerste zijn die dat toegeeft.
Net als dat ik nu alvast togeef ,dat hij dan meer circuits kent als ik dacht.
Bahrein ,Maleisie en China had ik ook in het rijtje "circuits die hij niet kent" , staan.   :-[

Maar dan nog , enkele rondjes op 'n vrijdagochtend ,vind ik nu niet echt de basis om te zeggen: Hij kent de circuits op z'n duimpje.
Nog niet te spreken over circuits die hij alleen maar kent uit lagere klasses.   :-\
Je ziet namelijk altijd weer ,dat de rooky's moeite hebben met  het verschil tussen 'n F1 en 'n GP2 ,op circuits die ze wel kennen.   :P
Dat is nu eenmaal 'n verschil ,waar zelfs toptalenten als Hulkenberg moeite mee hebben.

Ook mindere goden (die meer hebben gepresteerd dan Jerome) zoals Kovalainnen ,Piquet jr en Petrov ,hadden dit probleem.   :(
Daarom zie ik niet in waarom dit voor hem anders zou zijn.
Maar goed ,dat is mijn mening ,en hopelijk zal ik die na 'n race of 5 bij moeten stellen.     ;)

Kootje

#9
Citaat van: Makke op 14 januari 2011 - 09:00:34
Citaat van: Kootje op 13 januari 2011 - 18:29:40
Citaat van: Makke op 13 januari 2011 - 18:22:40
Ik vind in elk geval niet dat Montoya in de F1 thuishoorde, hij racete te veel met zijn hart en te weinig met zijn verstand. Ook dat laatste is in de F1 een zéér belangrijk aspect. Montoya heeft tijdens zijn F1-carriere stoten uitgheaald die je amper voor mogelijk hield.
Als dat het criteria is ,dan hoorden de Villeneuve's  (zowel pa als zoon) ook niet in de F1 thuis.
En wat dacht je van Hamilton en Vettel ??   Zijn die dan ook geen F1 materiaal ??
En zo kan ik nog wel ff doorgaan ,maar ik denk dat m'n punt wel duidelijk is.

Nja, als je het verschil niet ziet tussen een Montoya en een Vettel of Hamilton, dan ga ik het ook niet proberen uitleggen. Dat verschil lijkt me vrij duidelijk.
Het enige verschil zit hem in de titels die Hamilton en Vettel gepakt hebben ,en Montoya nét niet. (3e in 2003 en 2004)
Voor de rest zijn dit allemaal racers in hart en nieren ,die er altijd voor gaan ,ongeacht de consequenties.
Vettel vs Kubica ,Melbourne 2009
Vettel vs Webber ,Turkije 2010
Hamilton vs Raiikonen ,Alonso en Massa ,Japan 2008
Hamilton vs Webber ,Singapore 2010
Hamilton vs Massa ,Italie 2010
Allemaal voorbeelden van typische Montoya acties.
Ik zie 'n gaatje en duik erin.  Of ,ik word ingehaald ,maar laat 'm staan.

Citaat van: Makke op 14 januari 2011 - 09:10:16
Citaat van: Jeroen op 13 januari 2011 - 18:43:12
Vandaar dus mijn uitspraak. Hij is geen materiaal voor topteams en is te goed voor middenmoters. Ik doelde dus helemaal niet op het feit dat hij te weinig talent had.
Tussen de topteams en de middenmoot zit de subtop.
Uit deze uitspraak van jou ,maak ik dan op dat hij 'n subtopper was.
Dat vind ik al reden genoeg hem F1 waardig te vinden.

0634

Citaat van: Makke op 14 januari 2011 - 09:10:16
Vandaar dat ik vind dat hij niet thuis hoort in de F1. Montoya is een piloot die goed materiaal moet hebben, op die manier kan hij je zeges schenken. Het probleem is dat de topteams in de F1 vooral op zoek zijn naar piloten die regelmaat kunnen brengen. Anders schieten ze er niets mee op. Hij zou een perfecte aanwinst geweest zijn voor een team uit het middenveld. Voor zo'n teams is het wel leuk dat ze iemand hebben die voor uitschieters kan zorgen. Dat dat dan gepaard gaat met wat mindere (lees: geen puntenfinishes) resultaten zal voor zo'n team niet echt een big deal zijn. Maar dat is beneden zijn stand.

Vandaar dus mijn uitspraak. Hij is geen materiaal voor topteams en is te goed voor middenmoters. Ik doelde dus helemaal niet op het feit dat hij te weinig talent had. Integendeel zelfs, maar hij racete wel te weinig met zijn verstand.
Ah, zo bedoel je het... Okee, dan vatte ik dat anders op inderdaad.

Tja, ik snap je punt. De andere kant is dat jongens als Mansell en Hamilton ook wel zo zijn. Maar het klopt dat F1 wordt gedomineerd door puntenpakkers als Schumacher, Alonso, Prost, Lauda etc en dat JPM niet echt in dat rijtje thuishoort. Meer in het rijtje Gilles Villeneuve, PEterson, Mansell en Hamilton. Gepassioneerde racers ipv kille en koele klassementsrijders.

_Makke_

Citaat van: Jeroen op 14 januari 2011 - 12:37:09
Citaat van: Makke op 14 januari 2011 - 09:10:16
Vandaar dat ik vind dat hij niet thuis hoort in de F1. Montoya is een piloot die goed materiaal moet hebben, op die manier kan hij je zeges schenken. Het probleem is dat de topteams in de F1 vooral op zoek zijn naar piloten die regelmaat kunnen brengen. Anders schieten ze er niets mee op. Hij zou een perfecte aanwinst geweest zijn voor een team uit het middenveld. Voor zo'n teams is het wel leuk dat ze iemand hebben die voor uitschieters kan zorgen. Dat dat dan gepaard gaat met wat mindere (lees: geen puntenfinishes) resultaten zal voor zo'n team niet echt een big deal zijn. Maar dat is beneden zijn stand.

Vandaar dus mijn uitspraak. Hij is geen materiaal voor topteams en is te goed voor middenmoters. Ik doelde dus helemaal niet op het feit dat hij te weinig talent had. Integendeel zelfs, maar hij racete wel te weinig met zijn verstand.
Ah, zo bedoel je het... Okee, dan vatte ik dat anders op inderdaad.

Tja, ik snap je punt. De andere kant is dat jongens als Mansell en Hamilton ook wel zo zijn. Maar het klopt dat F1 wordt gedomineerd door puntenpakkers als Schumacher, Alonso, Prost, Lauda etc en dat JPM niet echt in dat rijtje thuishoort. Meer in het rijtje Gilles Villeneuve, PEterson, Mansell en Hamilton. Gepassioneerde racers ipv kille en koele klassementsrijders.

Wel, ik vind dat er een duidelijk verschil is tussen JP en Vettel of Hamilton. Hamilton en Vettel balanceren op de koort, JP viel er gewoon af. Vettel en Hamilton zoeken de limiet en gaan daar soms ook over, al durf ik dat vooral toewijzen aan hun jeugdigheid. Hamilton reed in Brazilië 2008 rond als een mak lammmetje, dat zag ik JP echt niet doen. Hamilton en Vettel zijn kampioenschapsmateriaal. Ik heb Montoya nooit zo bekeken. Al geef ik uiteraard toe dat ik soms ook wel eens denk van Lewis, doe nu toch eens niet zo onstuimig man. Maar dan nog is er een verschil. Bij Montoya ging dat nog iets verder. Jammer feitelijk. Want die jongen barstte van het talent. Bij BMW en bij McLaren (na amper een klein jaar) hadden ze het met hem wel gehad. Simpelweg omdat ie te weinig regelmaat kon brengen. Ik zie Hamilton of Vettel nog niet zo snel gedumpt worden.

Uiteraard was Montoya voor mij vaak de held, voor zo'n piloten kijk je naar de F1. De dingen die hij soms klaarspeelde kon je amper voor mogelijk houden. Dat is attractief en brengt een pak spanning bij een race. Maar de topteams kijken anders naar zo'n race dan wij.

Franky R.

@Makke,

Je betoog is zeer helder en begrijpend!

Idd. stormde JPM door waar een Vettel of Hamilton nog blijven hangen.

Maar...de F1 zou de F1 niet zijn als je diverse soorten rijders hebt. Gelijk aan het feit dat elk mens toch anders is/handelt, ook al moeten ze dezelfde job doen.

Ik geniet net zo goed van een Alonso, als van een Kobayashi...Vroeger (jaren 80) was ik bijvoorbeeld dol op Andrea de Cecaris. Die man kon crashen als geen ander...Niet leuk als je teambaas bent, maar als F1-fan denk je juist niet in dat soort termen.

En wij zijn toch de fans?


Kootje

@makke ,aan de ene kant zeg je dat Montoya niet F1 waardig was ,terwijl; je aan de andere kant juist zegt dat hij niet goed genoeg was voor 'n topteam ,maar zeker 'n subtopper was.
Wat wil je nou ??  Ik bedoel ,was hij nu wel of niet goed genoeg voor de F1 ??
Of zijn in jouw ogen alleen de wereldkampioenen goed genoeg ??
In dat laatste geval blijven er weinig coureurs over.

Ik vind dat je jezelf enigszins tegenspreekt.
Maar ja ,ik bekijk de zaken dan ook door 'n roze Montoya bril.  :P

meatball

Ik was totaal geen Montoya fan maar als dat soort rijders niet f1 waardig meer zijn dan weet ik het ook niet meer.Ik heb er ook grote problemen mee dat hoe langer hoe meer f1 suporters enkel nog spreken in punten en de stand in het wk  >:( . Als ik op een zondagmiddag voor mij tv ga zitten wil ik verdomme een mooie race zien en daarbij graag een soort ietwat gekke Montoya of zo die mijn amuseert met mooie inhaalactie's die soms goed en soms slecht aflopen.
Zoals vele tegenwoordig over f1 praten kan je beter gewoon de krant kopen op maandag en lezen wie er weer het beste gerekend heeft en zonder inhalen weer een goede zaak voor het wk deed.
Ik begrijp dat echt niet,het wk begint mij pas naar het einde van het seizoen te interesseren dan begrijp ik ook teamorders of puntjes tellen,maar in Maart  wil ik race's zien waar men gewoon graag wint.Als je wielrenner bent wil je toch ook graag de ronde van Vlaanderen winnen of bij veldrijden telt toch ook veel meer de winnaar van de dag.
Misschien moeten ze gewoon een wk organiseren op 1 weekend en voor de rest zijn alle f1 race's toch een soort klassiekers die iedereen zou willen winnen,dan krijgen echte racers ook weer meer bestaansrecht.
When I see an Alfa Romeo go by, I tip my hat